Opinii

Opinie – Peter Garnry, Saxo Bank: de ce listarea Alibaba este cel mai bun pariu pe China

Listarea publică inițială (IPO) a companiei Alibaba a fost într-un final anunțată vinerea trecută într-un eveniment care se va dovedi rar pentru piețele economice. Dimensiunea, reputația brandului în rândul investitorilor instituționali, ratele de creștere și gradul de profitabilitate sunt covârșitoare.

“Nu se poate mai bine de atât. După câteva luni de secetă a ofertei publice inițiale, ne așteptăm ca oferta publică inițială a companiei Alibaba să fie una semnificativă, având în vedere că investitorii vor dori să parieze pe transformarea Chinei într-o economie de consum, în următoarele trei decenii”, spune Peter Garnry, specialist în acțiuni la Saxo Bank.

Platforma cu de toate a lui Ma

Conștientizarea creșterii în comeţul online a companiei Alibaba își va face simțită prezența din ce în ce mai mult în următoarele săptămâni.

Ce este, deci, Alibaba? Este compania de vârf a comerțului online din China, fondată de Jack Ma în 1999. Compania este un mix între Amazon și eBay, în sensul că vine în întâmpinarea cumpărătorilor și vânzătorilor de bunuri, fără însă a merge pe modelul licitației. Două dintre cele mai mari site-uri deținute de Alibaba, anume Taobao și Tmall, acoperă peste jumătate din livrările de colete din China, iar volumul tranzacțiilor îl depășește pe cel al companiilor Amazon și eBay la un loc.

Mașina de bani

Ceea ce e extraordinar în legătură cu Alibaba nu este doar rata de creștere a veniturilor de 46% pe o baza anuală, în primul trimestru fiscal al anului 2015 (cu încheiere în 30 iunie), ci mai ales abilitatea de a produce profituri imense.

Marginea EBITDA a explodat de la 21% în anul final 2010 la 58% în ultimele 12 luni, evidențiind că Alibaba și-a depășit punctul de inflexiune în care dimensiunea operațională a business-ului creează uriașe economii de scară. Cu un an fiscal 2015 așteptat să fie în jurul a 77 miliarde de RMD, creșterea anuală compusă, din 2010 încoace, ar fi de 63%.

Cel mai bun pariu pe viitoarea China

Să cumperi acțiuni ale companiei Alibaba este cel mai bun pariu pe China, având în vedere îndreptarea economiei chineze către una de consum, într-o eră a conectivității și comerțului online. Graficul de mai jos arată creșterea curentă în consum și procentul din produsul intern brut. Doar din creșterea consumului, gradul de penetrare din următorii ani, compania Alibaba va avea un potențial de creștere nemaivăzut.

Shopping-ul online din China a reprezentat o piață de 1,892 trilioane de RMD și este așteptat să crească la 4,772 trilioane de RMD în 2016. Gradul de penetrare al shopping-ului online a fost de 8% în 2013 și este așteptat să crească la 14,5% în 2016. În deceniile următoare, shopping-ul online va crește și mai mult, odată ce mobilele și Internetul vor face experiența online a cumpărării mai convenientă decât cea fizică. Trendul acesta nu va face decât să accelereze și să ajute companiile de comerț online, cum este Alibaba.

Evaluare la 155 de miliarde USD

Alibaba oferă 123,076,931 de noi acțiuni la un preț care variază între 60-66 de dolari per acțiune. Cu un preț mediu, compania își va mări noul capital cu 7,75 miliarde de USD. În plus, acționarii Alibaba vor pune în vânzare 197,029,169 de acțiuni, iar asiguratorii vor avea o opțiune de 48,015,900 de acțiuni. În total, 368,122,000 de acțiuni vor fi disponibile pentru conversiune publică și un „free float” de aproximativ 15%.

Numărul total de acțiuni, imediat după oferta publică inițială, va fi de 2,457,339,231 – care s-ar traduce într-o valoare totală de piață de 155 de miliarde de USD, pe baza unui preț mediu de 63 de USD per acțiune.

Profiturile de pe urma ofertei publice inițiale, combinate cu investițiile pe termen scurt, vor atinge cifra de 14,8 miliarde de USD. Valoarea totală a companiei va fi de 148 de miliarde de USD.

Lupta dintre valoare și creștere

Care este multiplul de evaluare? În ultimele 12 luni, Alibaba a generat o creștere de 9,4 miliarde de USD și 5,4 miliarde de USD în EBITDA. “Ne așteptăm ca aceste cifre să crească la 13,1 miliarde de USD, respectiv 7,9 miliarde de USD în următoarele 12 luni. Luându-ne după valoarea companiei de 148 miliarde de USD, aceste cifre s-ar traduce într-un multiplu EV/EBITDA de 27.3x și un multiplu de 18.8x în următoarele 12 luni”, mai spune specialistul Saxo Bank.

Dat fiind declinul abrupt al prețurilor acțiunilor Facebook după oferta lor publică inițială din 2012, Alibaba nu-și dorește să repete aceeași greșeală, anume de a stabili un preț prea mare per acțiune. Dar această evaluare e prea conservatoare. “Estimarea noastră e că Alibaba vrea să iasă pe piață cu o evaluare atractivă și să-și vândă toate acțiunile în primă fază, iar apoi să înceapă să crească oferta de preț pe măsură ce data tranzacției se va apropia”, afirmă Garnry.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button