Care este succesul afacerilor de familie? Şapte elemente cheie Care este succesul afacerilor de familie? Şapte elemente cheie
Afacerile de familie care înregistrează cel mai mare succes sunt acelea care pot integra elementele practice cu inovaţia, strategia şi spiritul comercial, precum şi... Care este succesul afacerilor de familie? Şapte elemente cheie

Afacerile de familie care înregistrează cel mai mare succes sunt acelea care pot integra elementele practice cu inovaţia, strategia şi spiritul comercial, precum şi cu grija faţă de valorile familiei. Cei care reuşesc să îndeplinească aceste condiții determină creștere pe termen lung și asigură unitatea familiei, se arată în raportul lansat de EY şi Kennesaw State University’s Cox Family Enterprise Center, intitulat Staying power: how do family businesses create lasting success?

Raportul are la bază 1.000 de interviuri și răspunsurile primite din partea celor mai mari 25 de afaceri de familie din fiecare dintre cele mai mari 21 de pieţe la nivel global.

Raportul furnizează informaţii despre cheia succesului afacerilor de familie, concentrându-se asupra a şapte factori: succesiunea, femeile lideri, guvernanţa corporativă, comunicarea şi rezolvarea conflictelor, brandingul, responsabilitatea socială corporativă, filantropia şi sustenabilitatea, securitatea informatică.

Rezultatele studiului arată că afacerile de familie de succes rămân antreprenoriale şi dedicate inovării, chiar la a doua generaţie de antreprenori și după această generație. În plus, aceste afaceri se concentrează pe creştere prin formarea de noi talente, diversificarea producţiei şi procese de business mai eficiente.

Rezultatele studiului arată o abordare consecventă în modul în care sunt conduse afacerile de familie de top.

  • 87% dintre ele au identificat clar cine e responsabil pentru procesul de succesiune
  • 70% iau în considerare numirea unei femei în poziţia de viitor CEO
  • 90% au un consiliu director
  • 90% au întâlniri cu acţionarii sau cu familia, organizate cu regularitate, pentru a discuta problemele de afaceri
  • 76% își poziționează business-ul ca afacere de familie în toate elementele de branding
  • 81% se implică în activităţi filantropice
  • 83% se aşteaptă la creşterea cheltuielilor cu securitatea informatică.

Alexandru Lupea, partener în cadrul Departamentului de audit financiar și Strategic Growth Markets Leader, EY România, afirmă:

Alexandru Lupea_Partner EY RomaniaÎn general, companiile chestionate au reuşit să rămână antreprenoriale şi dedicate inovării. Chiar şi cele mai vechi afaceri de familie incluse în studiu, aflate la a noua generaţie, au rămas dedicate acestor două principii. Astfel, aceste companii îşi onorează moştenirea antreprenorială fara a rămâne blocate în trecut, și evoluează conform noilor condiții ale industriei în care activează. De asemenea, având în vedere faptul că 64% dintre companiile studiate prevăd că se vor extinde pe alte pieţe în 2015, este evident faptul că sunt foarte orientate spre creştere.

Şapte elemente cheie identificate pentru atingerea succesului:

  1. Afacerile de familie de succes acordă importanţă succesiunii: 87% din respondenţi au identificat în mod clar cine este responsabil pentru procedurile de succesiune, ceea ce înseamnă că procesele de gestionare a tranziției, şi a posibilelor urgenţe apărute în acest proces, sunt bine stabilite.
  2. Afacerile de familie promovează femeile în poziţii de conducere: La nivel global, 70% dintre respondenţi iau în considerare numirea unei femei ca viitor CEO. În medie, cinci femei ocupă poziţii manageriale de top în cadrul companiei, iar patru sunt în curs de pregătire pentru poziţii de leadership. Mai mult de jumătate dintre afaceri (55%) au cel puţin o femeie în consiliul de administraţie.
  3. La nivel de guvernanţă, familia e pe primul loc: Majoritatea firmelor respondente (90%) dispun de un consiliu funcțional de directori, iar cele mai multe dintre aceste consilii includ membri de familie. Aproape jumătate dintre consilii (48,6%) sunt compuse exclusiv din membri de familie, şi doar 28% dintre ele au în cadrul lor un număr egal sau mai mare de membri cu drept de vot care nu fac parte din familie.
  4. Comunicarea şi disputele constructive duc la o afacere sănătoasă: 90% dintre participanții la studiu afirmă că se întâlnesc cu regularitate cu familia sau cu acţionarii pentru a discuta problemele de afaceri, iar 64% dispun de un consiliu de familie care se întruneşte cu regularitate.
  5. Brandingul afacerii de familie generează încredere: 76% la sută dintre respondenţi declară că își poziționează business-ul ca afacere de familie în materialele publicitare, pe site-urile web, în social media, comunicate de presă şi/sau alte materiale promoţionale.
  6. Sustenabilitatea este apreciată de afacerile de familie: Respondenţii au declarat că apreciază şi implementează practicile de responsabilitate socială corporativă (CSR) şi sustenabilitate, peste 50% afirmând că sunt dedicaţi practicilor CSR, iar un impresionant procent de 81% sunt angajaţi în acte filantropice. În plus, 85% dintre companii dispun de un cod de etică, 47% operează o fundaţie şi 37% afirmă că îşi vor creşte activităţile filantropice în 2015.
  7. Spectrul riscurilor informatice: Cei mai mulţi respondenţi (75%) declară că au multă şi foarte multă încredere în faptul că afacerea lor abordează eficient problema riscurilor informatice. 85% dintre respondenți afirmă că se aşteaptă la o creştere a cheltuielilor pentru protecţia informatică. 25% dintre liderii de afaceri de familie nu ştiu cum le pot afecta riscurile informatice afacerea pe care o conduc. Dintre cei care conştientizează riscurile informatice, 55% cred că aceste riscuri sunt moderate sau mari.

Bogdan Ion, Country Managing Partner, declară

Afacerile de familie sunt vitale pentru economia globală. Ele reprezintă peste două treimi din numărul de companii la nivel global, asigurând între 50% şi 80% din totalul locurilor de muncă. De aceea, un astfel de studiu este extrem de relevant, deoarece ne permite să descoperim practicile şi caracteristicile remarcabile ale celor mai mari afaceri de familie. Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY Romania.Din analiza noastră reies două elemente ca fiind esențiale pentru succesul pe termen lung al afacerilor de familie: grija pentru familie și pentru valorile familiei, combinată cu o guvernanţă corporativă foarte bine pusă la punct.

Un număr important din afacerile active în România sunt afaceri de familie, care acum se află în procesul de succesiune la generaţia a doua. Acest proces implică o serie de provocări cum ar fi disponibilitatea fondatorilor de a realiza succesiunea, în ce măsură aceştia au succesori, cum sunt aleși aceștia şi cum sunt formați pentru a prelua afacerea.

Pentru ca această tranziție la o nouă generație să se realizeze cu succes este nevoie de un plan de succesiune pe un orizont de timp foarte lung, chiar de zeci de ani, care să fie executat în mod consecvent. Optimizarea dintr-o perspectivă juridică și fiscală a tranziției trebuie avută și ea în vedere, ca și comunicarea succesorului. Aceasta din urmă este critică pentru menţinerea încrederii în business a părţilor interesate, de la angajaţi până la clienţi, furnizori şi bănci.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *