Ce alimente ar trebui evitate pe perioada sarcinii? Ce alimente ar trebui evitate pe perioada sarcinii?
Sarcina este o perioadă a schimbărilor pentru care orice viitoare mămică trebuie să se pregătească temeinic: modificările hormonale, fluctuaţiile în greutate şi bineînţeles, clasicele... Ce alimente ar trebui evitate pe perioada sarcinii?

Sarcina este o perioadă a schimbărilor pentru care orice viitoare mămică trebuie să se pregătească temeinic: modificările hormonale, fluctuaţiile în greutate şi bineînţeles, clasicele pofte culinare! Specialiştii au demonstrat că aproximativ 85% dintre femeile gravide resimt pofte pentru cel puţin un aliment şi că aceste afinităţi culinare pot suferi modificări în funcţie de etapa de dezvoltare a sarcinii.

Astfel, în cel de-al doilea şi cel de-al treilea trimestru de sarcină, preferinţele vor înclina către gusturile mai acrişoare, iar pe măsură ce sarcina evoluează, viitoarele mămici vor prefera alimentele sărate şi în ultimul trimestru vor evita gusturile amare.

Cu toate acestea, medicii ginecologi de la Gynera Fertility Center avertizează în legătură cu pericolele pe care le pot aduce micile răsfăţuri gastronomice din timpul sarcinii şi propun înlăturarea anumitor alimente din dietă în timpul sarcinii:

  • Brânzeturile moi şi laptele nepasteurizat – Laptele insuficient pasteurizat, carnea gătită necorespunzător sau brânză pot determina apariţia Listeriozei, o afecţiune ce se manifestă în cazuri frecvente la nou-născuţi, femeile însărcinate şi persoanele cu sistem imunitar scăzut. Brânzeturile care trebuie evitate sunt în special cele cu mucegai, Camembert şi Brie.
  • Ficatul – Este o sursă importantă de fier pentru organism, însă acesta conţine şi o cantitate bogată de vitamina A şi trebuie consumat cu moderaţie. În doze mari, vitamina A poate duce la apariţia unor malformaţii congenitale ale fătului, dar şi la afecţiuni hepatice ale viitoarei mămici.
  • Peştele este bogat în proteine, iar acizii omega 3 pe care îi conţine pot aduce multiple beneficii dezvoltării bebeluşului, însă mare atenţie la nivelul de mercur! Cu cât peştele este mai mare, cu atât acesta va conţine o cantitate mai mare de mercur. Pe lista peştilor ce cresc riscul supradozarii cu mercur se afla rechinul, peşte spadă, tonul şi macroul regal. În plus, aceştia au un risc mai mare de a produce toxiinfecţii alimentare.
  • Ceaiul verde este considerat un aliat al sănătăţii, consumat cu moderaţie. Consumul excesiv al acestui tip de ceai poate duce la  absorbţia deficitară a acidului folic în timpul sarcinii şi deci, la instalarea afecţiunilor corelate cu lipsa acestei substanţe nutritive, printre care şi anemia.
  • Mâncarea de tip fast food  – nu este sănătoasă pentru nimeni, cu atât mai mult acest lucru e valabil în cazul femeilor însărcinate. Preparatele din această categorie  au un conţinut ridicat de grăsimi, sodiu, sare şi alţi aditivi nocivi. E adevărat că în timpul sarcinii, orice viitoare mămica are nevoie de un surplus caloric de aproximativ 300 de calorii, însă există alternative mult mai sănătoase, bogate în fibre şi vitamine, precum fructele și legumele. Astfel, e recomandat ca produsele tip fast food să fie înlocuite cu fructe şi legume ce asigură atât aportul energetic, cât şi nutrienţii necesari: morcovi, nuci, avocado, spanac, mango şi ardeiul roşu.
  • Cofeina – Cofeina poate ajunge prin placenta din organismul mamei la făt şi  poate afecta bătăile inimii şi respiraţia acestuia. În general, specialiştii recomandă evitarea cofeinei în primul trimestru de sarcină, iar în al doilea şi al treilea consumul a cel mult 300 de miligrame de cofeină.  300 de miligrame cofeină reprezintă echivalentul a 4 ceşti de cafea, 6 căni de ceai verde.

“Dacă gravida suferă de constipaţie sau dureri de cap, cafeaua poate ajuta la ameliorare şi este acceptată pe toată durata sarcinii, cu condiţia să nu fie consumată în exces”, susține dr. Ionela Anghelescu, medic specialist obstetrica-ginecologie cu specializare în tratamentul infertilităţii cuplului şi reproducere umană asistată în cadrul Gynera Fertility Center.

Dieta în timpul sarcinii este la fel de importantă ca cea de după, întrucât atât organismul mamei, cât şi al fătului este vulnerabil şi necesită întărirea şi vigoarea pe care doar o alimentaţie variată o poate asigura.

“Atenţie! O femeie însărcinată nu trebuie să mănânce “pentru doi”. Îngrăşarea excesivă creşte semnificativ riscul apariţiei unor complicaţii – hipertensiune de sarcină, diabet gestational, avort sau naştere prematură, întârziere în creşterea fătului. Pe parcursul celor 9 luni o gravidă nu ar trebui să crească cu mai mult de 10 kg în greutate, majoritatea acestora fiind acumulate în ultimele 3 luni”

dr. Ionela Anghlescu, medic specialist obstetrica-ginecologie

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *