Parenting

Leul, aurul, indicii bursieri și Facebook, cele mai interesante evoluţii din ianuarie

facebookDupă ce între 1-27 ianuarie leul a scăzut semnificativ pe pieţele financiare (respectiv cu cca 1,6%) în raport cu euro, în ultimele 4 zile ale lunii trecute moneda naţională s-a întărit puternic, aşa încât a încheiat prima lună a anului cu o scădere de cca 0,6%. Aprecierea leului în raport cu euro la final de ianuarie a avut loc în pofida faptului că, pe 29 ianuarie, Rezerva Federală a SUA (Fed) a anunţat că va reduce achiziţiile lunare cu încă 10 miliarde dolari, fapt care de obicei conduce la scăderea monedelor emergente inclusiv în raport cu euro.

De altfel, cu excepţia leului, monedele din regiune au şi reacţionat în această direcţie, depreciindu-se în raport cu euro, în condițiile creşterii aversiunii față de risc a investitorilor, care au început să își retragă capitalurile de pe mai multe pieţe emergente, anticipând randamente în creştere în SUA. Leul a avut însă un comportament atipic și s-a întărit în raport cu euro în ultimele zile: având în vedere imaginea de ansamblu, cred că acest lucru s-ar putea explica printr-o posibilă intervenţie a BNR pentru a limita eventualele poziții speculative împotriva monedei naționale, poziţii care poate că altfel ar fi putut lua o amploare nedorită, mai ales în virtutea programului de relaxare demarat de BNR”, a arătat Cosmin Enache, Director General Adjunct al casei de brokeraj (SSIF) Equity Invest.

Astfel, în ianuarie, deprecierea leului în raport cu euro a fost destul de redusă, comparativ cu scăderile înregistrate de alte monede din regiune: de exemplu, zlotul polonez a scăzut cu aproximativ 2,3%, iar forintul cu cca 5,2%. Coroana cehă s-a depreciat luna trecută cu cca 0,7% fata de euro.

În ceea ce priveşte însă evoluţia leului față de dolarul american, lucrurile au stat diferit, moneda naţională scăzând luna trecută cu cca 2,5% în raport cu USD pe piețele financiare, reacţionând astfel mai apropiat faţă de linia altor monede din regiune.  În ianuarie, USD a crescut cu cca 1,9% faţă de euro.

  • Aurul- metalul preţios cu cea mai bună evoluţie în ianuarie; avansul i-a fost însă oprit de efectele măsurilor FED

Aurul a fost luna trecută metalul preţios cu cea mai bună evoluţie pe pieţele internaţionale, înregistrând o creştere de preţ de cca 3,2%, respectiv de la cca 1.205 USD/uncie la începutul lui ianuarie la aproximativ 1.244 USD/uncie la sfârşitul lunii. “Preţul aurului a crescut pe fondul scăderilor de pe pieţele de capital, investitorii orientându-se către metalul preţios ca activ de refugiu. Întărirea dolarului american însă, ca efect al reducerii stimulentelor monetare de către FED, a redus cererea pentru aur ca alternativă de investiţii şi a determinat scăderea preţului metalului preţios în ultimele zile ale lunii trecute “, a arătat Cosmin Enache.

  • Principalii indici bursieri ai lumii au scăzut; bursa de la Bucureşti a urmat aceeaşi linie

FED a realizat injecții masive de lichidități prin cumpărarea directă de active încă din 2008, cu scopul de a ajuta economia americană; lichidităţile au sprijinit însă inclusiv pieţele de capital la nivel global, aşa încât recentele decizii ale autorităţilor americane de a reduce achiziţiile lunare au afectat destul de puternic bursele în ultimele saptamani. “Îngrijorările recente privind ritmul cu care economia Chinei va creşte în acest an, plus o serie de rezultate financiare slabe ale unor companii au contribuit, de asemenea, la scăderile indicilor bursieri”, a precizat Cosmin Enache. Principalele burse ale lumii au înregistrat scăderi în ianuarie, iar bursele europene au avut – per ansamblu -cel mai slab start din ultimii ani. Bursa de la București a scăzut la rândul său cu cca 1,7% luna trecută.

  • Facebook împlineşte 10 ani şi începe anul cu o creştere de 14% pe luna ianuarie

Pe 4 februarie Facebook aniversează 10 ani de la înfiinţare şi trece în noua sa decadă de activitate pe un trend ascendent pe bursa americană (aproximativ 14% creştere  în ianuarie) şi cu business-ul dezvoltat strategic către aplicaţiile şi publicitatea pe telefoanele mobile. “În cazul Facebook asistăm la o creștere impresionantă a veniturilor obținute din publicitate, nu numai pe fondul creșterii numărului de reclame, ci și prin creșterea prețului practicat de Facebook în relație cu proprii clienți. Creșterea de preț este susținută de creșterea calității reclamelor, fiind folosite sisteme de filtrare în funcție de preferințele utilizatorului, ceea ce indică un mare avans din punct de vedere al eficienței operaționale“, a arătat Cosmin Enache.

  • Ce urmează?

Luna februarie debutează cu datele privind piața muncii americană, investitorii fiind foarte interesaţi totodată de toți ceilalți indicatori macro care vor fi publicați în SUA: atenția tuturor se îndreptă către a găsi elemente consistente care să susțină contracția monetară din SUA, pentru a putea disipa eventualele îngrijorări privind o ieșire pripită a Rezervelor Federale din programul QE“, a precizat Cosmin Enache.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button