Știai că … berea te ajută să te poți recupera după un efort fizic? Știai că … berea te ajută să te poți recupera după un efort fizic?
Nu cred că există om care să nu fi consumat cel puțin o bere. Iar vara este anotimpul cel mai propice, zic eu. Fabricată... Știai că … berea te ajută să te poți recupera după un efort fizic?

Nu cred că există om care să nu fi consumat cel puțin o bere. Iar vara este anotimpul cel mai propice, zic eu. Fabricată din ingrediente exclusiv naturale (cereale, hamei și apă), berea este o băutură nu doar iubită deopotrivă de bărbați și femei din întreaga lume, dar și o băutură cu un posibil impact pozitiv pentru organism, atunci când este consumată cu moderație, bineînțeles. Dar, în același timp, nu cred că mulți dintre noi știu că un consum moderat de bere are un rol benefic în recuperarea după o activitate fizică. Cool, nu?

Popularitatea berii și ponderea sa importantă în alimentație prin frecvența de consum au atras atenția oamenilor de știință, care au urmărit influența acestei băuturi și a ingredientelor din care este fabricată asupra metabolismului uman. Faptul că cercetări științifice au ca obiect de studiu alimente populare, pe care oamenii le consumă cu frecvență ridicată, poate duce la măsuri și soluții cu rezultate benefice la scară largă.

În urmă cu vreo doi ani de zile am participat la un eveniment internațional în care s-a discutat asiduu despre influența consumului de bere asupra calităților motrice forță și viteză. Despre cum te poți recupera după un efort fizic, consumul moderat de bere și rolul său în recuperarea după o activitate fizică. Astfel, fiind o băutură populară, preferată de mulți dintre români, este important că putem evalua, prin studii de specialitate, impactul pe care îl poate avea asupra stilului nostru de viață și cum poate fi integrată aceasta într-un stil de viață sănătos.

Iar rezultatele cercetărilor efectuate sub egida Centrului de Studii despre Bere, Sănătate și Nutriție în ultimii ani nu au întârziat să apară. Studiul „Influența consumului de bere asupra calităților motrice forță și viteză” a fost realizat de Conf. Univ. Dr. Mariana Rotariu și Asist. Univ. Dr. Cătălin Ionițe de la Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași și s-a derulat în perioada noiembrie 2018 – octombrie 2019.

Eșantionul a inclus 50 de subiecți cu vârste între 20-35 de ani, sportivi amatori, cu o înălțime cuprinsă între 160-200 cm și o greutate între 50-123 kg. Măsurătorile au fost efectuate înainte de ingestia berii, dar și la o lună de consum zilnic, înainte și după o situație de efort fizic, cantitatea de bere consumată respectând limitele consumului moderat stabilite de Organizația Mondială a Sănătății: 330 ml bere/zi în cazul femeilor și 660 ml de bere/zi în cazul bărbaților.

&… guess what!

Concluziile studiului, pe scurt, indică faptul că atunci când sunt respectate cantitățile indicate de un consum moderat de bere și se urmează o dietă alimentară echilibrată, se observă efecte benefice asupra organismului prin creșterea indicelui de apă din organism, a masei musculare, dar și prin scăderea țesutului adipos. Totodată, un consum moderat de bere poate ajuta organismul să se adapteze mai repede în urma unui efort fizic precum 100 metri viteză și poate conduce la o mai bună oxigenare până la nivelul capilarelor mici. Intereseant, nu?

Conform studiului, consumul moderat de bere poate conduce la o normalizare a forței musculare. Mai mult decât atât, persoanele care practică sport la nivel de amator nu ar trebui să se îngrijoreze cu privire la pierderea masei musculare, atâta timp cât respectă recomandarea făcută de Organizația Mondială a Sănătății și urmează o dietă echilibrată.

Consumul moderat de bere poate conduce la o normalizare a forței musculare

În ceea ce privește parametrul masă musculară, studiul a arătat o creștere de aproape 1% a masei musculare în urma consumului dozei recomandate de 660 ml de bere/zi timp de 30 de zile, inclusiv la testarea subiecților după efort fizic. Acest fapt poate fi explicat prin creșterea procentului de apă în organism, dar și a complexului de vitamine de tip B, provenite de la cereale și drojdie.

În ceea ce privește viteza, este cunoscut faptul că după vârsta de 20 de ani ea nu se mai poate îmbunătăți decât prin intermediul tehnicii de execuție. Lucrul cel mai important pentru persoanele care nu practică sportul de performanță este de a o menține la același nivel.

Viteza realizată de lot pe o distanță de 100 metri a prezentat variații nesemnificative, de la 14,69234286 (m/s) la 14,83428571 (m/s), însemnând o diferență de 0,14194285 (m/s) pentru o abatere standard de 0,9138 (m/s), respectiv 0,9563 (m/s). Acest lucru fiind explicat, și în acest caz, de multitudinea de variabile independente la care au fost supuși subiecții.

O animație video realizată recent pe baza acestui studiu prezintă întocmai rezultatele evaluării și ne spune mai multe despre această băutură foarte populară, care se află frecvent pe mesele românilor, făcând fără îndoială parte din stilul lor de viață, cu influențe semnificative asupra organismului celor care o consumă.

Consumul moderat de bere și adaptarea la efort

Studiul indică o adaptare mai bună la efort în urma consumului de bere în cazul subiecților testați. Acest parametru a fost observat mai ales prin valoarea frecvenței cardiace.

Astfel, s-a observat o regularizare și o organizare a datelor, printr-o reducere a frecvenței cardiace cu aproape două bătăi pe minut după efortul fizic, în urma unui consum moderat de bere timp de 30 de zile.

Acest lucru ajută organismul să își revină mai rapid după un efort fizic intens, cum este o alergare de 100 metri viteză.

Ești curios ce alte potențiale efecte benefice mai poate avea consumul moderat de bere? Urmărește clipurile de mai jos!

Consumul moderat de bere, masa musculară și diminuarea țesutului adipos

De asemenea, potrivit studiului, hidratarea organismului conduce la o posibilă îmbunătățire a concentrației de oxigen din sânge, ceea ce ar genera o ardere calorică mărită.

Această variație înainte de consumul de bere indică o medie de 19,549% a stratului adipos înainte de efort fizic, respectiv de 19,470% după efortul fizic. După consumarea cantității de bere timp de 30 de zile, s-a constatat o scădere a țesutului adipos din organism, dar și o intensificare a arderilor în timpul efortului fizic. Prin intensificarea arderilor, țesutul adipos se reduce, ceea ce împiedică procesul de catabolism a țesutului muscular (împiedică descompunerea proteinelor musculare) și stimulează sinteza proteică din mușchi.

Un consum moderat de bere poate favoriza o îmbunătățire a hidratării corporale

Consumul moderat de bere și hidratarea corpului

Măsurătorile în parametrii de hidratare a corpului înainte și după efectuarea de efort fizic, confirmă faptul că un consum moderat de bere poate favoriza o îmbunătățire a hidratării corporale, coeficientul de hidratare a corpului fiind mai ridicat chiar și după efort fizic, în cazul persoanelor care au consumat bere timp de 30 de zile.

Acest lucru se poate datora în special cantității ridicate de apă din compoziția berii, de peste 90%, dar și a vitaminelor și mineralelor pe care berea le conține: calciu, vitamine B (B9 – acid folic, B2, B3, B5), magneziu, sodiu, fier, potasiu.

Și, nu uitați, potenţialele efecte pozitive asupra sănătății apar doar în condițiile unui consum moderat de bere în rândul adulților. Organizația Mondială a Sănătății definește consumul moderat de bere ca o cantitate de 660 ml/zi pentru bărbați și 330 ml/zi pentru femei, cu o concentrație de alcool de 5%. Doar, astfel, datorită ingredientelor sale naturale, berea, consumată moderat, poate să facă parte cu succes dintr-un stil de viață sănătos.

  • Raluca

    07/08/2021 #1 Author

    Foarte interesant, multumesc pentru informatie!

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: