Cum să renunţăm la cele mai nesănătoase 5 obiceiuri alimentare Cum să renunţăm la cele mai nesănătoase 5 obiceiuri alimentare
Ritmul de viaţă tot mai alert nu favorizează obiceiurile alimentare sănătoase şi corecte. Românii consumă prea puţine produse recomandate pentru o dietă echilibrată. Cu... Cum să renunţăm la cele mai nesănătoase 5 obiceiuri alimentare

Ritmul de viaţă tot mai alert nu favorizează obiceiurile alimentare sănătoase şi corecte. Românii consumă prea puţine produse recomandate pentru o dietă echilibrată. Cu cât suntem mai grăbiţi, stresaţi şi obosiţi, cu atât obiceiurile alimentare nepotrivite şi nocive devin mai prezente. Eliminarea obiceiurilor alimentare necorespunzătoare nu este atât de dificilă precum credem.

  1. Lipsa unui mic dejun sănătos

Micul dejun este cea mai importantă masă a zilei. După o noapte de somn, nivelul de glucoză din sânge devine foarte scăzut[1]. De aceea, în fiecare dimineaţă avem nevoie de o doză rapidă de energie care să ne trezească şi să ne pregătească pentru toate activităţile din ziua respectivă. Din păcate, avem încă tendinţa să nu mâncăm la micul dejun din cauza grabei de dimineaţă sau a obiceiurilor incorecte.

Rezervaţi-vă timp dimineaţa pentru pregătirea şi servirea unei mese echilibrate! Micul dejun ar trebui să fie consumat fără grabă, de preferat împreună cu familia, întrucât astfel se păstrează o legătură strânsă cu membrii familiei, iar copiii au un bun exemplu de urmat.

Un mic dejun echilibrat ar trebui să conţină în principal fructe şi legume, cereale şi produse lactate. Meniul de dimineaţă ar trebui să includă, de asemenea, suc de fructe 100% sau un mousse, astfel încât să asigurăm corpului toate vitaminele valoroase şi substanţele nutritive.

“Un mic dejun sănătos îmbunătăţeşte creativitatea, aptitudinile de comunicare şi memoria pe termen scurt. Asta te ajută să te descurci mai bine la şcoală sau la locul de muncă. De asemenea, micul dejun are efecte benefice şi pe termen lung. Cercetătorii spun că oamenii care iau micul dejun cu regulariate au o greutate a corpului mult mai stabilă şi sunt mai puţin predispuşi riscului de a deveni obezi, în comparaţie cu cei care sar peste micul dejun. Cred că oamenii care mănâncă la micul dejun sunt cei care iau decizii sănătoase şi pentru restul meselor din timpul zilei – mănâncă mese regulate şi este puţin probabil să aleagă gustări nesănătoase.”, afirmă Andreea Berecleanu.

Mousse si suc  (3)

  1. Mese neregulate

În timpul zilei ar trebui să existe o pauză de 3-4 ore între mese. Pauzele prea lungi dintre mese determină o scădere a nivelului de glucoză din sânge, ceea ce reduce capacitatea concentrare, deteriorează starea noastră de bine, provocând somnolenţă şi iritabilitate.

Conform recomandărilor nutriţioniştilor, ar trebui să consumăm 5 mese pe zi, de preferinţă la ore fixe. Bineînţeles că acest lucru nu este uşor, mai ales la locul de muncă, dacă suntem stresaţi sau dacă suntem grăbiţi. Astfel, pentru a ne potoli foamea, am mânca orice avem la îndemână. Dar ce putem face pentru a evita astfel de situaţii?

“O idee bună este să-ţi plănuieşti mesele şi să faci cumpărături dinainte. Merită să pregăteşti o dată sau de două ori pe săptămână un plan preliminar al meselor pentru următoarele câteva zile. Atunci când ştii ce mănânci, sunt şanse mai mari să ai un program prestabilit pentru mesele zilnice. Întotdeauna este important să ai acasă produsele de care ai nevoie pentru prepararea meselor simple, cum ar fi cereale, orez, paste, legume, pâine, sucuri şi mousse-uri. Astfel, poţi să pregăteşti o masă rapidă şi gustoasă.”, completează Andreea Berecleanu.

Mousse si suc  (2)

  1. Gustări necorespunzătoare

Din perspectiva sănătăţii fizice şi mentale, cele mai greşite obiceiuri alimentare sunt gustările luate necorespunzător. Cel mai adesea suntem tentaţi să alegem prăjituri, bomboane sau chips-uri pentru că acestea ne modifică buna dispoziţie (deoarece nivelul de glucoză este instabil), dar ne provoacă şi remuşcări (“nu am putut rezista nici de data asta”).

Există mai multe cauze pentru gustările necorespunzătoare: foame (intervale prea mari între mese), stres, plictiseală sau lipsa timpului pentru a pregăti o masă corespunzătoare.

Totuşi, cum putem să ne îmbunătăţim dieta fără gustările necorespunzătoare dintre mese? Mai presus de toate, trebuie să evităm situaţiile în care ne este foarte foame, pentru că atunci sunt mai multe şanse să alegem ceva nesănătos. Nutriţioniştii subliniază faptul că gustările bogate în calorii ar trebui să fie înlocuite cu gustări benefice.

Este mai bine să avem la îndemână un pachet de nuci, cereale, fructe, un plic de mousse sau o sticlă de suc ​​de 100%, produse care pot furniza energie în momentele de foame. Sucurile şi mousse-urile ne protejează şi împotriva oboselii cronice sau a scăderii imunităţii, oferindu-ne doza necesară de vitamine. Sucurile şi mousse-urile conţin, de asemenea, fibre necesare organismului, care oferă un sentiment de saţietate fără calorii inutile.

  1. Supraalimentare

Uneori trebuie să spui “stop!”. Mâncatul fără moderare produce o povară prea mare asupra stomacului, dar şi pierderea capacităţii de concentrare şi somnolenţă, iar pe termen lung poate duce la indigestie şi instalarea obezităţii. Românii nu consumă suficiente produse recomandate într-o dietă echilibrată, cum ar fi pâinea neagră, cerealele, pastele, laptele, fructele, legumele, sucurile şi mousse-urile.

În schimb, mănâncă prea multe mese bogate caloric, cu multe grăsimi care nu furnizează substanţe nutritive esenţiale, ci cauzează o creştere temporară a glucozei în sânge şi, pe termen scurt, saţietate.

Modalitatea de evitare a supraalimentării este respectarea unei diete adecvate. Mesele trebuie să fie consumate în mod frecvent, dar în cantităţi mai mici.

Cheia este limitarea cantităţii de calorii consumate prin eliminarea alimentelor cu grăsimi, precum şi a produselor alimentare îndulcite. Mai mult, este necesar să avem în vedere faptul că trebuie să mâncăm 5 porţii de legume sau fructe pe zi. De asemenea, un rol crucial îl ocupă şi activitatea fizică, datorită căreia se arde excesul de calorii.

Mousse si suc  (1)

  1. Fast-food

De cele mai multe ori, înlocuim cina cu o masă la fast-food, spunându-ne că aceasta este singura oportunitate de a oferi rapid energie. Avem tendinţa să facem acest lucru atunci când nu avem timp să pregătim o masă echilibrată. Cu toate acestea, în cazul în care acest lucru se întâmplă prea des, ar trebui să ne punem semne de întrebare.

“Poţi să creezi un plan, cum ar fi o listă cu produsele care pot oferi corpului tău o doză rapidă de energie pe întreaga durată a zilei. În acelaşi timp, trebuie să alegi acele produse care îţi oferă nutrienţii necesari pentru îmbunătăţirea stării de spirit şi a atitudinii. Următorul pas este să consumi aceste produse cât mai des. Pot fi nuci, fructe uscate, fructe proaspete sau legume, dar şi sucuri şi mousse-uri, sandwich-uri sau salate pregătite în casă.”, completează Andreea Berecleanu.

—————————————————————————-

[1] World Health Report 2002. Reducing risks, promoting healthy life. Geneva, Organizaţia Mondială a Sănătăţii, 2002

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *