Industrie de milioane de euro, în pericol de dispariție Industrie de milioane de euro, în pericol de dispariție
Un nou proiect de lege al guvernului va duce la scumpirea apei la raft și la falimentul unor producători. Intrarea în vigoare a noului... Industrie de milioane de euro, în pericol de dispariție

Un nou proiect de lege al guvernului va duce la scumpirea apei la raft și la falimentul unor producători.

Intrarea în vigoare a noului proiect de lege a resurselor hidrominerale propus de guvern, va scumpi considerabil apa imbuteliata la raft și va crea un avantaj concurențial nejustificat pentru producătorii de apă.

Prima problemă pe care o ridică proiectul de lege o reprezintă termenele prea scurte de aplicare impuse producătorilor. Proiectul prevede ca  autoritățile să elaboreze toate normele tehnice  într-o perioadă de 30 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial. Proiectul prevede, de asemenea, ca autoritățile să redacteze și instrucțiunile privind procedura de evaluare a caracteristicilor apelor minerale naturale și de izvor în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a legii.

Producătorii au termen de 18 luni de la intrarea în vigoare a noii legi să se reautorizeze, sau 12 luni de la intocmirea  procedurilor, însă procedura de autorizare dureaza peste aceste termen. Deci, practic, producătorii,  vor fi forțați să funcționeze în ilegalitate sau să își oprească total producția până la implementarea acestora.

Astfel, Agenția Națională pentru Ape Minerale (ANRM) ar trebui, fie să micșoreze  termenul pentru elaborarea normelor tehnice și instrucțiunilor privind procedura de evaluare a apelor, fie să amâne implementarea  reautorizării producătorilor, considerând un termen rezonabil de timp.

Nu vom mai găsi apă ieftină pe piață din cauza neclarității definirii unor termeni în noua lege

De asemenea, există neclarități în definirea unor termeni-cheie din cadrul proiectului de lege. Acesta definește sursa de apă subterană ca „una sau mai multe captări ale aceluiași zăcământ hidromineral”. Această definiție atrage o serie de confuzii în ceea ce privește comercializarea apei sub diferite branduri.

La nivel național sunt mulți producători autorizați care exploatează din aceiași pânză freatică, fiind considerată o sursă ceea ce înseamnă un singur brand. Astfel, este necesară definirea clară a noțiunii de sursă, pentru a putea stabili cărui producător i se va aloca această sursă și pe ce criterii.

De asemenea, dacă din perimetrul considerat sursă nu pot fi comercializate mai multe branduri, se va ajunge la închiderea multor fabrici, ceea ce însemnă un mediu de afaceri destabilizat.

Timbru pe apă. Apa devine un viciu? Sau produs de lux?

Prin proiectul de lege discutat, se prevede și aplicarea unui timbru pe apă, precum în cazul țigărilor sau alcoolului. Acest lucru va duce, în definitiv, la scumpirea produsului final de la raft și la desființarea conceptului de apă  accesibilă pentru toți consumatorii. Mulți producători de apă  nu vor putea susține toate aceste cheltuieli tehnologice și vor fi nevoiți să închidă. În această situație, producătorii rămași pe piață, vor scumpi apa la raft pentru a susține cererea, iar cel afectat va fi tot consumatorul final.

Neconcurențială este și existența unui singur laborator de referință. În caz de litigiu, acest fapt prezintă riscul ca un producător să nu se poată apăra în mod corespunzător.

Haos institutional! Nu se asigură un cadru transparent privind cuantumul redevenței. Nu se știe exact cine trebuie să rezolve problemele ridicate de proiectul de lege. Nu se asigură un cadru transparent privind cuantumul redevenței, el urmează să fie stabilit prin norme metodologice!

În cazul redevențelor, cuantumul acestora trebuie să fie stabilit prin proiectul de lege, întrucât este necesar să se asigure un cadru transparent, previzibil și stabil, care să nu poată fi modificat oricând și oricum. Trebuie să fie stabilite clar care sunt autoritățile și competențele fiecăreia în materie de control, precum și cum se delimitează aceste competențe între autorități.

Proiectul trebuie modificat astfel încât prin noua lege să fie consolidat un mediu de afaceri stabil şi predictibil în industrie, nu să defavorizeze o parte dintre producători.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *