MementoBUS cere liberalizarea transportului rutier de persoane, care ar ieftini cu până la 80% călătoriile cu autocarul MementoBUS cere liberalizarea transportului rutier de persoane, care ar ieftini cu până la 80% călătoriile cu autocarul
Spre deosebire de transportatorii care au protestat ieri în București, blocând orașul pentru a cere, practic, păstrarea monopolului deținut deja de firmele vechi din... MementoBUS cere liberalizarea transportului rutier de persoane, care ar ieftini cu până la 80% călătoriile cu autocarul

Spre deosebire de transportatorii care au protestat ieri în București, blocând orașul pentru a cere, practic, păstrarea monopolului deținut deja de firmele vechi din piață și garantat de stat, condamnând astfel călătorii la condiții de transport mizere, compania MementoBUS solicită Guvernului României să ignore aceste proteste de tip mafiot și să acționeze în interesul cetățenilor, liberalizând piața transportului rutier de persoane și oferind implicit românilor acces la călătorii cu autocarul cu până la 80% mai ieftine.

Într-o țară în care transporturile aeriene sunt liberalizate, iar intrarea pe piață a unor companii low cost precum Wizz Air, Ryanair și Blue Air a ieftinit chiar și de cinci ori zborurile interne și cu până la 90% zborurile externe, un grup de transportatori a protestat astăzi în fața Guvernului, cerând scoaterea în afara legii a unor firme nou intrate pe piață, pe care le acuză de “concurență” neloială, și au solicitat, în paralel, majorarea tarifelor taxiurilor în București. Prin acest demers, protestatarii încearcă, de fapt, să elimine orice eventuală concurență și să-și păstreze poziția privilegiată pe o piață dominată de servicii proaste, nesiguranță și prețuri mari.

Situația absolut distructivă cu care se confruntă piața de servicii de transport rutier de persoane are un efect nociv asupra  economiei României. Corupția generalizată afectează transportul rutier regulat de persoane și demonstrează că, din nefericire, piața de servicii de transport public de persoane nu este una liberă, care să funcționeze după principiile liberei concurențe și ale economiei de piață, ci, dimpotrivă, este acaparată de “băieții deștepți” (CDI, C&I, Transmixt, Sir Impex, Rodell, Dacos, Millenium Trans Impex etc.), care s-au instalat confortabil încă de acum 15-20 de ani și au creat și dezvoltat un sistem de “relații și cunoștințe” care a transformat, practic, această piață în una cu CARACTER ÎNCHIS, nefiind accesibilă altor societăți noi.

Cursele regulate de transport rutier de persoane se fac în prezent în baza unor “licențe  de  traseu” pe care le dețin firmele  de  transport  menționate mai  sus,  licențe obținute  în urma unor “licitații” organizate de Autoritatea Rutieră Română (ARR). Cu toate că ARR organizează noi licitații, se produce mai întotdeauna doar o “prelungire” a licenţei de rută, pentru că cel mai important criteriu este “vechimea pe traseu” a companiei, context în care totul se întâmplă, în primul rând, în defavoarea călătorilor.

MementoBUS consideră că, în mod evident, “vechimea” pe care o are o societate în prestarea serviciilor de transport rutier de persoane pe un anumit traseu este absolut irelevantă! Cel mult, ar putea fi relevantă (pentru siguranţa circulaţiei) vechimea unui anume şofer pe ruta respectivă, dar vechimea “societăţii” nu poate avea altă explicaţie decât posibilitatea “legală” care li se oferă celor vechi de a-şi menţine fiecare supremaţia (oligopolul de facto) în transportul de persoane pe un anumit traseu.

Presa are acum șansa să analizeze această demonstrație de forță a transportatorilor care au blocat astăzi Bucureștiul și care doresc ca această piață să nu evolueze. La o simplă căutare pe internet se poate afla cine sunt oamenii care “luptă” ascunzându-se în spatele unor organizații. MementoBUS le recomandă atât Guvernului, cât și presei, să investigheze activitatea și istoricul acestor “firme reprezentative” și ale proprietarilor lor foarte vocali și să se documenteze despre activitatea și buna credință ale președintelui și vicepreședintelui COTAR.

De altfel, și Consiliul Concurenței a analizat o parte a acestei piețe și a problemei nerespectării principiului liberei concurențe în transportul public local de  persoane prin curse regulate dar, deși, au trecut aproape 3 ani de la acel moment, la nivel  guvernamental și legal nu a intervenit nicio îmbunătățire a situației. Consiliul Concurenței arăta atunci că “au fost constatate încălcări majore atât ale legislației principale, cât și ale celei secundare care reglementează domeniul”.

Fără concurență, nu putem vorbi despre o piață liberă în acest domeniu. O  piață  liberă, așa cum se întâmplă în majoritatea domeniilor economiei românești,  se  autoreglează și elimină toate neajunsurile, favorizându-i pe cei harnici, onești și cu servicii bune și prețuri competitive. O piață liberă ar fi eliminat din transportul public rutier de persoane toate companiile ale căror autocare trebuiau duse de mult la fiare vechi, ai căror șoferi abuzează călătorii, încalcă reguli de circulație și  prevederi legale și care, MAI  ALES, practică evaziunea fiscală, neemițând bilete de călătorie!!! Dar tocmai pentru că piața NU este una liberă, abuzul și legea bunului-plac sau a “ochilor frumoși” se instaurează imediat.

Bine de știut!

MementoBus este parte a Christian Tour, cea mai mare agenție de turism din România, împreună cu toate companiile din grupul său, a înregistrat în anul 2015 o cifră de afaceri de peste 70 de milioane de euro, cifră care o clasează pe primul loc în topul agențiilor de turism din România.

Cu o istorie de 20 ani în piața de turism autohton, Christian Tour deține în acest moment 31 de agenții proprii în toată România, plus patru filiale în Ungaria, Polonia, Serbia și Republica Moldova, rămânând în continuare cel mai mare turoperator pe vacanțe de tip charter din România și lider de piață pentru numărul de turiști care au ales să călătorească cu acesta.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *