„Star Wars: Trezirea Forței” sub imperiul marketingului: o explozie de venituri așteptată. GALERIE FOTO „Star Wars: Trezirea Forței” sub imperiul marketingului: o explozie de venituri așteptată. GALERIE FOTO
Cu doar câteva zile înainte de lansarea episodului VII din seria „Star Wars”, Disney mizează pe puterea marketingului pentru a atrage cât mai mulţi... „Star Wars: Trezirea Forței” sub imperiul marketingului: o explozie de venituri așteptată. GALERIE FOTO

Cu doar câteva zile înainte de lansarea episodului VII din seria „Star Wars”, Disney mizează pe puterea marketingului pentru a atrage cât mai mulţi oameni în sălile de cinema. De la zvonuri până la câteva informaţii sigure, trecând printr-o pletoră de obiecte, jocuri, cărţi, jucării, piese de decor sau de mobilier, costume şi până la o adevărată industrie a vedetelor şi personajelor din jurul popularei saga, „Star Wars: Trezirea Forței” („Star Wars: The Force Awakens”) e noul vârf al unui amplu fenomen internaţional de promovare.

Filmul „Star Wars: Trezirea Forţei” este distribuit de Forum Film România şi va avea premiera pe 18 decembrie 2015, în format 3D (în variantă subtitrată, precum și dublată), IMAX 3D şi 4DX (în varianta subtitrată). Biletele s-au pus deja în vânzare în cinematografele partenere.

Un fenomen născut în 1977

Acum 38 de ani, iubitorii de filme ştiinţifico-fantastice erau pentru prima dată transportaţi în universul unei galaxii foarte îndepărtate, devenind martorii unor lupte de neimaginat între crucişătoare imperiale şi luptători rebeli, unde roboţii de tip droid îşi frecau circuitele cu Wookiees (o specie bipedă şi inteligentă care locuieşte pe planeta Kashyyyk în universul din „Star Wars”) şi unde enorma nava Millennium Falcon a reuşit să străbată Kessel Run în doar 12 parsecunde (o parsecundă este o unitate de distanţă egală cu 3,26 ani lumină), faţă de 18 parsecunde cât le lua răufăcătorilor să transporte droguri (glitterstim spice) din Kessel către Si’Klaata Cluster, pe aceeaşi rută.

În aproape patru decenii de când au intrat în acest univers, entuziasmul şi pasiunea fanilor sunt la fel de vii, ba chiar în creştere cu fiecare nou episod, mii de oameni aşteptând nerăbdători orice nouă lansare de produse marca „Star Wars”. Nemuritoarea saga este însoţită de o industrie înfloritoare de cărţi, jocuri video, accesorii care, la rândul, au generat microindustrii pentru fiecare dorinţă a fanilor, de la cataloage, la haine şi machiaj. Iar fanii au răspuns mereu pe măsură: cumpărând cu entuziasm.

Disney creează o nouă aşteptare

În 2012, speculând din plin pofta pentru aventură a fanilor Forţei, Disney a achiziţionat compania Lucasfilm a lui George Lucas, creatorul „Star Wars”, pentru 4 miliarde de dolari, anunţând o nouă trilogie, a treia din serie. Primul nou episod, al şaptelea din saga, are premiera mondială pe 18 decembrie şi aduce în prim-plan o nouă generaţie cu propria-i poveste în aceeaşi galaxie foarte îndepărtată, acum foarte mult timp.

„Star Wars: Trezirea Forței”, în regia lui J.J. Abrams, e şi un prilej de reîntâlnire cu personaje fanion, devenite în timp adevărate legende ale industriei de la Hollywood. Iar aşteptările de box-office sunt pe măsură: prognozele indică vânzări de bilete de peste 2.7 miliarde de dolari în întreaga lume.

Cu doar câteva zile înainte de marea lansare, Disney apasă puternic pedala de acceleraţie şi, pe un fond crescut de aşteptare, anunţă că al doilea episod al noii trilogii se va lansa în mai 2018 şi va cuprinde povestea originii lui Han Solo (Harrison Ford). În plus, Disney, compania-gigant de la Hollywood care a cumpărat, în 2009, întreaga serie „Star Wars” a promovat intens primele două trilogii prin diferite servicii de streaming online, mizând pe dorinţa fanilor de a face maratoane de vizionare acasă.

Marketing în detaliu

Primele obiecte ce ţin de universul din „Star Wars” au apărut pe piaţă imediat după primul episod, dar adevăratul boom de marketing a venit în anii ’90, odată cu extinderea Internetului. Entuziasmul pentru lumea creată de George Lucas e atât de prezent la nivel global, încât o întreagă industrie de cărţi, jocuri video, gadgeturi, costume, jucării, decoruri, parcuri tematice, ceasuri etc. s-a dezvoltat în paralel cu franciza.

De exemplu, industria jucăriilor lansate odată cu noul episod al francizei este estimată la 1.5 miliarde de dolari în următorul an. Iar pasiunea fanilor a dat naştere la adevărate colecţii. Astăzi, cele mai scumpe sunt obiectele rare, din prima trilogie, care au devenit deja piese de rezistenţă, cum ar fi posterul cu „Răzbunarea lui Jedi”, care a ajuns să aibă o valoare de piaţă de 2.000 de dolari.

Un record de vânzare a înregistrat figurina cu Boba Fett, care a fost scoasă la licitaţie şi adjudecată pentru 28.000 de dolari, cea mai mare sumă plătită vreodată pentru o jucărie din gama „Star Wars”.

Drepturile de comercializare pentru produsele din universul filmului aparţin tot Disney, care anual încasează în jur de 3 miliarde de dolari numai din vânzările de obiecte şi vestimentaţie inspirate din serie. Popularitatea e cheia succesului aici, dovadă fiind cele peste 10 milioane de săbii lightsaber (un fel de sabie cu energie care apare în filmele din franciză) înregistrate în 2014.

Noul film din serie rămâne tributar aceleiaşi paradigme de marketing în detaliu. Bineînţeles, numeroase branduri mari caută pretexte să se asocieze poveştii. Iată doar câteva exemple: Fiat/Chrysler, HP, CPW/Nestle, Max Factor/Cover Girl şi Subway. Aşteptările sunt ca, la final de 2015, veniturile generate în imperiul marketingului din spatele „Star Wars” să depăşească 400 de milioane de dolari, de două ori mai mult ca în anul precedent.

Afis_Star Wars - Trezirea Fortei

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *