Catalin Rusu (Rusu+Bortun): „Cu oamenii si reputatia agentiei traiesti si business planul viitor” Catalin Rusu (Rusu+Bortun): „Cu oamenii si reputatia agentiei traiesti si business planul viitor”
Recent, agentia de strategie si manifestare creativa de brand Rusu+Bortun a implinit 10 ani de zile. Evenimentul a fost marcat si de o expozitie... Catalin Rusu (Rusu+Bortun): „Cu oamenii si reputatia agentiei traiesti si business planul viitor”

Recent, agentia de strategie si manifestare creativa de brand Rusu+Bortun a implinit 10 ani de zile. Evenimentul a fost marcat si de o expozitie a celor mai reprezentative campanii de publicitate, identitati si proiecte de digital ale agentiei. TheTrends s-a intalnit cu Catalin Rusu, Chief Creative Partner & CEO Rusu+Bortun si a aflat mai multe despre cum s-au schimbat agentia si piata de publicitate in aceasta decada, dar si care sunt trendurile actuale in publicitatea din Romania si ce inseamna sa fii antreprenor in acest domeniu.

Ce sfaturi ai da unui publicitar ce vrea sa isi deschida o agentie azi?

In primul rand, sa se gandeasca bine de ce vrea sa-si deschida o agentie. Pentru bani, relationare sau pentru portofoliu? Sa le iau pe rand. Iti place riscul in legatura cu banii? Esti dispus sa muncesti un an de zile, sa crezi ca totul e bine si pentru ca intr-o luna merge prost, pierzi tot?! Esti gata sa pierzi bani ca sa inveti din greseli? Ca relationare, cu clientii si colegii, e zona care cere cea mai mare anduranta. Daca iti faci agentie dupa ce ai prins oarece cheag prin alta agentie, stie lumea de tine, ai facut proiecte si putina reputatie, cu siguranta ai un confort. Lucrezi cu oameni seniori si pentru clienti importanti.

Eh, la tine-n agentie se schimba treaba. Esti la inceput. Nu poti avea ce-i mai buni oameni de pe piata, nici ce-i mai cool clienti. Trebuie sa ai rabdare, iar ca sa ai rabdare e bine sa nu fi singur. Cum iti alegi partenerii cu care pleci la drum e o decizie cheie. Ar trebui sa fie oameni pe care sa te poti bizui la greu, dar sa te si distrezi cand merge treaba. Colegii noi, un alt subiect sensibil. Criteriul meu e legat de capacitatea cuiva de a ma motiva profesional, de a vrea sa faca si a munci pentru asta. Imi plac lenesii muncitori, sunt unul dintre ei, nu muncitorii lenesi.

Pe langa competente si potential, factorul motivator va iesi in evidenta. Se simte noul coleg motivat de colaborarea cu tine? Tu te simti? Daca, da, aveti la ce lucra. Si al treilea aspect – portofoliul, tema cheie din punctul meu de vedere. Ca om de creatie, nu are sens sa-ti faci agentie daca n-o sa faci in contextul ei cele mai tari proiecte din viata ta. Nu cred in casatorii caldute si nici in demersuri antreprenoriale cu frana de mana trasa. Trebuie sa faca bum! Diferenta fata de fostul job e ca acum esti mai empatic, nu mai e doar despre tine, incepi sa vorbesti la plural. E altfel, dar e mult mai fun.

Care sunt cele 5 aspecte principale pe care le-ai invatat in acesti 10 ani?

  1. S-o tii langa cand vine vorba de viziune. In cazul meu a functionat. Acu’ 10 ani vorbeam de agentie care integreaza identitate si cominicare cu oameni hibrizi din punct de vedere profesional si iata c-am ajuns in trend.
  2. Ca intre banii de pe hartie si cei din cont e o mare diferenta. Ca trebuie sa produci marja. Mixul dintre proiecte recurente cu profitabilitate mai mica, dar constanta si proiecte singulare cu profitabilitate mare, aici e frumusetea financiara a acestui business. Sa stii cand sa pui presiune pe costuri si cand sa le lasi sa zburde intr-un tarc mai mare. Si asta e un dans pe care-l inveti dupa ce calci si esti calcat pe bombeuri.
  3. Clientii vin si pleaca. Cu oamenii si reputatia agentiei traiesti si business planul viitor. Clientii sunt oglinzi, e bine sa ai multe si diferite. Unii sunt de relatie, ai valori comune si planuri pe termen mediu si lung. Si merita crescuta relatia. Altii sunt de tranzactie si merita sa ai o tranzactie wiw-win cu ei. Daca incurci schema, esti mancat. Pierzi bani si te mai doare si sufletul. Incearca sa faci new business pe baza de competenta, nu la cafele, daca nu esti genul foarte social.
  4. Incearca sa ai un business actual, fii follower. Ia-te dupa altii, dar fa-o in felul tau. In 2009, P&G pentru care lucram regional pe Gillette, ne-a cerut digital. Si am invatat. In 2016, digitalul producea mai mult decat brandingul si advertisingul la un loc. Vino cu o “greseala” fresh in fiecare an. Nu ti-ai facut agentie ca sa implementezi modelul altora.
  5. Daca nu vezi potential in oameni, nici ei nu vad potential in business-ul tau. Diferenta dintre micro-managenent si leadership e marea lectie pe care sper c-am inceput s-o invat in astia 10 ani. Daca poti motiva oamenii fara sa-i pui in competitie cu tine, ci cu ei insisi, te-ai scos. A avut sens sa pleci pe drumul tau.

In acesti 10 ani ai avut vreun moment de ingrijorare? Daca da, cum ai trecut peste?

Sunt ingrijorat in fiecare zi, altfel as da faliment. Glumesc, da’ e o farama de adevar. Business-ul m-a invatat ce inseamna responsabilitatea. Fata de oameni si, mai de curand, fata de propria-mi cariera. M-am panicat cand a venit criza si a explodat cursul euro. Agonisiseram niste euro in cateva luni din 2008, doar ca erau in lei.

Am pierdut P&G si Unilever in aceeasi saptamana. Am invatat sa-mi aleg mesele la care are sens sa fiu. Sunt mese la care te intinzi la vorba si mese pe la care doar treci si saluti. Mai schimbi o amabilitate, dar nu te eternizezi.

M-am speriat cand am constatat ca ieseau cifrele, dar nu eram happy. Totul devenise o cazna care trebuia remunerata. Si am schimbat, adica am inceput sa ma schimb. Faceam marja din proiecte necreative, din munca, nu din valoare adaugata. M-am panicat cand omul care-mi fusese alaturi 3 ani a decis sa plece. Imi era frica sa ies din zona de confort, dar mi-a prins bine. Cand iti tratezi cu detasare rolul in companie, devii mai putin necesar si incepi sa construiesti echipe, sistem, nu salvatori.

Cum se pozitioneaza agenția si cine este concurenta voastra?

Suntem o agentie care integreaza branding, advertising si digital pentru a sustine spiritul antreprenorial. Basca, suntem si noi, fondatorii, mici antreprenori. In educatie, cultura si industrii creative. Concuram cu agentii specializate pe fiecare zona pe care o integram si asta ne tine in priza. In ultimii 3 ani, din ce in ce mai multi clienti cauta un mix asemanator cu al nostru.

Continutul crescut de creativi si strategi in board este ceva aparte. Suntem oameni de competenta care am invatat business pentru a ne trai pasiunea profesionala. Suntem orientati catre oameni, fie ei colegi, clienti sau parteneri. Incercam sa fim deschisi la minte, sa tratam oamenii si problemele individual, sa masuram si sa celebram reusitele. Suntem concentrati pe idee si pe capacitatea brandurilor de a genera continut social relevant. Povesti de brand.

Cat de mult s-a schimbat publicitatea locala in acesti 10 ani sau nu, in punctele cele mai importante?

Cam cat s-a schimbat Facebook-ul din 2008 pana acum. Partea conceptuala e la fel de importanta, doar ca o idee buna nu te mai face premiant, ci te trece clasa. Nevoia de integrare sociala, de amplificare creativa este mai acuta ca oricand. E mai mult loc sa muncesti pe branci la ideea ta buna. Acum tre sa te apuci de treaba in momentul in care acum 10 ani te relaxai.

Care sunt cele mai mari greseli facute?

Imi pare rau dupa niste clienti si dupa niste oameni buni. Din pacate, nu aveam sistemul necesar perfornantei lor. Investitia tarzie in relationship, in client sevice.

Am crezut mult timp ca daca vand si implementam, e suficient. E un business de relatie. Poti sa fii tu mama strategului, sa ai idei transformationale, daca nu asiguri mentenanta, tehnica si de relatie, o sa fii doar o delicatesa, nu un meniu sanatos.

Dar cele mai bune decizii luate?

Formarea, cu rabdare, a unei echipe de management. New business integrat. De la consultanta identitara si de marketing pana la content zilnic pentru branduri.

Regandirea rolului meu in companie.

Cum s-au dezvoltat/ diversificat serviciile agenției in timp?

Am inceput cu branding si advertising. Apoi am inceput timid sa facem digital. Digitalul a crescut an de an, de la site-uri la produse digitale, aplicatii, CRM-uri pana la continut dedicat pentru fiecare platforma sociala. Facem din ce in ce mai mult continut video si brand storytelling.

Cat de importante sunt sau nu premiile pentru agentie?

Inainte sa incepem agentia, erau foarte importante. Apoi a venit criza si au trecut in plan secund. Erau altele la rand. Nu ca n-am fi avut aceleasi reflexe creative, dar nu plateam tributul necesar festivalurilor. Nu am avut un plan in sensul asta.

Cu toate astea, ma bucur ca am luat premii pentru fiecare categorie de competenta. Effie pentru Unilever, Rebrand100 pentru Bursa Binelui BCR, ADC Awards pentru Gala Societatii Civile, Fibra cu Primus de la Patru Maini si Apollo111. Ne-a ajutat ca proiectele noastre au fost mentionate international de la Adweek la Contagious. In Luerzes Archive sau Computer Arts. Ma bucur ca in 2018 am fost selectati de 3 ori in BestAdsonTV cu un proiect de digital (Primus Prison Fix-up), unul de print (Frida – Showcase for Young Talent) si un TV (Education without Interruption United Way).

Care sunt cele mai mari trenduri in publicitate pentru 2018-2019?

Se pare ca in 5 ani 95 % din traficul de net va fi mobil. Asta o sa reinventeze pe zi ce trece experienta de brand. Partea de utilitate de brand e si ea din ce in ce mai prezenta. Oamenii s-au obisnuit ca brandurile sa le rezolve probleme asociate cu zona lor comerciala. Implicarea sociala a brandurilor, cumpararea sociala, relatia cu comunitatile, activismul de brand sunt reactii firesti la ce se intampla in societate.

Exista vreo agentie internationala care va inspira? De ce si cum?

Am crescut cu KesselsKramer. N-au un model, ci o vacanta profesionala. L-am revazut pe Erik Kessels anul trecut la D&AD si m-a incantat din nou. Altfel ca acum 15 ani, cand i-am vizitat la Amsterdam, dar curajul, autoironia, eficienta in comunicare si prelucrarea clieseelor il pastreaza pe shortlist-ul meu de oameni din industrie.

Admir Droga5, 72andSunny, Anomaly, R/GA, Landor, Turner&Duckworth, Adam & Eve, Poke, Goodby & Silverstein, BBH si multi altii. Am luat cate putin de la fiecare. De la agentiile de branding si design partea de implicare in business-ul clientului. De la agentii de digital procesul de lucru, iar de la cele de creatie, cultul ideeii. Si mai nou, obsesia pentru amplificarea creativa.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.