Opinii

Opinie: Omul demis de inteligența artificială

Când în 1997 computerul Deep Blue l-a învins pe campionul mondial la șah, Garry Kasparov, părea că inteligența artificială a ajuns într-o etapă în care poate depăși omenirea. Această victorie, minimalizată de unii specialiști ai șahului pentru neobișnuit de slaba mutare a maestrului din deschiderea jocului 6, atestă dificultatea de a asocia inteligența cu mașinile. În fapt era semnalul transformării sociale care-și crește continuu viteza și influența astăzi. Un avans al tehnologiei ce pune în discuție capacitatea procesării de informații și luării de decizie a minții umane.

Dincolo de progresele tehnologiei precum machine learning și deep learning ceea ce-i preocupă pe specialiști este impactul pe care deplina dezvoltare a inteligenței artificiale îl poate avea asupra societății. Deoarece zonele de impact sunt multiple merită menționate principalele două dintre acestea în funcție de magnitudea fiecăreia dintre ele.

  1. Mediul de afaceri

Statisticile despre inteligența artificială în afaceri și tehnologie se schimbă rapid. Fie că este vorba de efectul inteligenței artificiale asupra startup-urilor sau investițiilor, fie de robotică, Big Data, asistenți virtuali, prezentarea pieței sau căutare și recunoaștere vocală, statisticile oferă o mai bună înțelegere a stadiului actual de dezvoltare a inteligenței artificiale și a domeniului sau de aplicare.

Așadar, până în 2025 piața globală a inteligenței artificiale este estimată să atingă 60 miliarde de dolari. Datorită inteligenței artificiale PIB-ul global va crește cu 15,7 trilioane dolari în timp ce la nivel de companie poate crește productivitatea cu 40%, potrivit Accenture. Aproximativ 75% din dispozitivele electronice pe care le folosim conțin o formă sau alta de inteligență artificială. Potrivit Google în 2020 roboții vor fi suficient de inteligenți ca să glumească și chiar să flirteze. De la povestirile despre roboți scrise de Isaac Asimov la roboții zilelor noastre, tehnologia convertește imaginația în realitate.

Astăzi industria comerțului retail a intrat deja în etapa magazinelor cu autoservire și fără plata în numerar, cu oglinzi virtuale ce simulează probarea articolelor de îmbrăcăminte, cu optimizarea stocurilor și analiza fluxului de vizitatori.

Actuariatul industriei de asigurări primește ajutorul inteligenței artificiale pentru identificarea riscurilor, personalizarea prețurilor și asistență client. Industria bancară are ajutorul inteligenței artificiale în prevenirea fraudelor prin învățarea tipurilor de tranzacții frauduloase, acordarea de credite și segmentarea clienților.

Depistarea incidentelor de securitate și timpul accelerat de răspuns se fac mult mai facil cu ajutorul inteligenței artificiale. Industria media va fi afectată prin generarea de conținut automat din compilarea informațiilor accesând mai multe surse, eliminarea știrilor false, analiza datelor, eliminarea subiectivității, analiza de conținut.

  1. Relațiile sociale și democrația

Potrivit unui recent raport al PWC până în 2030, 38% dintre locurile de muncă din SUA vor fi înlocuite de inteligența artificială sau automatizare. Probabil că în România procentul va fi unul superior. Ce se întâmplă cu aproape jumătate din populația unei țări amenințate de pierderea locului de muncă? Reconversie profesională, venit minim garantat? Într-o lume tot mai tehnologizată soluțiile la aceste provocări nu sunt ușor de găsit. Tot în această lume nu doar relațiile profesionale vor fi afectate, fenomen deja manifest, dar și relațiile personale.

Virtualizarea mediilor de lucru dar și a interacțiunilor umane schițează un univers de avatare. Se prefigurează să ne vizităm la mari distanțe doar ca personaje virtuale. Școala și spațiul de dezbatere se mută online și perspectiva conducerii se deschide către o lume virtuală guvernată de o inteligență artificială.

Se creează o rețea multistratificată de algoritmi genetici care să interpreteze multietajat informația asemenea unei rețele neuronale capabilă să administreze în mod eficient și fără partizanate. În acest context, ce se va mai alege din sistemul actual de vot, cum va arată contractul social? Reguli sociale și arhitecturi ale conducerii sau reprezentare consacrate de mii de ani sunt obligate să se reorganizeze sau să dispară.

Mediul politic folosește acum campanii targetate, monitorizează opinia publică și anticipează temele de interes cu ajutorul inteligenței artificiale. Se va întâmpla asta și mâine? Dacă la scala istoriei, mâine înseamnă în 2030 atunci poate că răspunsul este da. Astăzi doar se plantează semințele acestei fundamentale schimbări.

Inteligența artificială deschide o nouă etapă de progres ce conține automatizarea transportului, cyborg tehnology și machine learning. Răspândirea pe scală largă a mașinilor inteligente, comunicarea dintre un braț robotic și creierul unui pacient infirm și prezicerea viitorului în baza datelor din trecut fac tranziția către un viitor care promite. Poveștile Sci-Fi de ieri devin rapid realitate astăzi. Lumea de mâine va fi foarte diferită de cea de astăzi. Mult mai diferită decât e cea de azi față de cea de ieri. Istoria se accelerează.     

Opt recomandări practice pentru companii

  1. Angajați un specialist în domeniul inteligenței artificiale
  2. Identificați problemele pe care vreți să le rezolvați în companie cu ajutorul acestei tehnologii
  3. Prioritizați zonele de intervenție pentru activitățile care aduc cea mai mare valoare
  4. Evaluați capacitățile interne de gestionare a acestor proiecte
  5. Consolidați echipa de experți și începeți un proiect pilot
  6. Sanitizați și structurați datele existente în companie cu ajutorul unei echipe dedicate
  7. Operați cu cantități mici de date la început
  8. Integrați activitățile asistate de AI în rutina zilnică pentru a crește productivitatea cu 40% 

Autor: Constantin Măgdălina, Expert, Tendințe și tehnologii emergente

* * *

Constantin Măgdălina are o experienţă profesională de 9 ani, timp în care a lucrat la companii multinaţionale, atât în ţară cât şi în străinătate. Constantin are un Master în Marketing şi Comunicare la Academia de Studii Economice Bucureşti. Este certificat Lean Six Sigma şi ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i facilitează o bună înţelegere a proceselor şi transformărilor din cadrul organizaţiilor.

Pe de altă parte certificarea obţinută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business. În cei peste 4 ani de activitate în cadrul unei companii din Big 4 a iniţiat şi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Printre acestea se află previziunile economice de creştere ale firmelor în 2013-2016, managementul cunoştinţelor, experienţa de cumpărare în era consumatorilor digitali, social media și mediul de afaceri românesc, utilizarea dispozitivelor mobile în România.

Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovaţie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitală, tendinţe şi tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente şi conferinţe de business.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button