Opinie: Riscuri si beneficii in mediul de afaceri digital Opinie: Riscuri si beneficii in mediul de afaceri digital
Companiile au răspuns în moduri diferite la criză. Multe au fost nevoite să automatizeze modul în care lucrează cu clienții pentru a atenua riscurile... Opinie: Riscuri si beneficii in mediul de afaceri digital

Companiile au răspuns în moduri diferite la criză. Multe au fost nevoite să automatizeze modul în care lucrează cu clienții pentru a atenua riscurile generate de pandemie. Alte companii au trecut la procesele digitale pentru a le facilita angajaților să lucreze la distanță. Restricțiile au dus la întreruperi în lanțul de aprovizionare și au implicat ajustări ale relațiilor cu furnizorii. Iată de ce acum multe companii fac tranzacții și iau decizii practic în timp real, ceea ce necesită, de asemenea, ca aceste organizații să gestioneze riscurile și să valorifice oportunitățile cu viteză, acuratețe și eficiență. Având în vedere schimbările accelerate din ultimii doi ani, auditorii din era digitală de astăzi trebuie, de asemenea, să adopte o mentalitate digitală.

Risc: Dependența de sistemele digitale

Potrivit unui raport al Forumului Economic Mondial „dependența tot mai mare de sistemele digitale” este un risc în creștere în 2022. Același raport spune că această dependență a fost „intensificată de răspunsul la COVID-19”. Comerțul digital este estimat să atingă o valoare globală de 800 de miliarde de dolari până în 2024, iar această creștere aduce cu schimbări operaționale mari și generează noi tipuri de risc digital. Produsele și serviciile digitale se bazează pe o gamă largă de active tehnologice — date, aplicații software, servicii cloud, interfețe — care pot fi slab controlate de terți.

Companiile care rezolvă aceste riscuri digitale vor câștiga un avantaj competitiv printr-o performanță mai bună și o reziliență mai puternică. Întrebarea care se pune este: „cum putem descoperi rapid aceste noi riscuri digitale și cum putem acționa eficient asupra lor?” Răspunsul este printr-o abordare de management integrat care leagă riscurile strategice, operaționale și tehnologice pentru a permite luarea unor decizii informate.

Beneficiu: Conectivitatea susține auditul digital

Conectivitatea afacerilor devine din ce în ce mai puternică, făcând schimbul de date între companii, clienți și organisme guvernamentale o practică standard. Pe măsură ce conectivitatea crește, datele digitale operaționale, tranzacționale și financiare ajung din ce în ce mai mult în rețele partajate. Auditorii se pot conecta direct la aceste rețele partajete și pot lucra direct printr-o platformă online securizată, ceea ce eficientizează foarte mult procesul de audit. Clienții nu mai trebuie să transfere manual fișiere de date masive și să comunice prin e-mail, deoarece toate părțile implicate într-un audit își pot gestiona și vizualiza acum datele pe o singură platformă partajată sau pe un portal pentru clienți.

Risc: Tehnologiile coexistente, vechi și noi

S-au realizat cercetări ample cu privire la modalitățile în care experții în managementul riscului și conformității și-ar putea îmbunătăți soluțiile de guvernanță pentru a permite o mai bună vizibilitate și înțelegere a riscurilor. Concluziile au arătat că focusul pe conformitate, precum și tehnologiile coexistente, vechi și noi, ajung să nu furnizeze liderilor de afaceri informațiile necesare pentru a aborda cele mai relevante riscuri digitale din companie. Astfel a devenit din ce în ce mai clar că o abordare integrată care leagă riscurile operaționale și tehnologice de obiectivele strategice ale afacerii este mai puternică. Liderii de afaceri trebuie să exploreze modul în care tehnologiile de management integrat al riscurilor, pot ajuta companiile să treacă dincolo de soluțiile vechi, bazate pe conformitate, pentru a-și crește vizibilitatea și înțelegerea riscurilor digitale.

Beneficiu: Procesarea volumelor mari de date

Deși volumul mare de date generate prin platformele de partajare a datelor poate face identificarea riscurilor mai dificilă, auditorii beneficiază de noi abordări pentru procesarea datelor și informațiilor din diverse categorii de documente. Un proces de audit de înaltă calitate poate procesa și interpreta datele în moduri semnificative și coerente, ajutând companiile să identifice anomalii, riscuri operaționale, financiare și non-financiare.

De ce este atât de importantă analiza datelor? În primul rând, viteza mare de procesare și capabilitățile tehnologiilor de procesare a datelor pot acoperi întreaga populație de date. Această acoperire completă oferă o asigurare și mai mare cu privire la guvernanță și conformitate, iar auditorii sunt capabili să facă analize mai profunde pentru a descoperi noi perspective și domenii de îmbunătățire a afacerii. De asemenea, tehnologiile de analiză a datelor sunt capabile să efectueze un „audit continuu”, permițând ca eforturile de audit să fie distribuite pe tot parcursul anului.

În concluzie

Efectuarea unui audit digital implică mai mult decât utilizarea instrumentelor și tehnologiilor digitale în procesul de audit. Un audit digital necesită adoptarea unei mentalități cu adevărat digitale. A avea o mentalitate digitală înseamnă dezvoltarea de noi atitudini și comportamente care să permită auditorilor – și clienților – să prevadă posibilități, în timp ce sunt din ce în ce mai adaptabili și deschiși la valorificarea tehnologiilor emergente pentru a îmbunătăți procesele tradiționale.

De peste 27 de ani, PKF Finconta este una dintre principalele 10 firme de servicii profesionale din România. Ca membri ai PKF International Ltd. suntem parte dintr-o rețea internațională de firme independente din punct de vedere legal, care oferă consultanță și audit oriunde în lume.Grupul PKF Finconta este format din patru societăți cu capital românesc: PKF Finconta, PKF Finconta Consultanță, PKF Finconta HR și Finconta Consulting SPRL, membre ale organismelor profesionale naționale CECCAR, CAFR, CCFR și UNPIR. Prin intermediul acestora oferim servicii de audit financiar, analiză financiară corporativă, consultanță fiscală, întocmirea dosarului prețurilor de transfer, servicii de contabilitate, salarizare, resurse umane, insolvență, auditarea fondurilor nerambursabile și due diligence de achiziții.

 

Autor: Alina Făniță, CEO și Partener, PKF Finconta

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: