Auto & MotoLife&Style

Autovit.ro: Revenire a pieței auto din România, după ce perioada de carantină a dus la scăderi istorice în toată Europa

Primele cinci luni ale anului 2020 au condus la o situație incredibilă pe majoritatea piețelor auto europene. Efectele au fost generate de restricțiile impuse de declanșarea și evoluția pandemiei Covid-19. La jumătatea lunii martie, cele mai mari piețe europene înregistrau deja minime istorice ale vânzărilor de mașini, iar showroom-urile și reprezentanțele auto s-au închis pentru cel puțin două săptămâni.

Dar unele uzine auto au ajuns să stea închise chiar mai mult de șase săptămâni, iar producția reluată este sub capacitatea maximă, pentru că și cererea este, deocamdată, inferioară celei dinaintea crizei. Din cauza întreruperilor de producție, fabricile auto din UE au produs cu peste două milioane de mașini mai puțin.

Vânzările de mașini noi în UE au scăzut de la 1,4 milioane unități, în lunile bune de dinaintea pandemiei, la aproximativ un milion în primele două luni ale anului curent, iar în aprilie 2020 volumul mașinilor noi a scăzut sub 300.000 de unități vândute.

            În România s-au vândut mai multe mașini noi decât în Italia și Spania

Luna aprilie a marcat scăderi și pe piața auto internă. În România s-au vândut doar 4.321 de mașini noi, dar chiar și așa, am depășit țări ca Italia și Spania, unde tranzacțiile cu mașini noi au înregistrat scăderi de până la 98%.

În luna mai, piețele europene și-au mai revenit, iar scăderile de 80-90% au fost înlocuite de unele de doar 50-70%.

Numărul de mașini noi înmatriculate în UE

Ianuarie956.779
Februarie957.052
Martie567.308
Aprilie270.682

(sursa – Asociația Constructorilor Europeni de Automobile)

            Evoluția pieței auto interne în timpul pandemiei Covid-19

În România, piața mașinilor noi a scăzut de la lună la lună, dar asta s-a mai întâmplat și în anii trecuți. La început de an, persoanele fizice nu fac multe achiziții, așteptând programul Rabla.

Piața mașinilor noi a scăzut în primele cinci luni cu 31%, iar o lună aprilie mai slabă a fost înregistrată doar în 2012. Diferența față de anii buni este uriașă: în aprilie 2007 și 2008 totalul a trecut de 22.000 de mașini noi.

În luna mai scăderea a fost de 45% față de mai 2019, dar se poate observa și o creștere semnificativă față de aprilie.

Înmatriculările în primele cinci luni – 2020

Tip de mașini/LunaMașini noiMașini SH importReînmatriculări
Ianuarie12.48934.75554.904
Februarie8.83637.27653.617
Martie6.65436.04941.157
Aprilie4.32120.24513.823
Mai7.15526.61627.991

(sursa – DRPCIV)

Datele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) arată că cele mai multe achiziții de autoturisme, după primele patru luni din 2020 au fost realizate de persoane juridice, care acoperă 67% din totalul achizițiilor de autoturisme. Datele APIA arată o creștere semnificativă și a numărului de mașini pur-electrice achiziționate până în prezent. De la 245, la începutul anului trecut, la 315 în primele patru luni ale acestui an.

În România, piața auto a fost ajutată de reînceperea programului Rabla, iar un mare avantaj l-a reprezentat și faptul că pe timpul perioadei de carantină au funcționat o parte dintre reprezentanțe și service-uri auto, iar românii au putut să-și facă ITP-ul.

Pe piața mașinilor second-hand din import scăderea a fost, în medie, de 16%, față de anul trecut. La reînmatriculări (tranzacții interne cu mașini second-hand) scăderea a fost de 25%, de la peste 257.000 mașini, la 191.000, iar aprilie a fost de departe cea mai slabă lună de când există statistici detaliate. Față de aprilie 2019 scăderea a fost de 70%.

            Autovit.ro înregistrează primele semne de revenire a pieței auto din România

În luna aprilie, numărul de cumpărători de pe platforma online a scăzut la jumătate (52%) față de luna ianuarie a acestui an. Totuși, luna mai a adus o revenire accelerată, iar numărul de cumpărători a ajuns pe finalul acestei luni la aproximativ 90% din volumul înregistrat în luna februarie.

În ceea ce privește valoarea medie a mașinilor puse la vânzare pe Autovit.ro, comparând luna ianuarie cu luna mai, se observă o scadere cu 13% a valorii autoturismelor puse la vânzare de dealerii auto și o scădere cu 4.5% a valorii autoturismelor puse la vânzare de către persoanele fizice.

Jumătate din mașinile puse la vânzare în luna mai pe Autovit.ro sunt diesel, la fel ca la începutul acestui an, dar se observă o ușoară scădere de 2% a mașinilor diesel comparativ cu cele pe benzină, dacă ne uităm la procentele de la începutul anului versus luna mai.

Combustibil preferat%
Diesel49.8%
Benzina41.9%
Hibrid4.5%
Electric0.7%
Altele3.1%

Cele mai căutate mărci de mașini pe Autovit.ro în luna mai 2020:

Top 10 modele – căutăriNumar de căutări
Volkswagen Golf66.292
Audi A462.839
Volkwagen Passat60.229
BMW Seria 352.416
BMW Seria 549.566
Audi A644.129
Skoda Octavia40.869
Mercedes Benz C31.180
Dacia Duster31.162
Dacia Logan30.874

De remarcat este faptul că în top 10 cele mai căutate mașini au intrat și modelele Duster si Logan. Înainte de pandemie, Dacia nu era printre mărcile cu multe căutari în platforma Autovit.ro, românii preferând, în special, mărci străine.

La fel ca la începutul anului, valoarea mașinilor cu cel mai mare număr de anunțuri de vânzare sunt cele cuprinse în intervalul 5.000 – 10.000 euro.

Interval de pret%
<500064.5%
5000-1000023.2%
10000-250009.9%
25000-400001.7%
40000+0.7%

“Piața auto are în continuare un nivel ridicat de incertitudine. Cu toate acestea, ne așteptăm ca revenirea puternică din luna mai pe zona de tranzacții cu mașini second-hand să continue într-un ritm solid. În condițiile în care majoritatea persoanelor sunt mai precaute și se adaptează la acesată situație dificilă, probabil că va scădea folosirea transportului în comun, iar deținerea unei mașini personale sau a unei biciclete sau trotinete pentru deplasarea pe distanțe scurte devine prioritară.

Pe Autovit.ro, numărul de cumpărători a crescut foarte repede în luna mai și se află în acest moment la 90% din nivelul anterior pandemiei.

Dealerii auto prezenți pe platforma noastră au reacționat și ei prin simplificarea fără precedent a unor etape din procesul de cumpărare, prin oferirea de garanții extinse dar și prin ajustarea prețurilor. Unii vor continua să livreze și mașinile la domiciliu.” Andrei Dumuța, General Manager Autovit.ro

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button