BrandZ Top 100: Apple detronează Google. Cum arată clasamentul celor mai valoroase branduri BrandZ Top 100: Apple detronează Google. Cum arată clasamentul celor mai valoroase branduri
Apple il detroneaza pe Google, recapatandu-si titlul de “cel mai valoros brand de pe glob” in editia din 2015 a BrandZTM  Top 100 –... BrandZ Top 100: Apple detronează Google. Cum arată clasamentul celor mai valoroase branduri

Apple il detroneaza pe Google, recapatandu-si titlul de “cel mai valoros brand de pe glob” in editia din 2015 a BrandZTM  Top 100 – Clasamentul celor mai valoroase 100 branduri la nivel global, dat publicitatii astazi de WPP si Millward Brown.

Apple si-a crescut valoarea brandului la 247 miliarde USD, cu o crestere de 67% in ultimul an. Google, ocupantul locului 2, a inregistrat si el o crestere in valoare de 9%, ajungand la 173.7 miliarde USD. Microsoft, care valoreaza in prezent 115.5 miliarde USD, se afla acum pe pozitia a treia, avansand un loc printr-o crestere valorica de 28%.

In ciuda popularitatii extrem de ridicate de care s-a bucurat AppleWatch, adevaratul motor al cresterii valorii marcii Apple a fost succesul inregistrat de iPhone6.  Doreen Wang, Director Global al BrandZ in cadrul MillwardBrown, comenteaza: “Apple continua sa ‘detina controlul’ categoriei sale prin inovatie si setarea trendurilor intr-un mod care ofera beneficii reale pentru consumatori. [Apple] raspunde nevoilor lor rationale si emotionale si le simplifica viata intr-un mod amuzant si relevant. Apple comunica foarte clar esenta brandului si isi reactualizeaza constant mesajul pentru a sustine diferentierea care il face atat de dezirabil”.

Valoarea cumulata a celor 100 de marci din clasament se ridica la 3.3 trilioane USD, inregistrand o crestere de 14% fata de 2014 si de 126% fata de acum 10 ani, la prima editie a topului BrandZ.

David Roth, reprezentant WPP, declara: “Valoarea brandurilor a crescut substantial, in ciuda unui deceniu turbulent. Este un punct de cotitura pentru profesionistii care se ocupa de cresterea marcilor.  Suntem in pragul redefinirii normalitatii si consumatorul este in schimbare. Ultimii 10 ani de evaluare a marcilor demonstreaza ca investitia in crearea de branduri puternice, valoroase ofera actionarilor o rentabilitate superioara”.

Cele mai valoroase 10 branduri la nivel global, conform topului BrandZ

Pozitia in 2015 Brand Categorie Valoarea brandului 2015 ($M) Evolutia valorii Pozitia in 2014
1 Apple Tehnologie 246,992 67% 2
2 Google Tehnologie 173,652 9% 1
3 Microsoft Tehnologie 115,500 28% 4
4  IBM Tehnologie 93,987  -13% 3
5  Visa Plati 91,962 16% 7
6 AT&T Telecomunicatii 89,492 15% 8
7 Verizon Telecomunicatii 86,009 36% 11
8 Coca-Cola* Bauturi racoritoare 83,841 4% 6
9 McDonald’s Fast food 81,162 -5% 5
10 Marlboro Tutun 80,352 19% 9

* Valoarea brandului Coca-Cola include brandurile Light, Diet si Zero

Printre cele mai interesante concluzii ale clasamentului BrandZ Top 100 din acest an se afla si urmatoarele:

  • Categoria cu cea mai rapida crestere este Tehnologia – cu o crestere de 24% in ultimul an,

marcile din acest sector care figureaza in Top 100 au o valoare cumulate de peste 1 trilion USD, aproape o treime din valoarea tuturor brandurilor din clasament;

  • Brandul cu cea mai rapida crestere este Facebook, cu o ascensiune de 99% obtinuta prin strategia sa de achizitie si integrare a altor aplicatii sociale ca Instagram si WhatsApp si prin intelegerea modalitatilor de monetizare si cross-sell a platformelor sale.
  • Comertul online ridica valoarea brandurilor de retail, prin intrarea in clasament a Alibaba, un brand care l-a depasit pe Amazon – leader-ul chinez al comertului online Alibaba a intrat in clasamentul brandurilor de retail cu o valoare estimata la 66.5 miliarde USD, ajutand categoria sa creasca cu 24% si surclasand marcile Amazon si Walmart. Cele mai valoroase branduri de retail, Alibaba si Amazon, care nu au magazine fizice, valoreaza in prezent mai mult decat Walmart, care detine 11.000 magazine in intreaga lume.

BrandZTM Top 100 – Clasamentul celor mai valoroase 100 branduri din intreaga lume – este acum la cea de-a zecea editie. Analiza traiectoriei marcilor de-a lungul acestor 10 ani dezvaluie urmatoarele:

  • Brandurile europene stagneaza, in timp ce brandurile chinezesti cresc, iar cele americane inregistreaza o revenire. Numarul marcilor din China continua sa creasca la 14 clasate in Top 100, de la una singura in 2006, o crestere de 1004% in valoare. Valoarea brandurilor din Statele Unite a crescut cu 137% in ultimii 10 ani (si cu 19% in ultimul an), comparativ cu o crestere de doar 31% pentru Europa (si o scadere de 9.3% in ultimul an). In clasamentul actual figureaza doar 24 marci din Europa, o scadere fata de 2006, cand clasamentul cuprindea 35 de marci. Aceste evolutii marcheaza o trecere de la vest la est; majoritatea marcilor care au fost inlocuite de catre marci chinezesti in Top 100 erau din Europa.
  • Marcile foarte valoroase ajuta la cresterea mai rapida a profiturilor si a valorii pentru actionari. Monitorizarea celor mai puternice branduri din top 100 in ultimii zece ani ca ‘portofoliu de actiuni’ arata ca pretul actiunilor lor a crescut de trei ori mai mult decat indicele MSCI World si cu aproape doua treimi mai mult decat indicele S&P500.

Cele mai valoroase branduri europene

Clasamentul Europei continentale este condus de marci de telecomunicatii si tehnologie. SAP si-a pastrat prima pozitie, cu o valoare de 38.2 miliarde USD, inregistrand o crestere de 5% in urma unor investitii majore in serviciile de cloud computing, in timp ce Deutsche Telekom si-a pastrat cea de-a doua pozitie.

Brandurile europene continua sa domine sectorul global al marcilor de lux, avand 8 reprezentante printre primele 10 marci de lux din lume. Printre acestea se afla brandul francez Louis Vuitton, aflat pe locul 3 in Topul primelor 10 branduri din Europa, cu o valoare de 27.4 miliarde USD si o crestere de 6% in ultimul an. Hermès ramane in top 10 european pe pozitia a noua, desi valoarea sa a scazut cu 13%, ajungand la 18.9 miliarde USD. Brandul de lux cu istorie, Chanel, se afla pe locul 4 in topul BrandZ al marcilor de lux. Valoarea sa a crescut cu 15%, apropiindu-se de 9 miliarde USD. Puterea Europei in acest sector este amenintata de noii clasati in acest top, Michael Kors si Tiffany, ambii din afara regiunii.

Peter Walshe, Account Director in cadrul Millward Brown, afirma: “Atat Chanel, cat si Louis Vuitton, doua dintre brandurile europene de lux care au crescut in ultimul an, se pricep foarte bine sa faca lucrurile in mod diferit. Modul emblematic, constient de sine si mai putin serios in care Chanel isi face marketing, sustinut de modele indraznete cum sunt Cara Delevigne si Diane Kruger, propune o abordare diferita a feminitatii.

Louis Vuitton a reusit sa isi revitalizeze marca revenind la monograma originala intr-un nou mod, in timp ce alte branduri au lasat materialele clasice in favoarea pielii si a materialelor mai luxoase pentru a-si justifica pozitionarea premium.”

Printre alte marci cu rezultate bune din Europa continentala se afla magazinul de discount ALDI, a carui pozitionare si-a demonstrat forta in perioada dificila traversata de economie. Acesta si-a crescut valoarea cu 22%, ajungand la 11.7 miliarde USD.

Alte marci cu o ascensiune importanta sunt DHL – cu o crestere de 19% pana la 16.3 miliarde USD – care se extinde rapid in China, dar si Deutsche Telekom si ING Bank, ambele crescand cu 18% pana la 33.8 miliarde USD, respectiv 11.6 miliarde USD. Prima dintre ele a avut rezultate bune datorita performantei sale puternice in State Unite, in timp ce a doua creste rapid dupa rambursarea datoriei catre guvernul olandez cu sase luni in avans.

Una din cele patru marci germane care figureaza in clasamentul primelor branduri din Europa, BMW se afla pe locul 4, cu o valoare de 26.3 miliarde USD in urma unui an in care s-au lansat modelele Active Tourer seria 2 si noile modele seria 4.  In timp ce volumul vazarilor a crescut cu 9%, valoarea marcii a crescut cu 2%, ceea ce este in mare parte in linie cu cresterea generala in valoare a celor mai mari branduri auto la nivel global.

Cea de-a cincea pozitie este ocupata de alta marca franceza, L’Oreal Paris. Valoarea brandului companiei de produse de ingrijire personala a ramas neschimbata la 23.4 miliarde USD, in urma evolutiei sub asteptari a gamei sale de produse pentru consumatori in Statele Unite.

Cele mai valoroase 10 branduri din Europa continentala

Pozitia in 2015 Brand Categorie Valoarea brandului 2015 ($M) Evolutia valorii Pozitia in 2014
1 SAP Tehnologie 38,225 +5% 1
2 Deutsche Telekom Telecomunicatii 33,834 +18% 2
3 Louis Vuitton Lux 27,455 +6% 3
4 BMW Auto 26,349 +2% 4
5 L’Oréal Paris Ingrijire personala 23,376 0% 5
6 Zara Vestimentatie 22,036 -5% 6
7 Mercedes-Benz Auto 21,756 +1% 8
8 Movistar Telecomunicatii 21,304 +2% 9
9 Hermès Lux 18,938 -13 7
10 Orange Telecomunicatii 17,384 +12% NEW

Intocmit de catre Millward Brown, agentia de consultanta de brand si marketing a WPP, topul BrandZ 100 al celor mai valoroase branduri la nivel global este singurul clasament din lume care utilizeaza opiniile cumparatorilor potentiali si curenti, alaturi de date financiare, pentru a calcula valoarea brandurilor.

Raportul si topul BrandZ™ al celor mai valoroase 100 de marci la nivel global, precum si alte clasamente si analize regionale si sectoriale (pentru 14 sectoare de piata) sunt disponibile online aici.  Noi aplicatii interactive pentru Smartphone si tableta pot fi descarcate gratuit pe orice dispozitiv Apple IOS sau Android de la www.branz.com/mobile sau  prin cautarea dupa “BrandZ” in ITunes sau GooglePlay.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *