20 de trenduri in digital 20 de trenduri in digital
Piata de digital este una dintre cele mai dinamice si mai interesante atat la nivel global, cat si in Romania. Conform Media fact Book... 20 de trenduri in digital

Piata de digital este una dintre cele mai dinamice si mai interesante atat la nivel global, cat si in Romania. Conform Media fact Book 2019 lansat de Initiative, in digital, retelele de socializare si search-ul raman principalii piloni in activitatea online a romanilor, iar majoritatea utilizatorilor de internet (76%) au aratat un apetit ridicat pentru continutul video si pentru audio streaming. Cu ocazia implinirii a 20 de ani pe piata de digital locala, ne-am gandit sa va oferim cele mai importante trenduri din acest moment si sa va familiarizam un pic cu acestea.

De Flavian Cristea, Digital Strategist la Grapefruit

Foto by Paul Padurariu

1.      Video Marketing

Utilizatorii platformelor de social media sunt consumatori avizi de continut cat mai original si interactiv. Videourile, pot fi o arma valoarasa pentru marketerii digitali, ele fiind o metoda eficienta in a capta atentia consumatorilor si a potentialilor consumatori.

Prin utilizarea functionalitatilor avansate de video analytics din platformele de social media, marketerii pot descoperi impactul pe care acestea le-au avut, sa descopere noi functionalitati ale platformei si sa seteze noi indici de performanta.

2.      Podcasting

Odata cu intrarea platformei Spotify pe piata romaneasca cat si investitia mai mare a companie Apple in promovarea aplicatiei Podcast, oamenii au inceput sa asculte podcasturi tot mai des. Temele acestora sunt atat de diverse incat este imposibil sa nu se gaseasca o nisa potrivita unui brand.

Ulterior, podcastul poate include invitatii de abonare la newslettere, o parte de intrebari frecvente, abordarea unor teme ce necesita grafice vizuale ce pot fi regasite pe websiteul companiei. Podcastul ofera oportunitati nelimitate pentru marketerii din ziua de azi sa isi extinda activitatea si sa isi atraga sau fidelizeze clienti.

3.      Chatbots

Chatbots au devenit un instrument esential in a-i ajuta pe potentialii consumatori in procesul decizional. Ei pot fi in forma unor asistenti virtuali pe website-ul tau, unde vizitatorii pot pune o intrebare direct, fara a fi necesara deplasarea la adresa sau a suna la call center, pot face research, pot fi ghidati spre pagina de produse/servicii, usurandu-le astfel experienta pe websiteul tau.

4.      Personalizarea continutului

De la un story dupa un giveaway sau un nume pe paharul de cafea pana la o scrisoare in pachetul livrat, consumatorii tind sa fie mai atasati de brandurile cu care au avut o experienta personalizata. Continutul individual, bine targetat s-a dovedit a fi o strategie eficienta in ceea ce priveste fidelizarea consumatorului. Ei incep sa simta ca fac parte ceva, atasandu-se emotional de acel brand.

5.      Influencer marketing

Influencerii devin din ce in ce mai esentiali in B2C marketing. Potentialii consumatori tind sa se regaseasca in influencerii pe care-i urmaresc, astfel ca odata mentionat un produs pe care il folosesc in “rutina de dimineata” sau un serviciu la care apeleaza intr-o “seara de relaxare”, vizitatorii lor vor incerca sa afle mai multe despre produs si sa-l incerce. Influencerii sunt din ce in ce mai idolatrizati de catre urmaritorii lor, devenind un instrument esential in marketingul digital.

6.      Migrarea newsletterului de pe email pe social

Odata cu aparitia marketingului prin aplicatii precum Whatsapp sau Messenger newsletterele incep sa migreze spre platformele de social messaging. Marketingul pe platformele de mesagerie este cautat deoarece comportamentul utilizatorilor este diferit, acestia fiind mult mai atenti la notificari si rata de deschidere a mesajelor fiind mult mai mare.

7.      Social Commerce

Social commerce este o ramura de e-commerce care include platformele de social media. Platformele de Facebook si Instagram au integrat Marketplace-ul in structura aplicatiilor. Acestea au usurat viata utilizatorilor si odata intrati pe Facebook, pot cauta orice tip de produs.

Nu numai utilizatorii se pot bucura de acest feature, ci si marketerii. Acestia pot include produsele in aceste platforme, utilizatorul cumparand produsele fara a mai intra pe website.

8.      Micro-momente

Micro-momentele sunt acele momente in care consumatorii se simt nevoiti sa caute ceva pe internet. Ceva legat de o reteta, un local, un cuvant anume, o melodie auzita recent pe care o cauta dupa franturile de versuri auzite.

Acestea reprezinta puncte cheie in calatoria parcursa de consumator. Fiind condusi de o intentie, un impuls, trebuie sa-si satisfaca o nevoie, o dorinta. Marketerii pot profita de aceste micro-momente, odata ce se gandesc la un context in care acestia ar putea sa caute un produs/serviciu, intentia pe care au format-o dupa acel context si cat de imediata este acea nevoie.

9.      Responsabilitate sociala digitala

Participarile la evenimentele de CSR sunt foarte bine gandite si mediatizate pentru a influenta targeturi de consumatori specifici. Aceasta tactica este, insa, o sabie cu dublu tais. Atunci cand o companie se alatura unei cauze, dar nu o sustine cu autenticitate, poate starni o reactie adversa puternica, greu de controlat in social media.

10.  Independenta brandurilor

Brandurile incearca sa se desprinda cat mai mult de Third Party Vendors astfel incat businessul lor sa ramana cat mai autonom prin dezvoltarea de aplicatii, websiteuri proprii si servicii. Spre exemplu, implementarea propriului serviciu de livrare in cadrul unui restaurant, in locul apelarii serviciilor dedicate livrarilor.

11.  Progressive Web Apps

Progressive Web Apps se afla la granita dintre un website si o aplicatie mobila. Este un feature a unor websiteuri, unde, odata creat un shortcut pe desktop-ul telefonului, se comporta ca o aplicatie, fara a fi necesara descarcarea. Aceste Web Apps pot arata vizual ca o aplicatie mobila, imbunatatind astfel experienta utilizatorului.

12.  Browser Push-Notifications

Browser Push Notifications se comporta asemanator cu notificarile de pe telefon. Acestea pot fi declansate chiar si atunci cand nu te afli pe websiteul respectiv, avand in vedere faptul ca sunt vizibile, ele nu pot fi ignorate atunci cand apar si au rolul de a atrage din nou un potential consumator care fost interesat de respectivul website. Un alt avantaj este faptul ca atat Windows cat si MacOS au inceput sa investeasca in aceasta functionalitate, astfel ne demonstreaza faptul ca este ceva de viitor.

13.  Continut generat de utilizatori

Marketerii incep sa foloseasca continut generat de utilizatori pentru a promova un anume produs/serviciu. Astfel ca brandurile practica acest obicei prin crearea de challengeuri, unde se aleg castigatorii in functie de niste poze facute de ei, crearea unor giveawayuri unde castigatorii sunt denumiti in story si chiar si repost-ul facut de catre unele branduri cu pozele consumatorilor sai in timp ce il incearca.

14.  Programmatic Advertising

Advertisingul programat se refera la utilizarea inteligentei artificiale de a automatiza cumpararea adurilor pentru a targeta segmentele de piata mai specific, crescand rata de conversie si minimizarea costurilor achizitiilor consumatorilor.

De asemenea, prin programmatic adversiting ai access la informatii esentiale legate de comportamentul consumatorilor si te poti asigura ca ajungi la un specific target intr-un anumit context.

15.  Geofencing marketing

Geofencingul permite targetarea in timp real in functie de locatia utilizatorului. Daca un consumator se afla in proximitatea unui restaurant, magazin sau birou, acesta poate primi un ad al acelei companii sub forma unei notificari, mesaj sau alte forme de comunicare.

Un exemplu foarte bun in acest sens este aplicatia Waze si prezenta din ce in ce mai mare a brandurilor locale pe aceasta platforma.

16.  Pastrarea loialitatii consumatorilor actuali

Recent, au inceput sa fie dezvoltate foarte multe functionalitati si tooluri care sa favorizeze loializarea userbase-ului actual al brandurilor.

De la storyuri si grupuri pe social media pana la platforme whitelabel dedicate comunitatilor de brand, in care poti construi si ajunge cu usurinta la consumatorii si clientii tai cei mai loiali.

17.  Storytelling prin Story

Odata cu venirea storyurilor pe platformele de social media, companiile care le folosesc devin mai conectati cu potentialii consumatori.

Prin impartasirea unor momente live din interiorul companiei, idealuri sau chiar scurtmetraje folosite drept “teaser” a unui eveniment, articol nou pe blog sau chiar videouri noi, clientii se simt mult mai conectati si mult mai atrasi.

18.  Contextual Marketing

In functie de contextul socio-demografic al targetului, marketerii se pot folosi de asta in favoarea lor, legandu-se de evenimente, memeuri si cauze care au captat atentia publicurilor. Sa luam de exemplu recenta campanie ROM Autentic cu candidatul fictiv Toma Corunt sau Savana cu familia ne-traditionala.

19.  Interactiuni de branduri competitoare in online

In ultima vreme, brandurile au inceput sa interactioneze mai mult cu competitorii lor prin diferite postari, comentarii, raspunsuri, starnind deseori amuzamentul in randul consumatorilor. Sa luam ca exemplu KFC si Burger King, Starbucks si 5togo, Pepsi si Cola.

20.  Migrarea catre comunitati si grupuri

Din ce in ce mai multe platforme de social media, se concentreaza pe comunitati. Astfel, Facebook incearca sa dezvolte noi functionalitati prin care tu sa poti observa si administra mai usor grupurile pe care le-ai creat. Grupurile ofera userilor oportunitatea sa descopere teme noi de activitate intr-un mod activ, intentionat, contrar activitatii de scroll pasiv cu care suntem obisnuiti pe social media.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: