BusinessInterviuri

Viaceslav Buhna: Ca antreprenor ai nevoie de puterea de a avea curaj in luarea deciziilor dificile si multa perseverenta

Dupa absolvirea facultatii Politehnica din Timisoara (sectia calculatoare), Viaceslav Buhna a inceput prin a profesa in domeniul calculatoarelor pentru o vreme, intai in Timisoara, dupa care in Bucuresti. Si-am dat seama insa, ca nu acela era drumul pe care dorea sa mearga si a trecut de partea antreprenoriatului. Noi am incercat sa fim putin mai indiscreti si am aflat detalii picante din viata lui!

  • Cum si cand ati pornit primul proiect de succes? Ce ati facut inainte?

Sunt un autodidact, asa ca am inceput sa ma specializez pe comertul si marketingul online si eram in cautarea unui business. Am observat atunci ca in Romania nu existau florarii online care sa livreze flori la domiciliu (acest lucru se intampla in anul 2001). Astfel, in 2002 am lansat prima florarie online din Romania (www.romanianflowershop.com) care livra flori la domiciliu oriunde in tara si care avea integrat un sistem de plata online prin carduri bancare atat nationale, cat si internationale.

Integrarea sistemului de procesare online a platilor prin card bancar a fost si cea mai mare provocare in lansarea proiectului, deoarece in acea vreme procesatorii de plati prin card nu acceptau in sistem comercianti din Romania, tara noastra fiind considerata una de risc mare. A fost si este un proiect de succes, chiar daca acum concurenta este foarte mare in acest domeniu.

  • Va mai aduceti aminte de prima zi de munca? Care erau planurile initiale atunci si cum a decurs totul? De ce acest business?

Da, eram foarte bucuros ca mi-am gasit un loc de munca foarte repede dupa absolvirea facultatii. Eram foarte entuziast si imi doream sa fac o treaba buna. Lucrurile au mers bine, mi-a placut o vreme ceea ce faceam si la un moment dat am fost detasat la Bucuresti, unde firma si-a deschis un punct de lucru. Dupa o perioada insa, dupa cum am spus, am luat drumul antreprenoriatului.

  • Cum arata, in prezent, o zi de munca?

E foarte diferita de perioada in care asamblam si configuram calculatoare. Imi impart timpul intre intalnirile cu clientii sau partenerii de business, organizarea pepinierei de la Oradea si munca de birou. In general incerc sa inchei ziua de munca pana la ora 19:00, pentru a dedica restul timpului familiei.

  • Ce imi puteti spune despre businessul actual, daca ar trebui sa descrieti compania pe care o conduceti intr-o singura fraza? Cum vedeti concurenta in acest domeniu azi?

Pentru compania noastra aflata in crestere, clientul este cel mai important! In acest sens, incercam sa le fim aproape si ne canalizam toate eforturile inspre a-i multumi!

  • Care a fost cel mai greu proiect dezvoltat de dv. in acesti ani si de ce?

FamousRoses.eu a constituit cea mai mare provocare tocmai prin prisma investitiei mari necesare in primii ani. Investitia majora s-a facut in stocurile obligatorii, dar si in corectarea greselilor de inceput. Pe FamousRoses.eu comercializam trandafiri de gradina de la renumitii producatori Meilland Richardier si Georges Delbard – Franta si Poulsen – Danemarca.

  • Ce imi puteti spune despre concurenta locala pe acest domeniu?

Concurenta este mare, insa avantajele noastre competitive sunt calitatea premium, serviciile excelente pe care le oferim clientilor nostri si garantia pe care o oferim pentru trandafirii comercializati (inlocuim orice trandafir care a avut probleme de prindere sau, daca clientul nu doreste un alt trandafir, ii returnam banii) In afara de acestea, comercializam doar trandafiri sub licenta de calitate premium (tufe viguroase de 2 ani care fac flori frumoase din primul an de la plantare). Fiecare trandafir este insotit de poza si eticheta cu codul de bare care atesta originalitatea varietatii.

  • viaceslav buhna - famous roses (1)Ce s-a schimbat in anii de criza in acest domeniu? Care sunt pasii castigatori ai dvs. ?

Proiectul FamousRoses.eu a inceput in 2010, adica in plina criza. Cred ca acesta a fost un avantaj, deoarece vanzarile nu aveau de unde sa scada, puteau doar sa creasca.

Probabil ca daca nu incepeam in criza, ne lua mai putin timp pentru a ajunge la profit, darper total lucrurile au decurs bine.

A fost destul de greu la inceput, dar a meritat efortul.  Este un domeniu care imi place mult, iar cand faci ceea ce iti place, lucrurile bune se intampla.

  • Cat de profesionisti sunt antreprenorii romanii comparativ cu ceilalti europeni?

Nu as vrea sa generalizez, exista antreprenori care au inteles regulile economiei de piata si valoarea clientilor, insa cred ca mai exista destui antreprenori care au probleme cu disciplina angajatilor in ceea ce priveste relatia cu clientii. Am intalnit cazuri cand antreprenorul intelege perfect valoarea clientului si in momentul in care se afla in directa legatura cu el, il gestioneaza in consecinta, insa dintr-un motiv sau altul, nu reuseste sa impuna aceeasi disciplina majoritatii angajatilor.

Majoritatea antreprenorilor din Romania cu care m-am intalnit sunt profesionisti, dedicati businessului si mult mai flexibili in a raspunde nevoilor clientilor in comparatie cu cei europeni. Un exemplu in acest sens este Mihaela Petrovan de la “More than Pub”, companie care se ocupa de PR-ul nostru.

  • Ce actiuni/proiecte aveti in plan pentru a atragee noi clienti?

Am inceput prin a aborda clientii finali, adica chiar pe cei care isi planteaza trandafirii in gradina proprie. In aceasta toamna am inceput o campanie de marketing pentru a aborda piata en-gross – adica furnizorii de servicii de gradinarit si magazinele specializate.

  • Care sunt urmatorii pasi in cariera/business? Cum arata extinderea businessului? Ce buget de dezvoltare aveti?

Am reusit sa incheiem parteneriate de succes cu furnizori seriosi, pentru a putea acoperi cererea de calitate si cantitate. La acest moment putem onora oricand orice cantitate de trandafiri pentru proiecte mari, publice sau private. Noul plan de marketing, in care ne punem mari sperante, ne face sa incepem sezonul livrarilor de toamna cu entuziasm.

Mai avem un pas important in vara viitoare, cand vom muta pepiniera inr-o noua locatie, care ne va permite sa ne extindem ulterior. Asa cum am spus, abordam o noua piata din aceasta toamna si venim cu o colectie noua de trandafiri de la Poulsen – Danemarca. Pentru dezvoltarea locatiei noii  pepiniere am bugetat 25.000 EUR,  iar pentru marketing 9.000 EUR.

  •  Cum arata cifrele businessului in 2015? Ce estimari aveti pentru 2016?  

In comparatie cu 2014, in 2015 avem o crestere a veniturilor de 30%. Pentru 2016 estimez minimum aceeasi crestere.

  • Ce inseamna pentru dumneavoastra cuvantul antreprenor? Care este diferenta intre antreprenor si angajat in Romania?

Ca antreprenor ai nevoie de puterea de a avea curaj in luarea deciziilor dificile si multa perseverenta, sa intelegi ca e foarte posbil sa nu reusesti din prima si sa nu iti pierzi curajul, sa faci a doua, a treia incercare … uneori chiar mai multe. Este important sa inveti lectiile din fiecare reusita sau greseala si sa mergi mai departe cu incredere si determinare.

Una dintre cele mai importante diferente intre a fi angajat si a avea propria afacere sunt veniturile. Ca angajat ai un salariu relativ fix si care va creste cand promovezi. Propria afacere iti ofera oportunitatea de a avea venituri din ce in ce mai mari pe masura ce afacerea se dezvolta.

  • Cat de mult conteaza echipa alaturi de care lucrati?

Pentru noi echipa este formata din funizorii si angajatii nostri de exceptie. Am inteles ca succesul proiectului depinde in mare masura de alegerea oamenilor potriviti. Bineinteles, am avut si cateva experiente mai putin fericite cu angajatii, insa pot spune ca in acest moment sunt multumit de felul in care functioneaza echipa.

  • Care este proiectul de care sunteti foarte mandru? Explicati de ce…

Fiecare proiect in care am fost implicat ma face sa ma simt mandru, dar cel mai mult, din toate punctele de vedere am investit in FamousRoses.eu. Investita financiara consistenta in acest proiect m-a determinat sa fiu mult mai atent. Era un domeniu nou pentru mine, dar care m-a cucerit repede, determinand si investitia sufleteasca.

  • viaceslav buhna - famous roses (3)Cum se imbina viata de familie cu business-ul?

Am gasit un echilibru chiar daca se intampla sa existe si urgent care te tin conectat la problemele de la birou.

Familia este foarte importanta pentru mine si simt nevoia sa petrec cat mai mult timp cu cei doi copii si cu sotia mea. Ca antreprenor am flexibilitatea de a petrece si mai mult timp cu familia, atunci cand este nevoie.

  • Daca nu investeati atata timp in acest domeniu ce alt business v-ar fi tentat?

Cred ca as fi ramas in mediul online, cel putin la inceputul business-ului. Daca nu erau florile, probabil as fi gasit un alt business, pe care l-as fi inceput online.

  • In ce domeniu recomandati tinerilor sa investeasca?

Daca sunt la prima investitie atunci sa inceapa cu o mica afacere in domeniul in care au experienta si abilitatile potrivite, urmarind ulterior dezvoltarea sa catre o afacere ambitioasa. Le recomand sa evite business-urile in care competitia e deja foarte mare, mai ales daca nu au resurse financiare consistente la inceput.

Life – (pe scurt)

Care este destinatia dvs preferata?

Locurile insorite pe malul marii.

Descrieti in cateva cuvinte cea mai recenta vacanta.

Cand exista doi copii mici, veniti unul dupa altul, la o diferenta de doar doi ani,  vacantele practic se refera mai ales la locuri potrivite pentru ei. Totusi, anul acesta dupa o pauza de 5 ani, am petrecut o scurta vacanta la mare doar cu sotia.

Cum arata o zi perfecta pentru dvs?

Zilele cand reusesc sa finalizez minimum 80% din obiectivele pe care mi le-am setat pentru ziua respectiva si reusesc sa inchid calculatorul pana la 19:00.

Ce va inspira?

Oportunitatile noi si familia.

Restaurantul preferat.

Nu am un restaurant preferat. Imi place sa testez de fiecare data restaurant noi recomandate de cei apropiati!

Brandul de fashion sau designerul preferat.

Imi place Brax (mai ales pentru pantaloni).

Care este gadget-ul fara de care nu puteti rezista?

Nu sunt  persoana foarte “in trend” cu gadget-urile, deci pot trai fara cele mai multe gadget-uri. Imi este utila insa tableta, mai ales la intalnirile cu clientii.

Android/iOS (iPhone)/Blackberry/Windows Phone?

IOS (iPhone). Este mai user-friendly, mai intuitiv si stabil

Marca de masina pe care o conduceti acum si care este cea la care visati?

Acum conduc un Seat Leon. Dar imi doresc un Mercedes C-Class (modelul 2015 arata foarte bine).

Ce personalitati de business si nu numai, din tara sau din strainatate, admirati?

Steve Jobs

Autorul/cartea preferata.

Cartile preferate sunt despre trandafiri, marketing si vanzari.

Ultima carte citita.

“Cele 7 deprinderi ale persoanelor eficace” de Stephen R. Covey

Moto-ul dvs.

Sunt convins ca etica si lucrul bine facut sunt vitale pentru succesul companiei.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button