Topul celor mai responsabile companii de pe piaţa locală – Romania CSR Index Topul celor mai responsabile companii de pe piaţa locală – Romania CSR Index
Cele mai active companii în domeniul CSR operează în următoarele industrii: băuturi nealcoolice, bere, materiale de construcţii, petrol & gaze, bănci şi telecom. Agenţia... Topul celor mai responsabile companii de pe piaţa locală – Romania CSR Index

Cele mai active companii în domeniul CSR operează în următoarele industrii: băuturi nealcoolice, bere, materiale de construcţii, petrol & gaze, bănci şi telecom.

Agenţia de consultanţă The Azores anunţă lansarea topului Romania CSR Index  2015, în care a analizat în ce fel se implică cele mai mari companii din România pentru a contribui la dezvoltarea sustenabilă.

Analiza a vizat primele 100 de companii din ţara noastră, conform Top 100 publicat de Ziarul Financiar în noiembrie 2014. Obiectivele indexului au fost de a recunoaşte companiile lider în abordarea dezvoltarii durabile, de a analiza care sunt tendinţele în România, de a furniza un instrument de analiză comparativă pentru companii şi de a creşte gradul de conştientizare a domeniului CSR în România.

Principalele concluzii arată că interesul pentru publicarea datelor despre sustenabilitate este relativ scăzut în rândul companiilor mari din România. Din cele 100 de companii evaluate, doar 6 companii au avut un punctaj de peste 50%, în timp de 30 de companii nu au publicat nicio informaţie referitoare la CSR, sau au publicat informaţii în limba engleză, care nu au fost luate în considerare în această analiză.

Cea mai populară iniţiativă în rândul companiilor din România este implicarea în dezvoltarea  comunităţilor.  Rezultatele indexului arată că 22% dintre companiile evaluate au publicat informaţii despre programele de dezvoltare sau protecţie a comunităţilor unde işi desfăşoară activitatea. Aceste informaţii s-au referit la aspecte precum dialogul cu membrii comunităţii, proiecte sociale sau voluntariatul angajaţilor.

Un alt aspect pentru care companiile au arătat interes a fost referitor la impactul economic. În medie, 19% dintre companii au informat despre investiţii pentru comunităţi, reprezentanţi locali în boardul de conducere sau achiziţii de la furnizorii locali.  Referitor la responsabilitatea faţă de angajaţi, 18% dintre companii au acoperit aspecte legate de sănătatea şi siguranţa la locul de muncă, dezvoltarea profesională sau libertatea de asociere.

„Atunci cand comunică despre responsabilitatea socială, multe companii includ doar informaţii despre donaţii pentru comunităţile locale sau despre voluntariatul angajaţilor, ceea ce duce la percepţia eronată că CSR se referă doar la activităţi filantropice. În plus, puţine companii  folosesc indicatori de performanţă pentru a comunica aspecte sociale  şi de mediu, ceea ce nu permite părţilor interesate să facă o analiză comparativă cu alte companii şi să evalueze  în mod obiectiv care este impactul  social şi de mediu al companiilor”, declară  Alina Liciu, Managing  Partner The Azores.

Rezultatele Romania CSR Index arată că cea mai performantă companie din România în domeniul CSR este Coca Cola, care a obţinut un punctaj de 87,14%. Producătorul de băuturi nealcoolice şi-a detaliat strategia şi activităţile de CSR pentru anii 2012/2014 într-un raport amplu  de 161 de pagini.

Principalele domenii în care s-a implicat compania au fost : performanţa de mediu, locul de muncă, comunităţile locale şi piaţa de desfacere.  Raportul descrie procesul de identificare a ariilor prioritare privind responsabilitatea sociala în România şi comunică detaliat indicatori de performanţă care permit parţilor interesate să analizeze progresul companiei de la an la an.

Pe locul al doilea s-a situat Raiffaisen Bank cu un punctaj de 83,33%. Principalele arii de interes pentru bancă au fost activitatea de resurse umane, impactul economic, investiţiile comunitare şi impactul de mediu. Raportul analizat cuprinde informaţii referitoare la anul 2014 şi a inclus numeroşi  indicatori de performanţă pe langă descrierea strategiei şi a activităţilor. Raportul de CSR al Raiffaisen Bank din 2014 s-a aflat la a şasea ediţie, banca publicând acest tip de rapoarte încă din 2009.

Poziţia a treia este ocupată de Ursus cu un punctaj de 69,12%. În raportul său, producătorul de bere a informat părţile interesate despre aspecte precum protecţia mediului, responsabilitatea socială şi responsabilitatea faţă de angajaţi. Din raport aflăm, de exemplu, că Ursus a organizat 80 de interviuri cu parteneri din afara organizaţiei care au ajutat la definirea strategiei de dezvoltare durabilă.

Cele trei companii care au ocupat primele poziţii respectă cerinţele standardului Global Reporting Initiative G4, cel mai complex standard de raportare a sustenabilităţii la nivel mondial şi totodată unul dintre standardele  principale pe care Comisia Europeană le recomandă companiilor pentru elaborarea raportului de CSR.

În top 10 cele mai responsabile companii se mai află Heineken, Petrom, Telekom, Rompetrol, ALRO, CEZ Distribuţie şi Auchan Romania.

Pentru evaluarea performanţelor companiilor, agenţia The Azores a  analizat website-urile corporate şi rapoartele de CSR şi cele financiare corespunzătoare anului 2014. Comunicările publicate de companii au fost evaluate în funcţie de un instrument de evaluare realizat în conformitate cu trei referinţe europene şi internaţionale: Directiva 2014/95/UE, Standardul Global Reporting Initiative G4 şi Dow Jones Sustainability Index. Acest instrument a avut 36 de indicatori cantitativi, împărţiţi în 9 categorii: Guvernanţă corporativă şi transparenţă; Diversitate; Impactul economic; Mediul înconjurător; Drepturile omului şi Politica anticorupţie; Angajaţii; Consumatorii; Comunitate şi filantropie şi Lantul de furnizori.

Analiza a fost realizată în contextul în care, în luna septembrie 2015, Adunarea Generală a ONU a adoptat 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă pentru 2030. Printre acestea se numară eradicarea sărăciei sub toate formele sale, accesul tuturor la o educaţie de calitate sau minimizarea efectelor negative ale schimbărilor climatice. La sfârşitul anului trecut, 195 de ţări au adoptat un acord de combatere a încălzirii globale, în cadrul COP21, organizat în Paris. Principalul obiectiv al acordului a fost de a limita creşterea temperaturii globale la cel mult 2 grade Celsius, în raport cu epoca pre-industrială.

Un rol major în atingerea acestor obiective îl au reprezentanţii mediului privat. De exemplu, companiile îşi pot alinia propriile obiective cu cele 17 obiective ale ONU şi pot contribui astfel la dezvoltarea sustenabilă a economiei. Pentru a gestiona tranziţia către acest tip de dezvoltare, Consiliul European a adoptat Directiva 2014/95/UE privind prezentarea de informaţii nefinanciare (factori sociali şi de mediu) de către companiile de interes public din Uniunea Europeană, care au peste 500 de angajaţi.

Conform Directivei, transparenţa cu privire la aceste informaţii contribuie la măsurarea, monitorizarea şi gestionarea performanţelor şi a impactului companiilor asupra societăţii. Directiva se aplică în toate statele membre începând cu anul financiar 2017.

Este de aşteptat ca interesul companiilor pentru domeniul CSR să crească în următorii ani. Unul dintre motivele principale este legislaţia tot mai strictă care va obliga companiile să crească gradul de transparenţă privind aspectele sociale şi de mediu. De asemenea, companiile vor fi tot mai interesate de a se promova ca şi actori ai societăţii care nu urmăresc doar obţinerea unui profit ci işi doresc să crească sustenabil, să contribuie la dezvoltarea societăţii şi la minimizarea impactului negativ asupra mediului înconjurător.

top CSR

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *