Câtă diferență poate face puțină bunătate pe stradă în această vacanță de iarnă Câtă diferență poate face puțină bunătate pe stradă în această vacanță de iarnă
Un nou studiul al Goodyear constată că un comportament agresiv al conducător auto provoacă un efect de undă în trafic și face ca și... Câtă diferență poate face puțină bunătate pe stradă în această vacanță de iarnă

Un nou studiul al Goodyear constată că un comportament agresiv al conducător auto provoacă un efect de undă în trafic și face ca și alții să se comporte, mai târziu, într-un mod similar.

Vremea de iarnă, drumurile umede sau înghețate, întunericul și traficul de sărbători – sunt suficienți factori de stres cărora conducătorii auto trebuie să le facă față pe perioada sărbătorilor de iarnă. Un studiu făcut public de London School of Economics and Political Science (LSE) și de producătorul de anvelope Goodyear a mai pus în evidență și un alt factor de stres: efectul de undă cauzat de comportamentul altor conducători auto în trafic.

Stilul de condus agresiv sau combativ frustrează alți conducători auto în trafic, care preiau această stare și crează un lanț de agresivitate și de situații de condus nesigure. Pe de altă parte, conducătorii auto grijulii și atenți au efectul opus, ajutând la crearea unui mediu sigur și lipsit de stres în trafic.

În acest studiu, din cei aproape 9000 de conducători auto din 15 țări europene, 87% au fost de acord că stilul de condus al unui conducător auto grijuliu îi poate face și pe ei să fie grijulii și atenți mai târziu în călătoria lor. 55% au admis că atunci când întâlnesc un conducător auto iritat sau provocator, vor fi și ei predispuși să preia acest tip de comportament mai târziu. Un simplu gest de bunătate sau de agresivitate poate iniția un lanț de evenimente, creând un mediu care este fie confortabil și sigur, fie stresant și periculos pentru conducătorii auto.

“Lăsând la o parte factori precum condițiile meteo sau oboseala, conducătorii auto din jurul nostru furnizează un important context la care răspundem pe măsură ce călătoria noastră se desfășoară,” a spus Dr. Chris Tennant, de la LSE, cel care a condus acest proiect de cercetare.

“Atunci când își negociază spațiul de drum cu alții, conducătorii auto aplică frecvent regula reciprocității. Cu toate acestea, din moment ce multe interacțiuni sunt trecătoare, reciprocitatea este adesea indirectă: răspunsul nostru este dat unui conducător auto diferit de cel care ne-a provocat și vine mai târziu în timpul călătoriei.”

Comportamentul altor conducători auto pot face comportamentul oricui mai periculos

În timp ce alte cercetări în domeniul siguranței rutiere au atras atenția asupra provocării și a problemei identificării specifice a conducătorilor auto, această cercetare demonstrează nevoia recunoașterii modului în care comportamentul altor conducători auto poate face din stilul oricui de condus un stil periculos – chiar dacă în alte condiții stilul de condus al acestor conducători auto nu ar fi considerat unul problematic.

“Eticheta de drum contează pentru conducătorii auto,” a explicat Tennant. Revăzând scene video al interacțiunilor în trafic, majoritatea conducătorilor auto intervievați au afirmat importanța gesturilor de mulțumire, doar 10% dintre respondenți negând importanța unui astfel de gest. În interviuri, conducătorii auto au admis cu ușurință faptul că atunci când un conducător auto neglijează să spună mulțumesc, tendința lor este de a avea o abordare mai asertivă în următoarea interacțiune. Studiul a scos la iveală o gamă înteagă de comportamente care ar putea duce la nașterea unor conflicte între conducătorii auto, de la tactici folosite în intersecțiile aglomerate la ambuteiaje, și de la semnalizarea proastă la disciplina păstrării benzii. În timpul interviului, conductorii auto au recunoscut că se comportă în acest fel ei înșiși, de multe ori din greșeală, inițiind astfel în mod potențial prin efectul de undă interacțiuni negative.

“Traficul este destul de rar perceput ca o scenă socială, și în special ca un cadru în care bunele maniere ar trebui să fie folosite. De fapt, cercetarea noastră privind siguranța rutieră arată că mulți conducători auto pot vedea alte mașini prezente în trafic ca fiind niște mașinării anonime, și ca fiind vehicule care conțin alte ființe umane,” a adăugat Olivier Rousseau, Goodyear Vice-președinte Anvelope de Consum, Europa, Orientul Mijlociu și Africa.

“Cerem conducătorilor auto să își amintească ce efect puternic are propriul lor comportament asupra altora. Studiul nostru sugerează că stilul de condus agresiv și combativ al unui conducător auto poate iniția un lanț de reacții între alți conducători auto și poate astfel cauza o situație periculoasă sau chiar un accident cândva mai târziu, în timp ce cel care a inițiat acest lanț s-a deplasat deja mai departe. Ține de noi toți să oprim acest efect de undă în trafic,“ a spus Rousseau.

Multe moduri de a fi nechibzuit

“Există multe moduri de a fi nechibzuit în trafic: să o faci pe șeful, să intri în competiție, să strigi, să gesticulezi, să intimidezi, iar toate acestea au abilitatea de a escalada și de a intensifica o situație de neatenție și un mediu de condus mai puțin sigur. Cu toate acestea, sunt doar câteva modalități prin care poți fi politicos, dar sunt extrem de puternice, precum faptul de a le da voie altora să avanseze în trafic, să ai contact vizual și să spui în mod vizibil mulțumesc atunci când alții te lasă să intri, să ceri scuze atunci când împiedici pe alții – toate acestea ung roțile unui stil de condus grijuliu din care cu toții putem avea beneficii reciproce,” a conchis Tennant.

Proiectat pentru a analiza interacțiunile dintre conducătorii auto și atitudinile lor față de alți conducători auto , precum și efectul acestor interacțiuni și atitudini asupra unui stil de condus riscant, studiul a fost compus dintr-o cercetare calitativă ce folosește focus grupuri și interviuri aplicate conducătorilor auto în Marea Britanie și Italia, precum și o cercetare cantitativă realizată online pe aproximativ 9000 de conducători auto din 15 țări (Belgia, Republica Cehă, Germania, Franța, Italia, Olanda, Polonia, România, Russia, Suedia, Turcia, Slovenia, Spania, Marea Britanie și Austria).

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *