Companii

Google trece in fata Apple si redevine cel mai valoros brand la nivel mondial

Inovatia continua, cresterea veniturilor din publicitate si dezvoltarea serviciilor de tip cloud l-au ajutat pe Google sa isi recapete locul intai de la Apple in clasamentul BrandZTM 2016 al celor mai valoroase 100 de branduri la nivel mondial, publicat recent de WPP si Millward Brown.

Valoarea Google a crescut cu 32%, ajungand la 229 miliarde de dolari, in timp ce Apple, liderul de anul trecut, se situeaza acum pe locul al doilea dupa o scadere de 8% care i-a dus valoarea la 228 miliarde de dolari.

Microsoft ramane pe locul trei, dupa o crestere de 5% pana la 122 miliarde de dolari,  in timp ce Facebook (+44%, locul 5) si Amazon (+59%, locul 7) au intrat in Top 10 pentru prima data. Valoarea cumulata a marcilor din Top 100 a crescut cu 3% fata de anul trecut, atingand 3,4 trilioane de dolari.

Datele si analiza clasamentului BrandZ arata ca cele mai puternice marci din lume au avut parte de un an stabil, chiar daca s-au confruntat cu presiuni financiare la nivel mondial, cum ar fi incetinirea activitatii economice din China. Cu toate acestea, marcile care au inovat si si-au prezentat inovatiile in fata consumatorilor, acordandu-le acestora ocazia sa le experimenteze, au obtinut o crestere remarcabila, Google, Amazon si Facebook reprezentand exemple concludente in acest sens.

Aceasta perioada s-a caracterizat in principal prin spargerea tiparelor, marcile schimband starea de fapt in multiple moduri, dincolo de utilizarea tehnologiilor digitale.  Marci de toate tipurile au trecut la crearea unui ecosistem multifatetat centrat pe nevoile si dorintele consumatorilor, diversificandu-se, in multe cazuri, in categorii noi.

top-10-brandsAmazon si-a dezvoltat propria retea logistica, folosind antreprenori independenti, care i-au dat posibilitatea sa ofere optiuni de livrare flexibile si chiar in decursul unei ore clientilor, si a inceput sa creeze continut propriu. Facebook a inceput sa gazduiasca continut original de la editori pentru a-si mentine membrii activi. Starbucks (+49%, locul 21) a intrat in zona de comert electronic cu o aplicatie de tipul „tap and go” , si-a imbunatatit gama de bauturi reci si snacks-uri si a inclus in oferta bere si vin pentru a-si creste relevanta.

Cele mai valoroase 10 branduri la nivel mondial conform clasamentului BrandZ din 2016

Locul ocupat in 2016BrandCategorieValoarea brand-ului in 2016 ($M)Evolutia valorii brand-uluiLocul ocupat in 2015
1GoogleTehnologie229,198+32%2
2AppleTehnologie228,460-8%1
3MicrosoftTehnologie121,824+5%3
4AT&TTelecomunicatii107,387+20%6
5FacebookTehnologie102,551+44%12
6VisaPlati100,800+10%5
7AmazonRetail98,988+59%14
8VerizonTelecomunicatii93,220+8%7
9McDonald’sFast food88,654+9%9
10IBMTehnologie86,206-8%4

„Marcile care prospera, indiferent de domeniu, sunt acelea care provoaca si care adopta atitudini si modele de spargere a tiparelor”, sustine David Roth, CEO EMEA si Asia al The Store WPP. „Ele restructureaza alte categorii prin inovatii dincolo de produse si tehnologii noi, transformand modul de livrare a unui serviciu, amplificand experienta consumatorului sau schimband formate.

Puterea pe care o detin deja aceste marci, combinata cu puterea platformelor acestora, le da posibilitatea sa treaca rapid si cu succes granitele dintre categorii.”

Totodata, printre tendintele cheie care se evidentiaza in clasamentul BrandZ al celor mai valoroase 100 brand-uri de anul acesta se numara:

Marcile puternice surclaseaza piata. Marcile care apar in clasamentul BrandZ al celor mai valoroase 100 brand-uri la nivel mondial au in mod constant o evolutie financiara mai buna decat brandurile care nu sunt prezente in top, generand astfel o rentabilitate superioara pentru actionari.

Incalcarea tiparelor clasice este un catalizator al cresterii valorii brandurilor. Categoriile care au crescut in valoare fie au fost restructurate de marci cu o pozitionare diferentiatoare si relevanta si un comportament de challenger, cum ar fi Under Armour si Victoria’s Secret in categoria de imbracaminte/incaltaminte (+14%), fie au adus un grad ridicat de inovatii ca raspuns la o noua tendinta, asa cum au facut marcile din categoria fast food (+11%) care au raspuns cu succes nevoii globale de produse mai sanatoase.

Inovatia reprezinta principalul generator de crestere – dar trebuie vazuta si simtita de consumatori. Brandurile cu cele mai importante inovatii si-au crescut valoarea cel mai mult in ultimii 11 ani in care au fost prezente in Clasamentul BrandZ Top 100. Cu toate acestea, pentru a avea impact asupra valorii brandului, inovatia trebuie comunicata clar si palpabila sau observabila;  marcile care sunt percepute de consumatori ca fiind inovatoare, incluzand aici brand-urile Disney (locul 19) si Pampers (locul 37), au crescut de noua ori mai repede decat cele percepute ca fiind mai putin inovatoare.

Categoria cu cea mai mare crestere (14%) este cea a vestimentatiei, care ajunge la $114 miliarde. Accentul se pune pe performanta ridicata, marcile Nike (+26%) si Under Armour (o marca nou intrata in clasament) lansand linii premium speciale, care incorporeaza tehnologia, in liniile lor vestimentare – cum ar fi aparatele de monitorizare cardiaca  – si integrand aplicatii gratuite in echipamentele sportive pentru a oferi consumatorului o experienta completa.

B2B este o categorie de companii prospere, dar marci ineficiente. Sunt percepute ca fiind mai responsabile decat brand-urile B2C, cu angajati mai multumiti, stabile si rentabile ca valoare, dar nu la fel de dinamice sau captivante. Marcile B2B sunt, de fapt, extrem de inovative. Iar pentru a se asigura ca li se recunoaste aceasta trasatura, au nevoie de o campanie de comunicare puternica si relevanta la nivel de brand. SAP (locul 22) si Adobe (o marca nou intrata in clasament pe locul 100) se numara printre brand-urile B2B care sunt percepute de clienti ca fiind inovatoare.

Incalcarea tiparelor se aplica si atunci cand este vorba despre clasament. Aproape jumatate  (46) din brand-urile din Top-ul 100 din 2016 au intrat in clasament ulterior primei editii a acestuia, din 2006; celelalte 54 de marci se afla acolo de la inaugurarea clasamentului. Aceasta arata felul in care o marca puternica isi poate mentine valoarea odata cu trecerea timpului, dar prezinta si potentialul noilor marci de a reusi sa modifice starea de fapt.

Legaturile emotionale puternice stimuleaza cresterea marcilor locale. Intelegand perfect nevoile consumatorilor, marcile locale castiga cota de piata acasa si, cu o strategie de marketing si o functionalitate imbunatite, castiga teren si in regiuni noi. Compania Huawei din China (locul 50, +22%), de exemplu, s-a extins rapid la nivel mondial si a castigat cota de piata de la Apple si de la Samsung.

„Cele mai puternice marci din Top 100 isi cresc penetrarea si relevanta in viata cotidiana a oamenilor, extinzandu-se in moduri inovative si intrand in noi categorii. Totusi, exista un risc in aceasta abordare: se estompeaza astfel granitele dintre categorii, iar brandurile pot ajunge sa se zbata pentru a-si mentine identitatea. Stabilirea si comunicarea unei misiuni si a unei pozitionari extrem de clare vor juca un rol mai important decat oricand in construirea unei marci puternice si diferite”, este de parere Doreen Wang, Director Global al BrandZ in cadrul MillwardBrown.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button