Delia Dragomir (Eucom Business Language): „Este foarte important să pleci la drum cu DE CE ul tău, cu viziunea și misiunea ta” Delia Dragomir (Eucom Business Language): „Este foarte important să pleci la drum cu DE CE ul tău, cu viziunea și misiunea ta”
Eucom a luat ființă în anul 2002, pentru a răspunde nevoilor și provocărilor companiilor aflate în plină expansiune și integrare în mediul de afaceri... Delia Dragomir (Eucom Business Language): „Este foarte important să pleci la drum cu DE CE ul tău, cu viziunea și misiunea ta”

Eucom a luat ființă în anul 2002, pentru a răspunde nevoilor și provocărilor companiilor aflate în plină expansiune și integrare în mediul de afaceri globalizat. Compania este unul dintre cei mai importanţi facilitatori de cursuri de limbi străine din România și are misiunea de a fi un “bridge to the world” pentru orice companie care îşi doreşte să performeze într-un mediu de business global. Pe lângă echiparea cursanţilor cu abilităţile lingvistice dezirabile, Eucom le pune la dispoziţie şi servicii de traducere şi interpretariat spre a încheia cu succes orice proiect internaţional, indiferent de domeniu.

Am vorbit cu Delia Dragomir, co-founder Eucom Business Language despre provocarile aduse de cele două crize mondiale prin care compania a trecut de la înființare și până acum, ce înseamnă să fii o familie de antreprenori în România, curaj și încredere, dar și frică și motivație.

Cât de mult v-a ajutat faptul că sunteți o familie în acest drum al antreprenoriatului?

Au fost momente și momente. Cel puțin la început, când fiecare dintre noi făcea de toate și când resursele erau mult mai limitate, a fost un avantaj că suntem un cuplu și în viața personală și în cea profesională. Nu trebuia să dăm explicații de ce muncim atât de mult  🙂 Lucrurile s-au mai schimbat și s-au mai complicat în momentul în care business-ul a crescut, echipa s-a extins, au apărut roluri noi, pentru care am angajat oameni și atunci a fost primul moment de „regăsire”. Adică, după ce o perioadă de timp faci tu aproape totul, când apare echipa, apare și momentul de regândire a rolurilor.

O altă etapă a fost cea în care în viața personală au apărut copiii. Și din acel punct am început să confundăm rolurile noastre, și pentru că ne vedeam des și acasă și la birou, aveam impresia că este suficient și că petrecem timp împreună. Ușor, ușor am ajuns să ne intersectăm mai mult pe subiecte de business, ceea ce pentru relația de cuplu a dăunat și am resimțit din plin efectele. Știi, implicându-te foarte mult în business alături de partenerul de viață ajungi să le cam încurci, să nu mai ții cont de una sau de alta, ceea ce nu este deloc benefic. De ceva timp, de când am conștientizat ce se întâmplă am început să lucrăm la relația de cuplu, să ne reconectăm noi de prima dată ca și cuplu, și ulterior din postura celorlalte roluri pe care le avem. Over all, este o provocare, un dans continuu, iar dacă nu ești atent la semnale, ajungi să te calci rău de tot pe picioare și să rămâi cu răni adânci.

Poate să fie și o piedică / o provocare?

Pentru noi este o provocare mare, care ne ține mereu alerți și în priză ☺

Care era contextul în care v-a găsit criza economică din 2008? Cum arăta business-ul Eucom atunci versus cum arată business-ul Eucom acum, în 2020 (indicatori financiari, strategie de business etc.)?

Criza din 2008 ne-a prins în postura de proaspăt părinți mutați în București. Anul 2008 a fost anul în care am luat decizia de a muta business-ul cu totul București, sătui de drumurile lungi și dese făcute cu trenul între Timișoara și București. Deciziile se luau în București, în urma întâlnirilor face-face. Și aici văd o primă paralelă între cele două crize, în sensul că acum deciziile se pot lua și telefonic, și în mediul online, deci am început să spargem bariera distanței și astfel să eficientizăm foarte mult activitatea.

Anul 2008 ne-a prins oarecum la început de drum, lucrând foarte mult cu pixul, hârtia, excel-ul și hard-ul extern. Criza de acum ne găseste la activ cu dezvoltarea unei platforme de lucru, ETMs, încă din 2010, cu platforma EUGRADE (assessment) în place din 2017, și cu EUTEAM (am renunțat la ETMS, care era depășit și am dezvoltat o nouă platformă de gestiune a  activității de cursuri) din 2019, și toate informațiile în cloud. În acești ani, am trecut prin procesul digitalizării, gândirii și construirii unor platforme customizate, bazate pe nevoile clienților și a eficientizării activității.

În perioada 2008-2020 am experimentat foarte mult munca la distanță. Avem mulți colegi care lucrează remote, work from home de ani de zile. Tocmai de aceea tranziția pentru noi a fost una naturală și rapidă. Toata lumea a știut imediat ce are de facut, s-a adaptat foarte bine. Asta și pentru că avem o cultură bazată pe procese, pe întâlniri. Poate toate aceste întâlniri face-to-face erau enervante, dar s-au dovedit a fi benefice pregătindu-ne pentru online. Acum, în online, ne întâlnim zilnic în echipe, săptămânal, pe de o parte să stabilim strategia, iar pe de altă parte să socializăm în cadrul „Drinking and playing together” și lunar la „Chance to Learn in Eucom – A Read.Share.Repeat movement by Eucom”, în care dezbatem cartea citită lunar.

2020 ne-a găsit cu un pool de 500 de oameni implicați în noul concept de AGILE Learning, care este un mix între digital, platformă de e-learning și human interaction. Concept pe care l-am lansat în aprilie 2019. Deci am avut la dispoziție un an să-l îmbunătățim pe baza feedback-urilor și a rezultatelor primite. Anul 2020 ne găsește cu o echipă pregătită și închegată. Acum am văzut foarte clar rezultatele cursurilor și a procesului de formare pe care l-am avut în toți acești ani, și ne-a întărit și mai mult ideea de #LearningMustGoOn.

Tot acum în 2020, pentru că ne plac provocările, și pentru că am avut întodeauna o orientare înspre mediul digital, am reușit să aducem o oază de liniște, un moment de destindere în rândul cursanților noștri, prin programele pe care le desfășurăm. Dacă în 2008, cifra de afaceri a companiei era de aproximativ 150.000 de euro, în 2019, aceasta a depășit valoarea de 1,5 milioane de euro. În 2008 aveam aproximativ 1.000 de cursanți, în timp ce în 2019 am avut 8.600, iar în 2020, până acum avem peste 4.000.

Suntem orientați spre a identifica oportunități de extindere regională pentru cursuri și extindere internațională pentru serviciul nostru de assessment.

Care au fost cele mai importante decizii de business pe care le-ați luat în contextul crizei din 2008?

Pe lângă decizia de a muta sediul central în București, a fost decizia de a participa la licitații. Acela a fost începutul prin care am reușit să câștigăm clienți, nume mari, în portofoliu și să clădim parteneriate de durată.

Am decis că vocea clientului este importantă pentru noi și toate programele le-am creat în jurul acestui concept. Atunci ne-am promis că punem calitatea înainte de toate și că depunem toate eforturile necesare înspre a livra tot ceea ce promitem, punând accent pe crearea unor experiențe plăcute de învățare. Astfel a apărut conceptul nostru de Courses Without Walls, de integrare a jocurilor în sesiunile de curs. Tot atunci am conștientizat că învățarea unei limbi străine este un proces amplu și complex. Și că, de fapt, nu înveți o limbă străină, câteva cuvinte și structuri gramaticale, ci înveți și descoperi un întreg univers, o întreagă lume ți se deschide, un alt mod de gândire, de acțiune, de a trăi, noi oportunități, și atunci am realizat cu adevărat că noi suntem „your bridge to the world”.

Și odată cu contractarea clienților, nume mari, am decis să le răspundem nevoilor de a fi prezenți la același nivel de calitate și profesionalism, în orice oraș din România sunt ei reprezentați, și astfel am ajuns să furnizăm programe de limbi străine pe întreg teritoriul României, doar pentru segmentul de B2B.

Cât de mult curaj îți trebuie astăzi în antreprenoriat în România și cum a fost și este pentru voi, din acest punct de vedere?

În primul rând trebuie să crezi în ceea ce vrei, să te dedici, să faci cu pasiune, să pui suflet. Într-adevăr, sunt și momente când te întrebi de ce mai continui și pe urmă te uiți din nou la ce ai realizat, la ce mai poți, te uiți la oamenii din jur și vezi câte lucruri s-au întâmplat, te reconectezi cu viziunea și îți găsești energia și puterea să continui. Cred însă că provocările sunt la tot pasul, indiferent de ceea ce faci și de rolul pe care îl joci.

Ca și antreprenor ai o responsabilitate mult mai mare, o ai în primul rând față de oamenii tăi, de echipa ta, de clienții cărora le-ai promis servicii de top, de furnizorii cu care lucrezi, de autorități. În caz de ceva, tu ești cel care plătește, care resimte direct orice greșeală, atât emoțional cât și financiar. Deci, da, ai nevoie de o doză mai mare de curaj și de încredere. De aceea este foarte important să pleci la drum cu DE CE ul tău, cu viziunea și misiunea ta. Dacă aceste lucruri îți sunt clare, toate celelalte se leagă frumos. Nu ușor, nu fără bătaie de cap, nu fără nopți nedormite, nu fără frământări, nu fără greșeli, însă frumos. Ajung să curgă una din cealaltă, să se îmbine, să danseze ☺

Care ar fi principalele trenduri pe care le-ați observat voi la clienții corporate? 

Clienții noștri corporate sunt mult mai atenți la ceea ce achiziționează. Pun accentul pe calitate, pe transparență, pe parteneriat, la fel ca și noi ☺ Sunt dornici și interesați să creeze în propriile organizații o cultură bazată pe learning, pe dezvoltarea și îmbunătățirea abilităților, într-o stare de bine, într-o atmosferă relaxată. Își doresc o abordare și programe personalizate, adaptate pe cultura lor, pe obiectivele lor, pe tipul de personalitate al fiecărui cursant. Sunt interesați ca atât ei ca și companie, cât și colegii lor, cursanții noștri, să obțină maximum din colaborare. Sunt mult mai atenți când își selectează colaboratorii, știu clar ceea ce își doresc să obțină din colaborare și pe parcursul colaborării sunt atenți să primească ceea ce li s-a promis. Tocmai din acest motiv ne este și ușor să lucrăm în sistemul corporate, pentru că la nivel de valori și concepte suntem aliniați cu partenerii noștri.

Dar la cei non-corporate?

Aici nu am experiență de business, pentru că de 18 ani noi activăm doar în segmentul B2B, în segmentul corporate. Aici aș putea să spun din experiența mea personală, că sunt atentă să primesc ceea ce mi s-a promis, la nivelul de calitate care mi-a fost setat prin brand.

V-ați confruntat vreodată cu frica de eșec? Dacă da, cum ați depașit-o?

Nu i-aș spune frică de eșec, pentru că în acele momente s-ar putea să rămâi „paralizat”, pe loc, în freeze mode. La noi valoarea de improvement, de a fi mai bun, de a-ți depăși limitele, este foarte puternică, iar asta înseamnă că de fiecare dată ne-am pus în mișcare, ne-am adaptat, am reconfigurat traseul, am căutat întotdeauna soluții win-win. Noi în Eucom, avem și o vorbă, că alături de noi nu te vei plictisi, că alături de noi te vei mișca încontinuu.

Care ați spune că este în cazul vostru cheia succesului?

Deschiderea la feedback, atitudinea „CAN DO” și preocuparea de a găsi soluții de tipul win-win. Am învățat foarte multe, pentru că am fost deschiși să primim, să înțelegem, să asimilăm și să integrăm feedback-ul. Mă uit în jur, cum foarte multă lume este reticentă la feedback. La feedback-ul acela, real, la dușul cu apă rece, la acela care în primă fază nu îți place, îți provoacă nopți albe, gânduri, și multe, multe întrebări. Sunt multe persoane care își doresc să primească „feedback” însă acesta să constea în laude și recunoaștere. Feedback-ul autentic doare în prima fază, dar aduce atât de multe beneficii pe termen lung.

Atitudinea „CAN DO” a contribuit foarte mult la ceea ce suntem noi astăzi, pentru că am răspuns pozitiv ori de câte ori am avut ocazia. Și am avut preocuparea de a găsi întotdeauna soluții win-win.

După părerea noastră, acestea merg mână în mână. Primești un feedback, îl înțelegi și acționezi cu scopul de a găsi o soluție win-win. Nu ne-a plăcut niciodată să fim singurii câștigători. Credem în puterea echipelor și a oamenilor, tocmai de aceea ne place să câștigăm cu toții. Credem că pentru a construi un business pe termen lung doar soluțiile win-win sunt cele mai trainice și benefice.

Am fost curioși întotdeauna să descoperim cum se poate face, cum se poate răspunde pozitiv, și să fie bine pentru toți cei implicați.

Ce ați greșit în trecut și cum ați reparat / rectificat pe parcurs și de ce?

De-a lungul celor 18 ani, au fost ceva greșeli… unele mai mici, altele mai mari, unele s-au uitat, altele au lăsat răni adânci care încă persistă. Cele mai adânci răni au fost cele emoționale, atunci când am acordat încredere oarbă unor persoane, fără a avea un fundament, o claritate în derularea parteneriatului, atunci când nu am analizat corect și în detaliu toate scenariile, ce se întâmplă dacă merge bine, ce se întâmplă dacă nu merge bine; ce mă face pe mine fericit, ce te face pe tine fericit; cum, când măsurăm că funcționează, ș.a.m.d.

Chestiuni care poate par mărunte și subînțelese, însă noi, românii, nu avem ca și cultură detalierea și clarificarea parteneriatelor. De regula intrăm în parteneriate cu premiza că totul va merge DOAR bine, cu un optimism copilăresc. Poate din jenă, din rușine, din reținere, cum să întreb și asta și asta, cum să clarific și acest aspect, este de la sine înțeles că așa va fi. Și nu, presupunerile nu ajută pe nimeni, ci încurcă foarte mult și îți creează niște scenarii doar în mintea ta. Problema apare când sunt implicate mai multe persoane și fiecare are propriul scenariu, nealiniat cu un alt scenariu.

De rectificat, le-am rectificat tot împinși de improvement, de trecutul pe care l-am clădit, de rezultatele pe care le-am obținut până atunci și de viziunea de a impacta pozitiv viața a 500.000 de oameni

Iar de reparat, am reparat prin asumarea deciziei corecte. Da, au fost pierderi emoționale, financiare, însă decizia a fost una corectă pentru organizație. Am pus organizația, echipa, înainte de toate și am decis ceea ce era cel mai corect în acel moment. Când business-ul crește, ajungi să realizezi că implicațiile sunt mult mari și asupra mai multor oameni, așadar decizi ceea ce este corect pentru organizație.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: