Cum influențează criza grecească consumul din România? Cum influențează criza grecească consumul din România?
Criza din Grecia a influențat în mod semnificativ starea de spirit a consumatorilor europeni, inclusiv a românilor, în al doilea trimestru al acestui an,... Cum influențează criza grecească consumul din România?

Criza din Grecia a influențat în mod semnificativ starea de spirit a consumatorilor europeni, inclusiv a românilor, în al doilea trimestru al acestui an, iar previziunile economice în multe țări stagnează sau au scăzut ca rezultat al acestei situații.

Negocierile îndelungate între Grecia și creditorii săi au influențat în mod clar starea de spirit a consumatorilor din majoritatea țărilor europene în al doilea trimestru al acestui an. Iar dacă vorbim despre populația din țările Europei de Est, criza dintre Rusia și Ucraina joacă, de asemenea, un rol important. Cu toate acestea, indexul realizat de compania de consultanță și cercetare de piață GfK, Climatul de consum, a crescut cu 1 punct în total din luna martie, până la 10,8 puncte pentru al doilea trimestru.

La momentul studiului, realizat în primele două săptămâni ale lunii iunie – studiul Climatul de consum analizează rezultatele din 15 de țări europene – negocierile între Grecia și creditorii săi deveniseră din ce în ce mai critice.

Prin urmare, punctul culminant atins pentru moment – eșecul provizoriu al tentativelor de negociere, închiderea băncilor grecești, referendumul precum și noile negocieri, aparent de succes – nu se reflectă în acest studiu.

Se presupune că starea de spirit a locuitorilor din Europa, în special a celor din cadrul Uniunii monetare, se poate deteriora și mai mult în timpul verii. Acest lucru se aplică în special unor țări precum Germania, Italia, Franța și Spania, care fie suportă o mare parte din datoriile Greciei, fie se confruntă cu o situație economică dificilă.

Evoluția previziunilor privind veniturile, precum și tendința de cumpărare, variază în rândul țărilor. Influențele specifice țărilor în al doilea trimestru au fost mai puternice aici decât efectele posibile ale ieșirii Greciei din Uniunea monetară europeană.

Ușoară stagnare a euforiei economice în România

Consumatorii români se așteaptă în continuare la o creștere economică pozitivă. Cu toate că previziunile economice au scăzut cu 1,1 puncte până la nivelul actual de 21,3 puncte în al doilea trimestru, s-a înregistrat un câștig important de aproape 32 de puncte în comparație cu luna iunie 2014.

În conformitate cu condițiile economice favorabile, românii se așteaptă în continuare la o creștere ușoară a salariilor. Perspectivele economice au înregistrat 18,5 puncte în luna iunie.

Cu toate acestea, standardul de viață în țările din Europa de Est continuă să rămână foarte scăzut. Veniturile sunt suficiente doar pentru a permite angajaților să își plătească nevoile zilnice. Prin urmare, nu este nicio surpriză că tendința de cumpărare rămâne în intervalul negativ cu -11,5 puncte, cu toate că a crescut cu 4,7 puncte în al doilea trimestru. Achizițiile majore continuă să rămână aproape imposibile pentru majoritatea românilor.

Rezultatele studiului GfK Climatul de consum Europa sunt preluate din studiul cu privire la consum realizat în numele Comisiei Europene în toate țările Uniunii Europene. Aproximativ 40.000 de persoane participă lunar la studiu în cele 15 de țări. Acești respondenți sunt reprezentativi pentru populația adultă a Uniunii Europene.

Metodologie

Baza indicatorilor GfK pentru Climatul de consum din Europa o reprezintă studiuele cu privire la atitudinea consumatorilor realizate lunar. Pe de o parte, aceasta abordează situația macroeconomică a fiecărei țări și, pe de altă parte, situația gospodăriilor individuale.

Întrebările referitoare la Climatul de consum din Europa sunt adresate lunar, în principal în cadrul unui studiu de tip omnibus. Acesta presupune un studiu cu subiecte multiple, care este realizat fie prin telefon, fie față în față, adică în cadrul unui interviu personal.

Sunt selectate cinci întrebări pentru GfK Climatul de consum Europa dintr-un total de 12 întrebări ale chestionarului lunar, deoarece acestea joacă un rol important în ceea ce privește climatul de consum.

Calculul celor cinci indicatori selectați pentru perspectivele economice privind prețurile și veniturile, precum și tendința de cumpărare și economisire

Fundamentul pentru determinarea indicatorilor o reprezintă așa-numitele valori de bază. Astfel, proporția consumatorilor care au oferit un răspuns negativ (de exemplu, situația financiară a gospodăriei s-a deteriorat (în mod semnificativ)) este scăzută din proporția celor care au oferit un răspuns pozitiv (de exemplu, situația financiară a gospodăriei s-a îmbunătățit (în mod semnificativ)).

Într-o etapă ulterioară, această valoare de bază este standardizată și transformată, utilizând un proces statistic comun astfel încât media pe termen lung a indicatorului să fie de 0 puncte, cu un interval teoretic de valori cuprins între +100 și -100. Cu toate acestea, empiric vorbind, majoritatea valorilor începând din anul 1980 s-au situat între +60 și -60.

În cazul în care un indicator arată o valoare pozitivă, atunci acest factor este evaluat de către consumatori ca fiind peste medie pe termen lung. În mod similar, se aplică opusul pentru valori negative. În urma standardizării, indicatorii diferitelor țări pot fi comparați mai bine deoarece variațiile din comportamentul de răspuns datorate mentalităților diferite pot fi compensate, în timp ce tendința fundamentală a indicatorului rămâne neschimbată.

 GfK Climat de Consum_Dorinta de Cumparare GfK Climat de Consum_Asteptari venituri GfK Climat de Consum_Asteptari starea economiei

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *