Doar 23% dintre companiile care au avut profit în 2015 au susținut sectorul neguvernamental Doar 23% dintre companiile care au avut profit în 2015 au susținut sectorul neguvernamental
Te-ai gândit vreodată cum ar arăta lumea dacă toate lucrurile ar fi făcute pe jumătate? Dar pe un sfert? În baza Legii Sponsorizării și... Doar 23% dintre companiile care au avut profit în 2015 au susținut sectorul neguvernamental
TwitterFacebookFacebook MessengerGoogle+PinterestLinkedInWhatsApp

Te-ai gândit vreodată cum ar arăta lumea dacă toate lucrurile ar fi făcute pe jumătate? Dar pe un sfert?

În baza Legii Sponsorizării și a Codului Fiscal, societățile comerciale ar fi putut să direcționeze, în anul 2015, peste 375 de milioane de euro către sectorul neguvernamental. În realitate, doar 23% dintre companiile care au plătit impozit pe profit au folosit această facilitate fiscală, deși nu implică niciun cost pentru contribuabili. Chiar dacă suma totală direcționată a crescut cu 26% față de anul precedent, ea reprezintă doar 42% din suma totală care putea să ajungă la sectorul neguvernamental[1].

Pe baza unor cifre oferite în exclusivitate de ANAF, Fundația HOSPICE Casa Speranței, EY România și Asociația pentru Relații Comunitare au prezentat în cadrul conferinței organizate miercuri, 9 noiembrie, date concrete cu privire la felul în care a fost folosită în România „facilitatea fiscală 20%”.

„Potrivit datelor furnizate de ANAF, în 2015, 150.541 de societăți comerciale au realizat profit în România. Dacă toate acestea ar fi direcţionat către sectorul non-profit suma maximă prevăzută de lege, peste 375 de milioane de euro ar fi putut susține domenii cheie precum sănătatea, mediul și educația.

Totuși, doar 34.811 dintre aceste companii, reprezentând 23% din total, au înregistrat cheltuieli de sponsorizare, mecenat sau cu burse private, suma totală direcționată către ONG-uri fiind de aproape 157 de milioane de euro ”, a precizat Laszlo Bodor – Director de Fundraising și Comunicare al HOSPICE Casa Speranței.

Procentul firmelor care folosesc facilitatea fiscală este încă foarte mic, însă indicatorii sunt în creștere față de anul precedent:

Indicator 2014 2015
Nr. societăți comerciale care au realizat profit 137,909 150,541
Nr. societăți comerciale care au înregistrat cheltuieli cu sponsorizarea, mecenatul, bursele private 28,545 34,811
% 21% 23%
Sume înregistrate cu sponsorizarea, mecenatul, bursele private (lei) 554,242,639 697,852,064

Sponsorizările sunt mai avantajoase din 2016: A fost majorată limita minimă de la 0,3 la 0,5%

Tot în cadrul conferinței, Mihaela Vasilescu – Tax Manager EY Romania – a anunțat că anul 2016 a venit cu o noutate importantă. Mai exact, în loc de 0,3%, firmele pot să scadă din impozitul pe profit sumele acordate ca sponsorizări în limita a 0,5% din cifra de afaceri. Această schimbare are un impact pozitiv asupra sumelor ce pot fi direcționate către mediul neguvernamental.

Gabriel Sincu – Tax Executive Director EY Romania – a explicat mecanismul și cadrul legislativ prin intermediul căruia o societate comercială poate beneficia de facilitățile oferite de Legea Sponsorizării și Codul Fiscal. „Încurajez utilizarea ‘facilității fiscale 20%’, consider că este o modalitate simplă și onestă prin care societățile comerciale pot investi  în sectorul non-profit și, prin urmare, în societate, fără niciun cost.  Ernst&Young poate oferi consultanță gratuită tuturor celor care își doresc să utilizeze această facilitate. Doar împreună putem face schimbarea pe care ne-o dorim.”

Întregul proces, alături de pașii necesari, este pus la dispoziția tuturor companiilor pe 20.hospice.ro, în secțiunea „Inițiative”.

Serviciile sociale, sănătatea și educația – cele mai sprijinite domenii de activitate

La rândul lui, Cătălin Gheorghe, Coordonator Programe la Asociația pentru Relații Comunitare a făcut publice rezultatele unui studiu realizat în rândul societăților comerciale din România, privind comportamentul și obiceiurile firmelor în ceea ce privește sprijinirea sectorului nonprofit prin intermediul facilității fiscale.

„Studiul a fost realizat pe un eșantion de 526 de firme din România, reprezentativ pentru firmele care pot beneficia de această facilitate fiscală, folosind metoda CATI, iar rezultatele acestuia au arătat că valoarea medie a sponsorizării acordate anual este relativ mică (16.000 de lei), fiind determinată de cifra de afaceri și profitul redus al firmelor respondente. Cele mai sprijinite domenii de activitate sunt serviciile sociale, sănătatea și educația, iar în coada clasamentului se află educația civică și protecția mediului și a animalelor” a mai precizat acesta.

În baza Legii Sponsorizării și a Codului Fiscal, din ce în ce mai multe firme direcționează fonduri către sectorul non-profit, deoarece doresc să îmbunătățească condițiile de viată din comunitate, însă acest lucru este făcut în mod strategic și coerent numai într-un număr redus de situații. Îmbunătățirea practicii de sponsorizare și creșterea utilizării acestor instrumente ar putea deschide oportunități extraordinare de dezvoltare.

——————————————————–

[1] Potenţial estimat de HOSPICE Casa Speranţei, EY România și ARC pe baza analizei datelor privind cifra de afaceri și impozitul pe profit pentru peste 129 de mii de companii și extrapolarea rezultatelor obţinute la datele furnizate de ANAF

TwitterFacebookFacebook MessengerGoogle+PinterestLinkedInWhatsApp

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *