Tot ce trebuie să ştii despre durerile de spate de tip inflamator Tot ce trebuie să ştii despre durerile de spate de tip inflamator
Studiile arată că 80% din populaţia adultă va suferi de dureri de spate de-a lungul vieţii. 1 din 5 adulţi sunt afectaţi de dureri de... Tot ce trebuie să ştii despre durerile de spate de tip inflamator

Studiile arată că 80% din populaţia adultă va suferi de dureri de spate de-a lungul vieţii. 1 din 5 adulţi sunt afectaţi de dureri de spate care durează cel puţin 3 luni. Cea mai mare parte a pacienţilor sunt bărbaţi.

Liga Română contra Reumatismului şi Societatea Română de Reumatologie, în parteneriat cu Societatea Naţională de Medicina Familiei, Societatea Română a Partenerilor Medicali pentru Reumatologie şi Liga Profesionistă de Fotbal lansează iniţiativa „Nu-ţi întoarce spatele” care are ca scop scurtarea timpul de diagnosticare a durerilor de spate de tip inflamator şi creşterea adresabilităţii către medicul reumatolog.

Un sondaj realizat în 2014 în Italia, Franţa, Spania şi Marea Britanie, pe un eşantion de 4000 de pacienţi care suferă de dureri inflamatorii de spate a scos în evidenţă impactul fizic şi emoţional pe care îl au aceste boli.

Conform sondajului, cei mai mulţi pacienţi au declarat că durerea de spate îi afectează în fiecare zi (73% în Marea Britanie, 57% în Franţa, 59% în Spania, 46% în Italia) şi că aceasta îi face să se simtă mai în vârstă decât sunt (70% în Marea Britanie, 55% în Franţa, 42% în Spania, 57% în Italia).

De asemenea, recunosc că activitatea profesională le-a fost afectată (26% în Franţa, 31% în Marea Britanie, 32% în Spania, 18% în Italia) şi că au fost nevoiţi să îşi ia zile libere din cauza durerilor (de exemplu, în medie 9 zile/an în Marea Britanie).

Durerile de spate se împart în două mari categorii: cele de tip mecanic  şi de tip inflamator. 

Caracteristici ale durerilor de tip mecanic:

  • Pot apărea la orice vârstă.
  • Se ameliorează la repaos.
  • Pot fi descrise ca „zvâcnitoare” şi „chinuitoare”.
  • Asociate, de obicei, cu loviturile sau eforturile fizice intense.

Caracteristici ale durerilor de tip inflamator:

  • Dubutează, de obicei, înainte de 40 de ani.
  • Apariţia progresivă a durerii.
  • Durerea se atenuează odată cu mişcarea şi nu se ameliorează la repaos.
  • Durerea apare adesea noaptea, mai ales în a doua parte a nopţii, şi trezeşte bolnavul din somn.
  • Durerea se însoţeşte de rigiditate în timpul dimineţii, de obicei mai mult de 30 de minute.

Viaţa pacientului cu durere inflamatorie de spate

Durerea inflamatorie de spate poate avea un impact foarte mare asupra calităţii vieţii pacientului.

Durerea fizică poate face ca acţiuni normale din viaţa de zi cu zi (mersul, statul în picioare sau jos) să devină supărătoare şi invalidante. Durerea conică de spate poate afeca şi obiceiurile de somn sau dispoziţia generală (poate conduce la anxietate sau depresie, atunci când durerea nu dispare).

Cum să îţi îmbunătăţeşti calitatea vieţii când suferi de durere inflamatorie de spate

Viaţa de zi cu zi

  • Atunci când conduci pe distanţe lungi, este indicat să faci opriri regulate pentru a avea ocazia să-ţi întinzi muşchii şi să faci plimbari mici.
  • Evită să cari greutăţi. De exemplu, încearcă să faci cumpărăturile zilnice online pentru a evita să cari pungile grele.
  • Discută cu fizioterapeutul tău sau cu personalul medicat avizat despre exerciţii de întindere şi despre tipuri de suporturi lombare.

La serviciu

  • Informează pe toată lumea (colegii, managerul de resurse umane, angajatorul) despre problemele tale de spate. Angajatorul îţi poate furniza servicii medicale care să te ajute.
  • S-ar putea să trebuiască să iei în considerare reducerea programului de muncă sau să lucrezi de acasă.
  • Solicită o evaluare a locului de munca dacă ai probleme cu mediul în care lucrezi sau cu mobilierul de la birou.
  • Verifică echipamentul sau mobilierul (scaunul) de la locul de muncă şi asigură-te că este potrivit pentru tine.
  • Solicita sfaturi sau orice alte beneficii pe care le poţi primi.

Exerciţii regulate

  • Exerciţiile regulate ameliorează durerea.
  • Discută cu medicul care sunt cele mai potrivite exerciţii pentru tipul şi stadiul bolii.

Călătoriile

  • În cazul în care călătoreşti cu avionul sau parcurgi o distanţă mare cu autobuzul sau trenul, întreabă fizioterapeutul sau medicul care sunt exerciţiile pe care le poţi face stând jos.
  • Dacă este posibil, ridică-te frecvent, întinde-te şi fă câţiva paşi.
  • Ia cu tine mereu prospectul şi reţeta medicamentelor pe care le iei.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *