BusinessInterviuri

INTERVIU – Daniel Vasile, Managing Director Daikin România: publicul se educă treptat, dovadă că au și crescut cu 25% vânzările în zona de top

Noul an a debutat în forță pentru Daikin, odată cu lansarea pe piața din România a unui nou model de aer condiționat rezidențial din gama Bluevolution, Stylish, și a programului pilot BuyBack, prin care compania încurajează înlocuirea vechilor aparate de aer condiționat cu unele de ultimă generație. Unde mai pui că educarea populației în ceea ce privește calitatea produselor este un punct important pe agenda celor de la Daikin. Dar, mai multe detalii despre companie și piața de aer condiționat am aflat de la Daniel Vasile, Managing Director Daikin România.

Pe Daniel Vasile l-am cunoscut în urmă cu ceva vreme la un eveniment al companiei. Am discutat pe scurt despre Daikin, dar a rămas să ne auzim pentru mai multe detalii. Știam că a ajuns pe meleagurile nipone și eram curios care a fost experiența sa. Și am aflat… mai multe!

Experiența Japonia…

Primul meu contact cu Japonia a fost surprinzător. Japonia este o țară cu un nivel tehnologic foarte ridicat. Dar nu doar asta face diferența față de țara noastră, spre exemplu. Cea mai mare diferență o face mentalitatea oamenilor. Acolo indiferent ce vârstă ai nu prea crezi că ți se cuvine ceva.

Trebuie să faci tu totul pentru a se întâmpla lucruri bune pentru tine și cei din jurul tău.  Ai mai puține pretenții să ți se dea pentru că meriți. În Japonia este un lucru comun să vezi oameni activi chiar la 80 sau 90 de ani. Foarte zâmbitori și doritori să îți împărtășească din expreiența lor de viață.

De ce acest business? Ce ați făcut înainte?

La bază sunt inginer pentu că am terminat facultatea de Electrotehnică din cadrul Politehnicii București. Ulterior am făcut un MBA. Nu m-a atras niciodată să fiu un pur inginer și mereu m-am văzut făcând altceva. Și când vorbesc de acel altceva mă gândesc la zona managementului și a vânzărilor.

Am făcut vânzări mulți ani. Totul a început din perioada facultății când am avut diverse joburi part-time. Pentru început am lucrat ca reprezentant de vânzări și am ajuns apoi în industria construcțiilor ca manager zonal în cadrul unei companii și apoi director executiv la alte companii.

La un moment dat a apărut o oportunitate în domeniu și, astfel, am ajuns la Daikin. Este un domeniu destul de vast despre care nu aveam foarte multe cunoștiințe înainte, dar pe care am ajuns să îl cunosc binișor, zic eu, și în care cred în continuare că se pot face foarte multe lucruri.

Pentru unele suntem pionieri în domeniu, altele sunt încă în stadiul de proiect și așteaptă să fie implementate de anul viitor.

Cum arată cifrele pentru Daikin?

Pe scurt, sunt în Daikin de șapte ani și am reușit destule proiecte frumoase.  Nu vorbim doar de meritele mele. Este voba de o echipă care a contribuit, zi de zi, la aceste rezultate. Altfel spus, anul trecut, în anul financiar 2017 care s-a încheiat la 31 martie, am închis cu 25,5 milioane de euro, cu un milion mai mult decât anul anterior. Este o cifră pe care am atins-o crescând în toate segmentele de business.

Rezultatele obținute se datorează atât menținerii poziției de top în segmentul comercial, cât și noilor direcții de dezvoltare abordate în segmentul rezidențial.

Ponderea cea mai mare a vânzărilor companiei rămâne în segmentul comercial, rezultatele fiind obținute în contextul unei creșteri pe piața clădirilor de birouri, a aplicațiilor industriale, în special în zona automotive, și a sectorului de retail de tip family center, în timp ce sectorul spațiilor comerciale de mari dimensiuni a fost anul trecut în scădere.

În segmentul rezidențial este de remarcat preferința tot mai evidentă a clienților finali pentru produsele high-end din gama Bluevolution, care înglobează tehnologii de ultimă generație, vânzările acestei game înregistrând o creștere de 25% anul trecut.

În mod tradițional, Daikin este recunoscut în zona de comercial, dar partea de rezidențial vine tare din urmă, în timp ce businesul de service este chiar la început. Este loc foarte mare de creștere pe acest segment chiar dacă ne lovim zi de zi de reticența proprietarilor de clădiri atunci când le vorbim de mentenanță. În ceea ce privește sectorul rezidențial, aici cei care fac mentenață sunt sub 1%.

Pentru 2018, ne-am propus o creștere a cifrei de afaceri, continuând dezvoltarea parteneriatelor puternice pe toate segmentele de business. De asemenea, avem în plan creșterea echipei Daikin, formată astăzi din 40 de angajați, având în continuare multe poziții deschise pentru specialiști. În plus, acordăm o atenție deosebită recrutării și formării viitorilor profesioniști în domeniu, prin programe și abordări dedicate studenților în ani terminali.

Creșterea și consolidarea echipei alături de partenerii noștri ne va susține în demersul de menținere a poziției de lider al pieței HVAC în Romania, obiectivul nostru fiind acela de a oferi soluții și servicii de cea mai înaltă calitate, care depășesc standardele industriei

Care au fost cele mai mari provocări cu care v-ați confruntat?

Cea mai mare provocare cu care ne confruntăm zi de zi este aceea că toată lumea își dorește cel mai bun produs la prețul cel mai mic. Și mă refer la toate categoriile de clienți. Este o muncă de educare pe care trebuie să o ducem cu toți. Să le explicăm de ce un echipament care costă 2000 de lei merită mai mult decât unul care costă 1000 de lei… și tot așa.

Dar am observat că publicul se educă treptat, dovadă că au și crescut cu 25% vânzările în zona de top pe gama Bluevolution pentru segmentul rezidențial.

Oamenii încep să afle mai multe lucruri despre aer condiționat și nu au doar aceea simplă pretenție: să îmi facă rece în casă. Și mă refer aici la faptul că trebuie să fie silențios, să consume puțin, să îmi ofere un pachet complet de confort, chiar și pe partea de lifestyle.

Cum arăta piața la începutul sezonului și ce așteptări aveți de la acest an?

Cu siguranță mergem pe un trend ascendent atât în zona comercială cât și în cea  rezidențială. Vedem foarte multe clădiri de birouri în lucru, construcții noi apar și în zona industrială, dar și ansambluri rezidențiale, ceea ce pe noi ne bucură.

Cu unele firme avem deja înțelegeri și urmează să le livrăm produsele, dar să le asigurăm și montajul. Altfel spus, în primul trimestru din acest an, suntem peste ceea ce ne-am propus ca business, dar ne-a ajutat și vremea.

În business-ul rezidențial, căldura de afară se reflectă imediat în creșterea vânzărilor. Deși s-a mai temperat acest elan al românilor de a-și cumpăra aer condiționat atunci când vine căldură, el încă stă la loc de cinste.

Dacă în anii trecuți vârfurile în ceea ce privește cererile de aer condiționat erau în mai-iunie, acum totul este mult mai liniar.

Românii au prins gustul aerului condiționat spre anii 2000, iar perioada de viață a unui aparat poate varia până la 20 de ani. Noi recomandăm, totuși, ca un aparat de aer condiționat să fie schimbat la 10 ani pentru că tehnologie evoluează mult, consumul energetic scade simțitor la noile produse, iar confortul oferit este pe măsură atunci când alegi un produs nou.

Ce servicii oferiți clienților?

În momentul de față putem să vorbim și de  o piață de replacement foarte mare. Noi am demarat, deja, un program de buyback și suntem curioși să vedem cum va percuta și cât de receptivi sunt oamenii. Totodată, le recomandăm celor care își cumpără aer condiționat să apeleze la pachetul cu montare inclus. Trebuie să știe de la bun început că nu oricine este specialist și este păcat să apară surprize și să nu se bucure de tote beneficiile aparatului achiziționat.

De aceea, noi derulăm programul HCE, conceput pentru a deservi nevoile clienților finali rezidențiali. Acesta a fost lansat în România în urmă cu 6 ani și include o rețea de dealeri autorizați, care au trecut printr-o riguroasă selecție și instruire. Mai mult, clienții finali pot beneficia de consultanță și recomandări de la expertii HCE, pot testa și viziona produsele Daikin chiar în showroom-urile acestora.

Este bine de știut că soluțiile de climatizare Daikin sunt comercializate prin intermediul unei rețele de peste 150 de parteneri, axați atât pe soluții rezidențiale, cât și comerciale și industriale. Dintre aceștia, 50 au statutul de parteneri Home Comfort Expert (HCE), iar 14 au primit certificarea de parteneri Commercial Solution Expert (CSE).

Programul CSE, dedicat experților comerciali, a fost lansat la mijlocul anului trecut și certifică expertiza partenerilor selectați pentru a oferi servicii de consultanță, instalare și mentenanță pentru proiecte comerciale de orice anvergură. Partenerii din program oferă soluții cu sisteme în detenţa directă, sisteme aplicate sau refrigerare.

Un alt pilon important al business-ului este reprezentat de divizia de service, care pune la dispoziția partenerilor și clienților Daikin servicii profesionale de service în garanție și post-garanție, având ca obiectiv creșterea nivelului de satisfacție și a gradului de încredere în soluțiile și serviciile companiei.

Pe lângă activitățile de service tradiționale, precum asistență la montaj, punerea în funcțiune a echipamentelor, diagnosticare și expertiza defecțiunilor, Daikin a dezvoltat și servicii cu un înalt conținut tehnologic, care implică monitorizare, evaluare și mentenanță predictivă, upgrade sau audit energetic.

Compania acordă o atenție deosebită formării profesioniștilor din domeniu, oferind cursuri de pregătire tehnico-practice în cadrul centrului de formare profesională Daikin, unde sunt pregătiți peste 250 de instalatori în fiecare an.

Care sunt proiectele cele mai grele de derulat și de care proiect sunteți cel mai mândru?

Nu pot spune că un proiect anume a fost greu sau ușor. La fel de bine, nu pot spune că unul este mai important decât altul. Vreau însă să amintesc că printre proiectele comerciale din ultima perioadă se regăsesc: Hotel Hilton Garden Inn (București), One Charles de Gaulle Residence (București), Hattrick Office Building (Sibiu), Bega Business Park (Timișoara), precum și magazinele H&M, Calzedonia, Pepco și Sportisimo.

În ceea ce privește segmentul rezidențial, Daikin a furnizat soluții pentru ansamblurile Dinamic City, Menuet Residence, Popasului Residence, Aviației Park și Caramfil 85. De asemenea, compania a lansat un parteneriat cu dezvoltatorul proiectului Belvedere Residences (București), în cadrul căruia au fost create pachete personalizate în funcție de specificul fiecărui apartament.

În ceea ce privește proiectele de CSR în 2018, după succesul înregistrat de proiectul “Plantăm Aer”, desfășurat anul trecut, în urma căruia 13.000 de copaci au împădurit 4 hectare de teren degradat, Daikin continuă și anul acesta acțiunile de protecție și îmbunătățire a mediului înconjurător. Totodată, compania își îndreaptă atenția și asupra acțiunilor de responsabilitate socială din zona educației și a sănătății.

În momentul de față ne focusăm și pe campania de imagine. Daikin își propune, astfel, creșterea constantă a notorietății brandului în rândul clienților din România, una dintre tactici fiind continuarea campaniei de imagine, desfășurată la nivel național. “Viitorul confortului în casa ta” este headline-ul campaniei care promovează echipamentele de aer condiționat de ultimă generație, echipate cu tehnologie japoneză.

Pe scurt:

Destinația preferată?

Cel mai bine mă simt la mare. Pentru mine asta înseamnă vacanță. Ca destinație preferată aleg Portugalia.

Cea mai recentă vacanță?

Am fost în Italia… la Alberobello.

Cum arată o zi perfectă?

Ziua în care am foarte multă diversitate.

Ce vă inspiră?

Îmi iau inspirația din foarte multe surse. De la colegi, din cărți, din filme…

Restaurantul preferat?

Îmi place bucătăria mediteraneană.

Care este gadget-ul fără de care nu puteți rezista?

Telefonul mobil. Mereu cu mine!

Marca de mașină pe care o conduceți acum și care este cea la care visați?

Conduc BMW și visez la Tesla X.

Ce personalități de business și nu numai, din țară sau din străinatate, admirați?

Am o stimă deosebită pentru antreprenorii români care și-au dus business-urile peste graniță.

Autorul/cartea preferată?

Citesc mult și din diverse categorii.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button