Art Encounters pune Timișoara pe harta culturală mondială Art Encounters pune Timișoara pe harta culturală mondială
Timp de o lună, orașul Timișoara se transformă într-o veritabilă galerie de artă contemporană unde peste 100 de artiști își expun lucrările în 17... Art Encounters pune Timișoara pe harta culturală mondială

Timp de o lună, orașul Timișoara se transformă într-o veritabilă galerie de artă contemporană unde peste 100 de artiști își expun lucrările în 17 locații diferite, dintre care o fostă cazarmă militară, o sinagogă, o clădire de birouri de clasă A, dar și Muzeul de Artă, Memorialul Revoluției, 30 de lucrări au fost create special pentru acest eveniment.

Art Encounters este un eveniment amplu de artă contemporană ce are loc la Timișoara pe tot parcursul lunii octombrie, avându-i ca și curatori pe Rainald Schumacher și Nathalie Hoyos, din Berlin.

În 2014, Nathalie Hoyos și Rainald Schumacher au dezvoltat un program video pentru expoziția Manifesta 10 care a avut loc în Sankt-Petersburg. Selecția celor doi a fost prima aplecare majoră asupra filmului și video-artei contemporane, din 1960 până în prezent, dezvoltate atât în Vest, cât și în Est. Simțul fragil al speranței, expoziție ce a avut loc în Berlin sub coordonarea celor doi, a căutat să identifice aspecte ale artei contemporane din Europa de Est și de Sud-Est.

Evenimentul Art Encounters e conceput ca un dialog între arta contemporană românească și contextul internațional actual, dialog facilitat de un număr de artiști români ale căror lucrări sunt recunoscute atât în România, cât și în străinătate (Horea Bernea, Ștefan Bertalan, Adrian Ghenie, Ana Lupaș, Alex Mirutziu, Paul Neagu), dar și de artiști străini care fac referire la spațiul românesc în opera lor (Saâdane Afif, A Kassen, Rosa Barba, Sophia Hultén).

Pentru prima dată în contextul românesc se contruiește un dialog curatorial între diferite generații de artiști români, începând cu cei care au fost activi în perioada comunistă – fie în țară, în contextul unei izolări impuse (Grupul Sigma, Geta Brătescu, Ion Grigorescu), fie în străinătate, în exil (Paul Neagu, Andre Cădere)-, și continuând cu cei care s-au afirmat în anii ’90 (Dan Perjovschi , Sub:REAL) sau la începutul anilor 2000 (Ioana Nemeș, Ciprian Mureșan, Mircea Cantor).

De asemenea, Art Encounters este unul dintre cele mai mari proiecte culturale care reunește orașul Timișoara și Arad. Prezența Art Encounters în Arad este reprezentată prin patru expoziții, în trei locații: fabrica TEBA, Atrium Mall Arad și Muzeul de Artă.

art encounters1

Repere ale evenimentului:

  • reconstrucția pentru prima dată în 37 de ani a instalației multimedia Multivision 1 (1972 – 1978) a grupului Sigma, care a activat în Timișoara în anii ’70 -’80.
  • transmisia live găzduită de DJ Angel și orchestrată de Saâdane Afif, care are loc în ziua deschiderii evenimentului.
  • Odă Materiei de Matei Bejenaru, performance ce se va desfăşura în Piața Libertății: o piesă pentru cor, toboșari, vioară și soprană compusă de Gabriel Mălăncioiu exclusiv pentru Art Encounters. Corul este format din deținuți de la Penitenciarul Timișoara.
  • Pentru prima dată expusă în România, o instalație care îți dă impresia că ai pătruns în studioul unui maestru: Darwin`s Room de Adrian Ghenie, reproducere tri-dimensională, în mărime naturală, realizată după o mică pictură în ulei atribuită lui Rembrandt, din 1632, Filozoful în meditație, și care acum se găsește la Louvre.
  • O lucrare de Ana Lupaș în spaţiul numit Geam MAT al Muzeului de Artă, mică “galerie” vizibilă doar din stradă. Instalaţie este o reflecţie asupra întrebării cum o lucrare efemeră, ca și cea a artistei, produsă în anii 1970, ar putea supraviețui istoriei.
  • Schițe de Geta Brătescu, pentru prima dată expuse publicului, intitulate K (1976-1978), ce ar putea fi o trimitere la romanul lui Franz Kafka Castelul și la regimul comunist opresiv.
  • Arta organizării unei expoziții – un worshop cu studenții Facutății de Artă.

Programul Art Encounters va cuprinde și numeroase ocazii de dialog între publicul larg, artiști, curatori, critici de artă, menite să apropie vizitatorii de fenomenul artei contemporane.

Iubitorii de artă vor avea, astfel, ocazia să urmărească prelegerile unor importanți curatori, reprezentanți ai unora dintre cele mai prestigioase instituții de artă contemporană din lume, precum Tate Modern Londra, Centre Pompidou din Paris, Muzeul de Artă Modernă din New York.

Peste 8.000 de vizitatori au avut ocazia de a admira operele a peste 100 dintre cei mai cunoscuți artiști români contemporani în primele zece zile ale bienalei de artă de la Timișoara, Art Encounters.  De asemenea, cele trei expoziții de la Arad au avut peste 1.000 vizitatori în prima săptămână.

După ce weekend-ul de deschidere a atras un public larg, succesul a continuat și în timpul săptămânii, expozițiile fiind văzute în medie de 600 de vizitatori pe zi.

Cazarma U s-a dovedit a fi cea mai apreciată locație. Clădirea care a fost neaccesibilă publicului în ultimii ani, a fost redată orașului. 11 dintre cele mai importante galerii din țară au fost invitate să își expună aici lucrările de artă.

art encounters2O altă locație neconvențională, dar foarte vizitată, e clădirea Sinagogii din Cetate unde instalația de sunet a Ioanei Nemeș, deși închisă în 6 octombrie, va fi redeschisă în fiecare weekend datorită popularității.

Fundația Art Encounters este o instituție culturală independentă, înființată în 2015 de către Ovidiu Șandor, colecționar implicat activ în scena de artă contemporană din România,  membru al Comitetul de achiziții de artă est-europeană și rusă a Muzeului Tate Modern, Londra. Proiectele fundației au în prim-plan susținerea artei contemporane din România, programele  demarate de Fundația Art Encounters urmărind să consolideze poziția scenei de artă la nivel național și internațional, sprijinind și încurajând arta, promovând producția artistică contemporană, încurajând diverse practici artistice participative, dezvoltarea de noi forme de expresie artistică, organizarea de expoziții, publicarea de cărți și albume de artă contemporană, dar și susținerea instituțiilor de artă și cultură.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *