Cum va arăta Gara de Nord București după o investiție de 2.4 miliarde de Euro – Galerie FOTO Cum va arăta Gara de Nord București după o investiție de 2.4 miliarde de Euro – Galerie FOTO
Un proiect ce a fost, deja, prezentat autorităților poate fi finalizat în minimum 10 ani și presupune o dezvoltare urbană cu o valoare de... Cum va arăta Gara de Nord București după o investiție de 2.4 miliarde de Euro – Galerie FOTO

Un proiect ce a fost, deja, prezentat autorităților poate fi finalizat în minimum 10 ani și presupune o dezvoltare urbană cu o valoare de piață finală de aproximativ 2.4 miliarde de Euro.

Centrul de Excelență în Urbanism “Ion Mincu” (CEP) prezintă Gara de Nord – Proiect de regenerare urbană, un plan ce pune Bucureștiul în centrul relațiilor comerciale dintre Vest și Est, prin transformarea Gării de Nord într-o Eurogară cu tren de viteză.

Obiectivele pentru acest proiect sunt:

  • construirea unei eurogări moderne ca nod de transport multi-modal cu trafic feroviar internațional, național și regional (de navetă) și cu un tren de mare viteză;
  • repararea țesutului urban secționat de liniile de cale ferată și triajele care pornesc din Gara de Nord;
  • realizarea unor traversari auto și nemotorizate est-vest, care să lege cele două zone ale capitalei despărțite de calea ferată;
  • asigurarea conectivității cu orașul prin metrou, tram-tren, tramvai, autobuz, troleibuz și taxiuri;
  • atragerea de investiții în Capitală și transformarea zonei într-un motor al dezvoltării economice și sociale;
  • recuperarea și utilizarea la valoare maximă imobiliară a spațiilor în prezent ocupate de linii și instalații feroviare;
  • regenerarea urbană a zonei Gara de nord pe principiile de oraș inteligent, creativ și verde.

“În competiția mondială intensă, România are avantajul strategic de poartă între est și vest și poate deveni un nod cheie pe acest parcurs și un centru de transport intermodal. Pentru realizarea acestui deziderat, Gara de Nord și întreaga zonă de regenerare urbană din jurul ei trebuie să devină o eurogară cu tren de viteză, care să lege Bucureștiul de marile orașe ale țării și de capitalele țărilor învecinate. Un asemenea proiect ambițios ar atrage investiții în Capitală și în țară și ar transforma zona într-un puternic motor al dezvoltării economice și sociale.”, spune Dr. Mircea Enache, urbanist, director CEP, președinte al companiei EMI Systems, Inc. din Washington și al International Urban Alliance (IUA).

cep-proiect-gara-de-nord-6

Proiectul a începul cu un studiu de fezabilitate realizat încă din 2014 care propunea coborârea liniilor de cale ferată și crearea unui spațiu care să devină o esplanadă verde. Partea dintre gară și pasajul Basarab urma să devină un centru de afaceri, iar în zonele de triaje a fost prevăzută construcția a două eco-cartiere.

În 2016, proiectul a fost remodelat și eficientizat, astfel încât s-a ajuns la următoarea soluție tehnică:

  • O eurogară cu două terminale: Gara principală (Terminalul A) se propune a fi mutată la o distanță de circa 1.3 km, la nord de Podul Grant. Ea ar fi legată de mijloacele de transport în comun de pe Calea Griviței și s-ar construi simultan cu un mall adiacent. Întregul ansamblu ar fi legat de Gara de Nord actuală (Terminalul B) printr-o spină urbană densă, cu clădiri de birouri, centru de afaceri, clădiri administrative și săli de conferințe, un eco-cartier și dotări comerciale, culturale și de agrement. Soluția propune o legatură rapidă de tip monorail (ca la aeroporturi) între cele doua terminale.
  • Conectivitatea cu orașul prin metrou, tramvaie, autobuze, troleibuze și taxiuri este realizată de-a lungul a două căi adiacente zonei de regenerare urbană: Calea Griviței și Bd. Dinicu Golescu

Suprafața desfășurată totală care poate fi construită pe cele 48 hectare se apropie de 1.5 milioane de metri pătrați, iar valoarea de piață finală a întregii dezvoltări urbane se ridică la aproximativ 2.4 miliarde de euro. CEP propune realizarea proiectului într-un parteneriat public-privat în două etape de dezvoltare.

În această formulă investiția ar putea începe să fie amortizată încă din cel de-al treilea an de funcționare a zonei de mall și birouri.

Acest studiu de fezabilitate realizat de către CEP este doar primul pas pentru modernizarea zonei Gării de nord, pentru implementarea proiectului fiind nevoie de deschiderea dialogului dintre administrația centrală (Ministerul Transporturilor și Compania CFR) și Primăria Municipiului București.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *