INTERVIU – Alina Necula, Adama: Anii de criză au schimbat, deopotrivă, clienții și dezvoltatorii INTERVIU – Alina Necula, Adama: Anii de criză au schimbat, deopotrivă, clienții și dezvoltatorii
Alina Necula, Head of Marketing & Sales Adama (membru al IMMOFINANZ Group) și-a petrecut mai mult de opt ani în aceeași companie și a parcurs,... INTERVIU – Alina Necula, Adama: Anii de criză au schimbat, deopotrivă, clienții și dezvoltatorii

Alina Necula, Head of Marketing & Sales Adama (membru al IMMOFINANZ Group) și-a petrecut mai mult de opt ani în aceeași companie și a parcurs, astfel, toate etapele sale de evoluție. În linii mari, cariera ei se confundă cu parcursul avut în Adama, locurile de muncă precedente fiind mai degrabă pași intermediari necesari până la momentul Adama. Alina a acceptat propunerea TheTrends și ne-a răspuns la o serie lungă de întrebări.

TheTrends: Cum si cand ati pornit primul proiect de succes in cadrul grupului? 

Încă de la început, am fost conectată direct la activitatea departamentelor de marketing și vânzări din companie, având în primă fază funcția de Marketing & Sales Operational Manager și continuând apoi ca Marketing Manager, Head of Marketing & Sales Adama, iar, de la începutul acestui an, preluând activitatea de marketing în România și a grupului din care facem parte, IMMOFINANZ.

Tot acest parcurs mi-a adus de-a lungul timpului avantajul unei priviri de ansamblu asupra activității companiei și capacitatea de a înțelege strategia de business dincolo de activitatea punctuală a departamentului din care fac parte.

TheTrends: Va mai aduceti aminte de prima zi de munca? Care erau planurile initiale atunci si cum a decurs totul? De ce acest business?

Pot spune că este un domeniu în care m-am lăsat angrenată pe parcurs, neavând anterior nicio tangență cu piața imobiliară, iar acum, este un domeniu în afara căruia nu m-aș mai vedea cel puțin pe termen mediu.

De prima perioadă în Adama este imposibil să nu îmi aduc aminte pentru că sunt anii de „glorie” ai pieței imobiliare, anii de boom, de o efervescență extraordinară, în care tranzacțiile se încheiau pe repede-înainte, iar timpul părea să nu mai aibă răbdare.

A fost o perioadă care îți testa limitele și capacitatea de adaptare, dar care pe termen lung nu ar fi fost fezabilă. Este perioadă în care s-au lansat și livrat primele proiecte Adama.

Analizând evoluția Adama pe piață și a acestui sector în general, observăm că sunt puțini dezvoltatori mari care au rămas în piață și sunt activi și post-criză, Adama fiind probabil compania cu cea mai mare expunere.

Luând în calcul acest aspect și faptul că, doar post-criză, Adama a investit aproape 20 milioane euro în piața rezidențială este evident că strategia de creștere a fost una  coerentă.

Evocasa Armonia (2)

TheTrends: Cum arata, in prezent, o zi de munca?

Sunt destul de multe paliere în care mă implic în proporții diferite în cadrul companiei, de la planificarea și design-ul noilor proiecte, până la marketing și vânzări – principala mea activitate. Cheia este, așadar, o extrem de bună organizare și coordonare pentru a nu bloca în niciun fel activitatea anumitor colegi.

Pe scurt, o zi de muncă este echivalentă cu obiectivul permanent de a duce lucrurile la nivelul următor atât la nivelul companiei, cât și în cee ace mă privește.

TheTrends: Ce imi puteti spune despre Adama Group, daca ar trebui sa descrieti compania intr-o singura fraza? Cum vedeti concurenta din acest domeniu azi?

”Leading the Way. Building the future”. Este motto-ul companiei și, cu siguranță, o descriere care ni se potrivește. Adama, ca dezvoltator imobiliar specializat pe sectorul rezidențial, este prin prisma experienței, a portofoliul de proiecte, a grupului din care face parte, liderul aceste piețe, dar nu luăm această poziție ca pe un element de laudă, ci ca pe o misiune pe care singuri ne-am stabililt-o: aceea de a impune pe piața rezidențială din România un nou standard de calitate la care sunt livrate ansamblurile.

Este misiunea pe care o pune în practică la fiecare complex de-al nostru, dar și prin proiecte de educare și de conștientizare adresate clienților. Cu alte cuvinte, livrăm prin proiectele noastre calitate și seriozitate.

Concurența, luată de facto, este una extrem de variată, dominată post-criză de dezvoltatori locali recent intrați în piață. Adevărata provocare pentru noi sunt însă clienții din piață cărora încercăm să le livrăm locuințe adaptate cerințelor lor.

Evocasa Selecta

TheTrends: Care a fost cel mai greu proiect dezvoltat de in acesti ani? De ce?

Putem spune că un moment de răscruce a fost punctul imediat următor ieșirii din criză, când piața depășise momentul de scădere abruptă și se instala treptat stabilizarea. A fost momentul când de partea clienților se resimțea încă expectativa, băncile nu arătau deocamdată un nou apetit pentru finanțare, iar dezvoltatorii erau încă precauți privind reluarea investițiilor.

Pentru Adama, a fost deopotrivă o provocare, cât și un test de cunoaștere a pieței. În anul 2012, compania a luat decizia de reluarea a dezvoltărilor în Titan, cu cea de-a doua fază de dezvoltare din Edenia Titan și Evocasa Optima.

Datorită unui know-how al pieței, am reușit să livrăm proiecte noi, adaptate perfect unei piețe post-criză, iar rezultatele din vânzări ne confirmă acest lucru și faptul că reluarea investițiilor s-a realizat la momentul oportun tocmai pentru a fi prezenți în piață cu proiecte potrivite în etapa potrivită.

TheTrends: Ce imi puteti spune despre proiectele din Romania si concurenta locala pe acest domeniu?

Reluarea susținută a dezvoltărilor post-criză a adus în piață un tip nou de investitor: dezvoltatorul local, aflat la prima investiție în acest sector, care în baza unor fonduri proprii, livrează succesiv mai multe faze ale aceluiași proiect.

În multe cazuri, tocmai din lipsa unei expertize asupra pieței, calitatea proiectelor ajungea să fie una îndoielnică, iar localizarea în zone limitrofe orașului, lipsite de conectivitate la infrastructura de transport public. Reluarea accesului la finanțare însă i-a făcut pe clienți, într-o primă fază, să se ghideze după politica celui mai mic preț.

Un aspect pozitiv pe care îl observăm însă în ultima perioadă este apariția unui nou tip de client, mai educat, mai conștient de alegerile rezidențiale pe care le face, mai informat.

De aceea, clienții au început să se orienteze mai mult spre proiecte rezidențiale la un raport calitate-preț corect, situate în cartiere de tradiție ale orașului, bine conectate la faciitățile de zi cu zi. Se observă o lipsă de ofertă pe acest segment, dar și o cerere în creștere și este exact segmentul pe care Adama îl țintește prin dezvoltările sale imobiliare.

TheTrends: Ce s-a schimbat in anii de criza in acest domeniu? Care sunt pasii castigatori? Cate apartamente ati vandut in ultimii 5 ani?

În 10 ani de existență pe piață, am finalizat și livrat peste 1.700, numărând în acest moment peste 1.300 de clienți. Cheia cred că stă tocmai în seriozitatea și prezența îndelungată în piață, Adama fiind printre puținii dezvoltatori de renume rămași în piață și înainte, și în timpul și după criză.

Clienții au înțeles că suntem o companie prezentă pe piață pe termen lung, cu planuri ample de dezvoltare care, în plus, are misiunea de a livra produse rezidențiale la calitate internațională și know-how-ul necesar pentru a răspunde cerințelor pieței.

Anii de criză au schimbat, deopotrivă, clienții și dezvoltatorii. Pe primii, în sensul că acum conștientizează mai clar faptul că achiziția rezidențială este una care se realizează, în cele mai multe dintre cazuri, o dată în viață și ar trebui ca alegerea să fie una atent cântărita. Pe dezvoltatori, în sensul în care acum sunt mult mai atenți la dorințele clienților și la calibrarea ofertei la cerere.

Evocasa Selecta (3)

TheTrends: Cat de profesionisti sunt antreprenorii europeni comparativ cu romanii?

La fel ca în multe alte domenii și modul lor de implementare în România, arderea etapelor pentru a ne apropia de standardele internaționale se aplică și în sectorul rezidențial. Perioada dinainte de criză s-a dezvoltat din inerție – dezvoltatorii construiau în România proiecte importate din alte țări, în timp ce clienții, susținuți de o finanțare facilă, achiziționau într-un volum ridicat, atrași de un model de locuință care până atunci nu exista în România.

Din punctul nostru de vedere, ce ar trebui importat este standardul de calitate la care sunt realizate ansamblurile rezidențiale, dar ținând permanent în creionarea și construcția proiectului de cerințele și obișnuințele consumatorului local.

TheTrends: Ce actiuni/proiecte aveti in plan pentru a atrage noi clienti?

Unul dintre diferențiatorii noștri în piață este existența unui departament dedicat de Client Service care asistă clientul în toate etapele procesului de achiziție, înainte, în timpul, dar și post-vânzare. Astfel, în cazul în care unul din clienții noștri întâmpină o problemă la cumpărare sau, ulterior, în apartament, știe că există un reprezentant din partea dezvoltatorului care se ocupă de problema lui.

În condițiile în care oferta vandabilă pe segmentul dedicat segmentului middle-market este destul de redusă – ne referim aici la locuințe la un raport calitate-preț corect, situate în oraș, în cartiere de tradiție, bine conectate la facilitățile de zi cu zi – misiunea Adama este tocmai de a dezvolta în aceasta direcție.

Principalul argument este garanția calității și faptul că proiectele noastre în dezvoltare și viitoare respectă cerințele pieței. În plus, spre deosebire de facilitățile oferite de dezvoltatori în perioada dinainte de 2008, în proiectele Adama beneficiază chiar de acele facilități căutate pentru confortul cotidian: pază permanentă, spații de depozitare, locuri de parcare private, broșura și cardul Evocasa Avantaj cu oferte exclusive de la diverși parteneri etc.

TheTrends: Care sunt urmatorii pasi in cariera?

Cu fiecare etapă de ascensiune în Adama, m-am implicat progresiv și în puncte colaterale activității mele de bază – de marketing și vânzări. Având relația directă cu clientul, cunoști cel mai bine ce își dorește și este firesc să vii cu inputul acesta încă din fazele de proiectare ale unor ansambluri noi.

La momentul acesta, atât obiectivul meu, cât și al companiei este extinderea portofoliului de proiecte și câștigarea provocării de a oferi pieței ansambluri rezidențiale potrivite la momentul oportun.

TheTrends: Cum arata extinderea Adama Group? Ce buget de dezvoltare aveti pentru urmatorii ani in Romania?

Anul trecut, a fost un an dedicat reevaluării portofoliul extins de terenuri (de aproximativ 300 ha) pe care compania le deține și stabilirea celor mai potrivite destinații de dezvoltare pentru fiecare în parte. Suntem permanent conectați la evoluția macro-economică la nivel local și regional pentru că este cel mai bun indicator în domeniul nostru, iar contextul actual ne oferă motive reale de a lua în calcul un plan extins de dezvoltare pe termen mediu și lung. Ne uităm cu atenție la piața din București, dar și la cea din Timișoara și Brașov pe termen mediu.

De altfel, această strategie a prins deja contur ținând cont că investițiile din ultimii 3 ani în piața rezidențială se apropie de 20 milioane euro, exclusive investiți din fondurile companiei.

Evocasa Selecta (4)

TheTrends: Cum arata cifrele businessului in 2014? Ce estimari aveti pentru 2015?

La nivel de vânzări, înregistrăm un trend ascendent în ultimii 3 ani, având creșteri succesive de la an la an: 25% creștere în 2013 față de 2012, 30% în 2014, iar anul acesta se arată și mai promițător, în primele 5 luni, având o creștere de 40% față de aceeași perioadă a anului trecut.

TheTrends: Ce inseamna pentru dumneavoastra cuvantul antreprenor? Care este diferenta intre antreprenor si angajat?

Cred cu tărie că, atunci când vine vorba de carieră, există oameni înclinați spre antreprenoriat și profesioniști care preferă să facă parte dintr-o companie pe care nu o conduc neapărat.

În parcursul meu profesional am putut modela, influența activitatea de care răspund și am făcut acest lucru într-un grup extins și puternic, care conferă un statut profesional solid și oportunități continue de dezvoltare.

Interacțiunea cu piețe și medii de business similare din alte țări mă motivează și îmi aduce capacitatea de a avea o privire de ansamblu asupra uneia dintre cele mai active industrii din timpurile noastre.

TheTrends: Cat de mult conteaza echipa alaturi de care lucrati?

Alături de professionalism și seriozitate, este unul din punctele-cheie ale dezvoltării sustenabile a unui business, iar prin coeziune în cadrul unei echipe, nu mă refer doar la existența unui mediu de lucru armonios – care ar trebui, binețnțeles, să fie dominant -, ci și la capacitatea membrilor echipei de a comunica și de a schimba viziuni în mod constructiv.

TheTrends: Care este proiectul de care sunteti foarte mandra?

Copou Bellevue – ansamblul nostru rezidențial premium din Iași – este un success story, dar și un exemplu al faptului că piața are capacitatea de absorbție a unor proiecte corect adaptate cerințelor. Ultima etapă de dezvoltare, construită în 2013/2014, s-a bucurat de vânzări covârșitoare încă din faza de construcție – 75% din noua clădire a fost vândută înainte de finalizarea lucrărilor, într-un interval de numai 7 luni.

TheTrends: Daca nu investeati atata timp in proiectul Adama Group ce alt business v-ar fi tentat?

Sunt parte a echipei Adama de peste 8 ani, perioadă în care am parcurs toate etapele pieței rezidențiale, iar cariera mea se confundă, în mare parte, cu această companie. Tocmai pentru că am trecut prin etape extreme de diverse, iar viziunea este în continuare una promițătoare, nu pot spune că am luat în acești ultimi ani serios în calcul o schimbare în carieră.

tineri antreprenori

TheTrends: In ce domeniu recomandati tinerilor sa investeasca?

Făcând abstracție de faptul că sunt parte a acestui domeniu, la momentul actual, devine tot mai clar că o oportunitate bună de investiție este cea în sectorul imobiliar. Iar recomandarea nu se aplică doar tinerilor, ci tuturor persoanelor care iau în calcul plasarea inteligentă a unor economii.

Este suficient să comparăm nivelul dobânzilor la depozitele bancare cu yield-ul anual asigurat de o proprietate imobiliară și descoperim că este de aproape 3 ori mai profitabil să investești în imobiliare.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *