INTERVIU – Cătălin Florea, CEO-ul WatchShop: Barbatii vad ceasul ca fiind o investitie pe termen lung, doamnele il vad ca pe o bijuterie INTERVIU – Cătălin Florea, CEO-ul WatchShop: Barbatii vad ceasul ca fiind o investitie pe termen lung, doamnele il vad ca pe o bijuterie
Am aflat recent că WatchShop este unul din cele mai mari magazine online de ceasuri din România, care, de curând, s-a repoziționat și a devenit, totodată, singurul... INTERVIU – Cătălin Florea, CEO-ul WatchShop: Barbatii vad ceasul ca fiind o investitie pe termen lung, doamnele il vad ca pe o bijuterie

Am aflat recent că WatchShop este unul din cele mai mari magazine online de ceasuri din România, care, de curând, s-a repoziționat și a devenit, totodată, singurul magazin de ceasuri și accesorii dedicat bărbaților. Nouă ni s-a părut interesant și am decis să îl luăm la întrebări pe Cătălin Florea, CEO-ul WatchShop.

  • Ce inseamna sa fii antreprenor in Romania? Cum ai reusit sa dezvolti acest business?

A fi antreprenor in Romania este o provocare in primul rand din punctul de vedere al relatiei cu statul. Sunt atat de multe formulare, notificari si alte hartii pe care trebuie sa le depui si stii atat de putine la inceput despre asta, incat ai impresia ca muncesti doar pentru a cotiza la statul roman.

Apoi, vin primele mici succese si acest sentiment se mai atenueaza. Pe scurt, a fi antreprenor in Romania inseamna sa stii sa faci foarte multe lucruri in acelasi timp (relatii cu clientii, relatii cu statul, relatii furnizori, relationare cu echipa proprie), sa fii flexibil, sa te poti repozitiona rapid si sa fii indraznet, sa fii dispus sa mergi acolo unde altii nu vor. Asta am aplicat si la WatchShop.

Avem o relatie foarte deschisa cu tot ecosistemul: clienti, furnizori etc. Am adus multe servicii inovatoare in Romania, cum ar fi returul in 365 de zile, gravura pe ceas etc., si nu avem de gand sa ne oprim aici..

  • Care au fost cele mai mari provocari pe care le-ai intampinat de-a lungul timpului in cresterea acestui business si cum ati reusit sa le faceti fata?

Provocarile cele mai mari vin pe partea de finantare. Vrei sa cresti, dar pana unde accelerezi, astfel incat sa nu pui in pericol sanatatea financiara a companiei? Esti intr-o continua lupta sa ai cash flow pozitiv.

La inceput nu esti finantabil din partea bancii si ai temeri ca orice investitie sau cheltuiala mai nechibzuita iti poate inchide business-ul. Peste asta vine si temerea de la punctul anterior ca poate nu ai depus vreun formular sau ai facut ceva gresit si vei primi o amenda din partea statului care te poate destabiliza.

Am reusit sa trecem peste aceste provocari folosind la WatchShop experientele anterioare de business. Experienta ne-a dat echilibrul si linistea de care aveam nevoia pentru a putea construi o echipa valoroasa care a reusit sa impinga WatchShop la un business de aproape 2 milioane euro.

  • Cum vezi viitorul antreprenoriatului romanesc? Ce crezi ca e bine si ce crezi ca ar trebui sa se schimbe?

Antreprenorii sunt, de fel, persoane optimiste. Eu cred ca antreprenoriatul va fi mult mai sustinut ca pana acum. Exista in acest moment in Romania scoli de antreprenoriat, exista programe in care poti intra si interactiona cu oameni care isi doresc acelasi lucru si care vor aduce plus valoare.

Este bine ca exista mai multe surse de informare despre cum sa incepi un business sicare sunt provocarile lui si ca exista dorinta tot mai mare de a fi antreprenor.

Din punct de vedere al schimbarii, cred ca statul ar trebui sa treaca de la o pozitie de forta la una de partener. Intotdeaua increderea va fi rasplatita la fel.

  • Ce inseamna mai concret repozitionarea voastra? Ce asteptari aveti de la aceasta miscare?

Intr-un mediu in care majoritatea tinde catre o acoperire a unui spectru cat mai larg de clienti, noi am analizat putin atat structura clientilor nostri, cat si punctele noastre forte. Am descoperit ca suntem foarte buni la a oferi multe detalii tehnice, stim foarte multe informatii despre ceasurile pe care le comercializam si le putem oferi intr-o maniera accesibila clientilor nostri, ajutandu-i sa aleaga ceasul care li se potriveste – lor sau persoanei careia vor sa il ofere cadou.

Barbatii sunt intotdeauna dornici sa afle multe detalii despre ceasul pe care il vor purta, iar la noi gasesc raspuns la orice intrebare ar avea: de la ce inseamna un mecanism automatic pana la care este distanta dintre anse, cate rubine are mecanismul sau din ce material este confectionat esapamentul sau arcul spiralat. Consideram, astfel, ca majoritatea barbatilor vor fi foarte multumiti de interactiunea cu noi. In acelasi timp, continuam sa comercializam ceasuri de dama pe care le vindem in stilul nostru caracteristic: cu foarte multe informatii puse la dispozitie.

Asadar, ne dorim sa devenim principala destinatie a barbatilor pentru a cumpara ceasuri pentru ei si pentru femeile din viata lor, si a femeilor pentru a cumpara ceasuri pentru barbatii din viata lor, totul plecand de la faptul ca stim cum gandesc si ce vor barbatii in materie de ceasuri si ca vorbim pe limba lor, astfel incat sa-i putem consilia cat mai bine.

Catalin Florea

  • La ce se uita romanii cand aleg un ceas, din informatiile si datele pe care le aveti voi? Ce ii intereseaza cel mai mult?

In ultimul timp, observ cu bucurie ca romanii incep sa migreze din ce in ce mai mult catre branduri consacrate de ceasuri. Pana in urma cu 2-3 ani, designul era cel care cantarea cel mai mult in decizia de a face o achizitie, in timp ce brandul nu conta daca este unul producator exclusiv de ceasuri sau unul fashion.

In acest moment, mare parte dintre clientii nostri sunt in continuare atenti la design (un ceas trebuie in primul rand sa iti placa din punct de vedere al aspectului), insa pun mare pret si pe brandul ceasului.

  • Cum difera preferintele barbatilor de cele ale femeilor in materie de ceasuri? Observati si niste schimbari de-a lungul timpului?

Barbatii vad ceasul ca fiind o investitie pe termen lung, un accesoriu care exprima personalitatea si nivelul social, in timp ce doamnele il vad ca pe o bijuterie care este bine sa se asorteze la o anumita tinuta. Tocmai de aceea, barbatii prefera sa cumpere ceasuri mai rar – in medie o data, maximum de doua ori pe an, piese ceva mai scumpe (peste 1.000 de lei), in timp ce doamnele cumpara mai des (3-6 ceasuri pe an) piese cuprinse intre 200 si 500 de lei.

  • Cum arata piata de ceasuri la noi, din punctul tau de vedere?

Sunt foarte optimist in ceea ce priveste evolutia pietei de ceasuri, observ un apetit in continua crestere, producatorii vin continuu cu modele noi, inovatii, noi scheme de culori, noi combinatii de materiale, astfel incat este foarte usor sa devii pasionat de ceasuri si sa iti formezi o colectie de ceasuri.

  • Cum te feresti, la nivel de cumparator, de piata neagra de ceasuri fake? Da-ne cateva tips & tricks.

Exista cateva detalii la care te poti uita. Bineinteles, in functie de tipul de replica si de gradul de fidelitate fata de original, sunt cazuri in care un ochi de cunoscator te ajuta sa deosebesti cu certitudine un fake.

In general, insa, este vorba despre finisaje, etanseitate sau materialele din care sunt facute ceasurile-replica. Iata cateva exemple.

  • curelele de piele nu sunt foarte bine finisate
  • cusatura este necizelata (ata pare grosolana)
  • uneori, curelele nu sunt deloc realizate din piele, ci din inlocuitori
  • pusher-ele sunt insuficient finisate si te zgarie la atingere
  • daca vorbim de un model cu cronograf, e posibil ca acesta sa nu functioneze
  • butoanele nu se apasa cu usurinta, cursiv
  • cadranul pare a fi din hartie, in loc de tabla tabla emailata, printul de pe cadran lasa de dorit, caracterele folosite difera fata de original, anumite inscriptii sunt amplasate in alt loc sau sunt omise (de exemplu, WR100M, Swiss Made etc.)
  • la inlocuirea unor piese, piesele originale nu se potrivesc ca dimensiuni, nu sunt 1 la 1 etc.

Recomandarea pe care o facem clientilor este sa cumpere intotdeauna din surse sigure si verificate. In cazul in care pretul unui ceas este prea mic, predarea se face personal la colt de strada sau garantia oferita este mai mica decat perioada legala de 2 ani de zile, exista o probabilitate foarte mare ca acel ceas sa fie o replica.

  • Ce trenduri exista la nivel de ceasuri in acest moment?

Observam cu bucurie o crestere a vanzarii de ceasuri cu mecanisme automatice. De asemenea, clientii incep sa isi formeze mici colectii de ceasuri: prima achizitie este de obicei a unui ceas ceva mai casual, cu bratara metalica si cronograf, un ceas care poate fi purtat la un spectru larg de tinute.

Ulterior urmeaza achizitii mai nisate: ceasuri pentru sport (rezistente la apa si socuri, cu functii specifice), ceasuri elegante si,in perioada concediilor de vara, chiar ceasuri pentru diving.

  • Ce planuri aveti cu WatchShop in urmatorii ani?

Vom miza in continuare pe online. Avem o echipa minunata si vom investi in continuare in ea. Suntem, in primul rand, o companie de servicii si vrem ca, in urma interactiunii cu noi, clientii sa simta ca primesc ceva diferit fata de realitatea de zi cu zi.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *