Trends: Cuba și mașinile americane Trends: Cuba și mașinile americane
După Revoluția Cubaneză din 1959 și embargo-ul instituit ulterior în Cuba de către Statele Unite, importul de mașini americane pe insulă a devenit ilegal.... Trends: Cuba și mașinile americane

După Revoluția Cubaneză din 1959 și embargo-ul instituit ulterior în Cuba de către Statele Unite, importul de mașini americane pe insulă a devenit ilegal. Prin urmare, vehiculele vintage americane, rămase în Cuba de la momentul respectiv, sunt “blocate” în timp.

Pentru cubanezi, ele nu reprezintă doar un mijloc de transport, ci și un mod de viață. Cuba și mașinile americane este o nouă serie care explorează fascinanta călătorie în timp reprezentată de cultura cubaneză în ceea ce priveşte automobilele. Premiera emisiunii va fi difuzată miercuri, 28 octombrie, de la ora 20:00, pe Discovery Channel.

Cuba și mașinile americane este prima serie TV americană filmată integral în Cuba. Seria oferă publicului o incursiune detaliată prin această țară pentru a-i cunoaște pe bărbații și femeile care pun la bătaie tot ce au ca să-și mențină în funcțiune mașinile clasice.

În prezent, există sute de automobile americane clasice în Cuba și fiecare dintre ele are o poveste unică. Programul ne detaliază cultura cubaneză și lumea clubului auto “A Lo Cubano” – un grup de iubitori de mașini, restauratori, mecanici și ucenici care lucrează împreună ca să întrețină și să refacă aceste modele clasice, în ciuda tuturor obstacolelor cu care se confruntă.

Având acces fără precedent, garantat atât de autorităţile din Cuba, cât şi de cele din Statele Unite, seria urmărește aventurile clubului auto “A Lo Cubano”, ai cărui membri nu se tem să recurgă la măsuri extreme ca să-și păstreze prețioasele mașini și să le poată transmite mai departe, din generație în generație.

Cuba si masinile americane_A Lo Cubano

Urmărind proiectele inovatoare ale clubului, care repară și reface tot felul de mașini, programul surprinde totodată dificultățile și bucuriile vieții în Cuba, prezentând o imagine autentică a acestei culturi pline de pasiune, tenacitate și ingeniozitate.

NOTĂ: Accesul echipei de filmare în locație pentru a realiza această producție a fost garantat înainte ca Statele Unite să anunțe că vor relua relațiile diplomatice cu Cuba. Seria prezintă inclusiv reacțiile membrilor clubului auto “A Lo Cubano” la aflarea acestei vești de importanță istorică. 

Citiți și despre experiența noastră în pitorescul oraș cubanez: 

Trabucuri, salsa și rom sau cum arată Havana mea

Biografiile personajelor: 

Ricardo Medel

“Profesorul”

Ricardo este acum mecanic, deși pregătirea lui de bază este de profesor de inginerie electrică. E un bărbat foarte inteligent, nostalgic și sensibil. A reconstruit primul lui motor de mașină când avea 12 ani și e pasionat de ideea de a înțelege cum funcționează lucrurile, mai ales când e vorba despre mașini. Cunoștințele inginerești și inventivitatea lui l-au ajutat să-și construiască propriile unelte de mecanic.

E foarte bine cunoscut în comunitatea auto din Havana, unde și-a câștigat reputația unui perfecționist obsesiv. De fapt, de 17 ani își tot reface mult iubitul Austin-Healey – printre altele, și fiindcă refuză să accepte orice piesă e sub standardul modelului. Acum e ultima lui șansă de a mai intra în clubul auto și, în plus, vrea ca mașina să fie un omagiu adus regretatului său tată, datorită căruia a avut o copilărie minunată.

Ricardo are în Havana o listă lungă de clienți ale căror mașini e mândru să le repare și să le facă să meargă mai bine chiar decât atunci când erau noi. Mulți îl consideră cel mai bun mecanic din întreaga Cuba. E membru al clubului auto A Lo Cubano și participă adesea la raliuri.

A divorțat recent de Barbara, care e și ea membră a clubului auto și totodată o șoferiță foarte pricepută. Deși s-a separat de fostul soț, Barbara a rămas cu un sentiment de proprietate când vine vorba despre Austin-Healey, așa încât vine adesea la garajul lui Ricardo, ca nu cumva el să apuce să facă vreo modificare cu care ea nu ar fi de acord. Cei doi sunt încă buni prieteni, iar Ricardo, deși consideră că vizitele ei sunt cam intruzive, face eforturi să le tolereze cât mai bine.

Demetrio Montalvo

“Mecanicul oamenilor”

Demetrio e un familist energic și plin de viață, care nu lasă niciun obstacol să-i stea în cale. Reprezintă cu adevărat spiritul cubanez care nu se lasă învins și face tot posibilul să se descurce cumva, în orice situație. Are acea mentalitate că trebuie ”să facă ceva din nimic” – o atitudine absolut necesară pentru cei care vor să supraviețuiască și să-și întrețină familiile în Cuba. Demetrio e un povestitor excelent, dar poveștile lui sunt experiențe din viața reală și deci mult mai interesante decât orice fel de ficțiune. Încă nu face parte din clubul auto A Lo Cubano, fiindcă nu-și permite, financiar vorbind, dar îl atrage ideea de a intra în acest grup fiindcă, dacă și-ar reface mașina clasică pe care o are – o cerință obligatorie pentru toți membrii clubului – ar putea s-o folosească pe post de taxi pentru turiști și astfel ar câștiga mai mulți bani pentru familia lui.

Demetrio are doi fii cu personalități total diferite. Michel, cel mai mare, absolvent de psihologie, este ”intelectualul” familiei. Tot timpul râde sau e cu zâmbetul pe buze. Hernan, cel mic, e un mecanic priceput și o fire sinceră, deschisă. E în ultimul an de studii la universitate, de unde va obține o diplomă de PR. Niciunul dintre băieți nu își practică, de fapt, profesia pentru care a studiat, fiindcă încă nu e legal să încaseze onorarii pentru astfel de servicii în Cuba. În schimb, amândoi lucrează alături de tatăl lor ca mecanici și șoferi de taxi pentru localnici și astfel pot câștiga chiar mai mulți bani. Și Michel, și Hernan au copii. Demetrio își iubește enorm băieții și îi ascultă, dar în final tot el este șeful și, de fapt, el ia toate deciziile.

Fernando Barral

”Hot rod”

Fernando este mecanic auto cu normă întreagă, specializat în modele clasice rare. Are încredere că poate reface orice mașină, indiferent în ce stare ar primi-o. De asemenea, e un adevărat rege al hot rod-urilor, un maestru al vitezei și gata oricând să accepte o provocare, fiindcă tot timpul încearcă să se autodepășească. Cel mai recent succes al lui a fost să transforme un Ford Model T din ’32  într-un hot rod de 700 de cai putere, care a lăsat în urmă, într-un nor de praf, chiar și mașini nou-nouțe. Printre marile lui pasiuni se numără cursele de stradă și e gata oricând să se sustragă de la munca din garaj ca să mai ”alerge” într-o astfel de cursă, de fiecare dată când i se ivește ocazia.

Fernando a descoperit recent un Chevy Bel-Air din ’58 pentru care și-a pus la bătaie nu numai economiile de-o viață, ci și reputația, pariind că va fi în stare să-l refacă până la termenul impus de clubul auto A Lo Cubano. Noul lui asistent, Roberto, va trebui să muncească pe brânci dacă vor să aibă șanse să termine lucrarea la timp. Lui Fernando îi place să glumească și îi necăjește fără milă pe ucenicii lui din garaj, dar glumele lui sunt întotdeauna făcute cu inimă bună.

Roberto Ordaz

“Ucenicul”

Roberto, care vorbește perfect engleza, are o personalitate minunată și un excelent simț al umorului. Știe multe despre mașini, în general, dar abia își formează mâna ca mecanic. Visul lui este ca într-o bună zi să aibă propriul model clasic și să reușească să-l păstreze într-o stare impecabilă. Deși iubește toate mașinile, recunoaște că modelele fabricate în SUA sunt cele mai bune, iar faptul că 98% din toate mașinile clasice din Cuba sunt americane este o dovadă vie că toate aceste vehicule au fost făcute să reziste pe termen lung.

Roberto și soția lui, Yadira, care e dansatoare profesionistă, așteaptă acum primul lor copil. Roberto e încântat la gândul că va deveni tată, dar simte că va trebui să munceacă mai mult ca să-și întrețină familia mărită. Ca să învețe mai multe despre mașini și ca să câștige mai mulți bani, Roberto s-a angajat de curând ca ucenic al lui Fernando, unul dintre cei mai renumiți mecanici din Havana. Fernando e dur cu ajutoarele lui și le cam face zile fripte, dar Roberto și noul lui șef sunt amândoi amatori de glume și, în ciuda tuturor, se pare că le place să lucreze împreună.

Când Fernando pune totul la bătaie și cumpără un Bel-Air din ’58 ca să-l refacă, Fernando e mai degrabă sceptic și îngrijorat. Dacă nu vor reuși să refacă mașina, el și familia lui vor fi în egală măsură afectați, iar acum, când știe că urmează să aibă și un copil, se teme cu atât mai mult că nu vor reuși să termine lucrarea la timp.

Dayan Gutierez

“Generaţia următoare”

Dayan este Vicepreședintele pentru Evenimente în cadrul clubului auto al tatălui său și co-pilot la raliuri, așa încât atunci când se organizează un raliu, misiunea lui este să stea pe locul din față și să-l ajute pe șofer să se orienteze mai rapid. Dayan e un tip fermecător, cu un chef de viață tipic pentru un cubanez atât de tânăr și de chipeș. E veșnic dornic să învețe lucruri noi, tot timpul citește și învață tot ce poate despre diverse subiecte care îl interesează. Printre altele, învață și limba engleză. E Mare Preot în Santeria, o religie care combină credința catolică și convingerile Yoruban într-o manieră similară cu voodoo-ul din Haiti. De asemenea, e luptător de arte marțiale și ține cursuri de salsa.

Fiind unicul fiu al lui Alberto, relația cu tatăl lui e foarte strânsă. Dayan își iubește și își respectă foarte mult tatăl, căruia nu i-a ieșit niciodată din cuvânt. Nu vrea să-și dezamăgească părintele lăsând deoparte tradiția, dar, pe de altă parte, dacă va continua să lucreze la club, riscă să-și sacrifice propriile visuri, iar presiunea organizării evenimentelor de aici poate fi destul de mare.

De curând, la rugămintea tatălui său, Dayan și-a început ucenicia cu cel mai bun mecanic auto din Havana, Ricardo. Dayan știe multă teorie legată de mașini, dar îi lipsește practica. Pe de altă parte, Ricardo e un perfectionist și un profesor exigent, deci rămâne de văzut dacă Dayan va reuși să se ridice la înălțimea așteptărilor lui și dacă ucenicia lui va fi încununată de succes.

Alberto Gutierez

“Preşedintele”

Alberto este fondatorul și președintele clubului auto A Lo Cubano. E un mare iubitor de mașini clasice, admirat de toți membrii clubului și respectat de întreaga comunitate auto din Havana. Trăiește conform unui cod de valori morale solide, pe care le respectă în toate aspectele vieții lui. Caracterul lui blând și stilul discret cu care rezolvă diverse probleme, ca președinte al clubului aubo A Lo Cubano, nu trebuie confundate cu slăbiciunea, căci Alberto e un tip pe care e mai bine să nu-l superi! Are o căsnicie fericită și e foarte mândru de fiul lui, Dayan. Se bucură de fiecare dată când aude ce bine e văzut acesta de întreaga comunitate. Fața lui Alberto se luminează când vorbește despre cum, într-o bună zi, îi va preda ștafeta fiului său, ca președinte al clubului.

Singurul lucru din lume pe care Alberto îl iubește mai mult decât pe familia lui este mașina pe care a transformat-o cu mâna lui într-un model decapotabil: un Chrysler Windsor din ’57, lumina ochilor lui! Fiind președintele clubului auto, Alberto se simte obligat să fie un exemplu, așa încât mașina lui arată și funcționează impecabil tot timpul. În fond, Alberto este cel care face toate inspecțiile, ca să se asigure că noile vehicule primite în club respectă cu strictețe standardele impuse pentru a fi acceptate.

Descrierea episoadelor:

Episodul 1 – Blocat în timp

Fernando, unul dintre cei mai buni mecanici din Havana, pariază pe economiile lui de-o viață că va putea reface un Chevy Bel-Air din ’58, dar asistentul lui, Roberto, îl consideră nebun pentru că ia o asemenea decizie. Oldsmobile-ul din ’53 al taximetristului Demetrio se strică, iar familia lui trebuie să cutreiere prin toată Havana ca să găsească o piesă de schimb foarte rară.

Episodul 2 – Adio, motor de barcă!

Dayan își începe ucenicia cu Ricardo, cel mai bun mecanic din Havana, dar când cei doi lucrează la un Cadillac din ’59, proiectul e la un pas de distrugerea totală. Demetrio decide să-și refacă vechiul Oldsmobile, dar după ce ”amicul” lui vinde motorul, mașina devine doar un morman de piese.

Episodul 3 – Arbori cotiți și pistoane

Fernando și Roberto descoperă că arborele cotit și pistoanele de la Bel-Air sunt defecte și aproape imposibil de înlocuit în Cuba. Demetrio cumpără un motor nou, dar baia de ulei se fisurează. În plus, când fiul lui Demetrio încearcă să pornească mașina, familia află că tatăl a rămas fără bani.

Episodul 4 – Afară cu vechiturile!

După ce sudorul cu care lucra Demetrio îl lasă din nou baltă, el recurge la alt mecanic și află că toate lucrările terminate la mașina lui trebuie, de fapt, refăcute. Ricardo e dezamăgit fiindcă Dayan a lucrat de mântuială la Austin Healey-ul din ’59, dar îi oferă o ultimă șansă.

Episodul 5 – Embargo-ul se ridică

Cuba întreagă urmărește momentul când Președintele Obama și Președintele Cubei, Raul Castro, anunță că Statele Unite și Cuba își vor relua relațiile diplomatice. La rândul lui, Michel are pentru tatăl său, Demetrio, o veste șocantă: va pleca din Cuba ca să-și facă studiile în Mexic, unde a primit o bursă.

Episodul 6 – Meciul și mașina

După ce Demetrio ratează un meci de baseball ca să lucreze la mașina lui, constată că are nevoie de o piesă nouă pentru sistemul de transmisie. L-ar putea ajuta un vânzător de piese de schimb, dar contra cost. Pe de altă parte, prietenul lui Ricardo din Miami sosește cu o valiză plină de piese.

Episodul 7 – Aprindere imposibilă

Au mai rămas doar două săptămâni până la finalul proiectului, dar Roberto și Fernando încă n-au reușit să facă motorul Bel-Air-ului să pornească. Ricardo și-a confecționat manual piese de aluminiu pentru Austin-Healey, dar nu le poate suda fără un gaz numit argon. Demetrio decide să-și vopsească mașina, însă apar probleme.

Episodul 8 – Muncă grea

A mai rămas o singură săptămână, așa că Demetrio și-a vopsit mașina, dar o furtună cu descărcări electrice amenință să-i distrugă toată munca. Ricardo se ceartă cu vopsitorul pentru noua culoare a mașinii lui, iar Fernando cam bate pasul pe loc cu Bel-Air-ul. Va reuși cineva să mai ajungă la ceremonia de la club?

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *