Mindaugas Valuckas, CEO Hanner OU: Prima afacere am început-o când aveam zece ani Mindaugas Valuckas, CEO Hanner OU: Prima afacere am început-o când aveam zece ani
În vârstă de numai 31 de ani, Mindaugas Valuckas este în prezent CEO & Member of the board al Hanner OU, cel mai mare... Mindaugas Valuckas, CEO Hanner OU: Prima afacere am început-o când aveam zece ani

În vârstă de numai 31 de ani, Mindaugas Valuckas este în prezent CEO & Member of the board al Hanner OU, cel mai mare dezvoltator imobiliar din Lituania, cu o experiență de peste 15 ani în Europa Centrală și de Est. Absolvent al Universității Vilnius, Facultatea de Științe Economice, Mindaugas Valuckas este un tânăr om de afaceri cu spirit antreprenorial, care conduce o companie cu active și investiții totale de peste un miliard de euro.

Cariera sa în cadrul companiei lituaniene a început în urmă cu 12-13 ani, imediat după absolvire. În primii trei ani a colaborat cu majoritatea departamentelor companiei, de la cel financiar și până la cel de marketing și HR, dobândind o bună cunoaștere a pieței și a modului în care funcționează compania. Ulterior s-a aplecat cu mare atenție asupra deciziei companiei de a investi în România.

În anul 2009 este numit Member of the board Hanner AB, iar din 2013 devine CEO și Member of the board Hanner Group OU, holdingul care deține toate companiile și filialele din grupul Hanner. Compania este cel mai mare dezvoltator imobiliar din Lituania și are activități pe piețele din Letonia, România, Ucraina, Rusia și Belarus (în curând în Marea Britanie și Germania). Astfel, a devenit direct responsabil pentru toate activitățile companiei, concentrându-se în special pe proiectele din Letonia și România.

Mindaugas se bazează foarte mult pe echipă, este preocupat permanent de dinamica pieței și are experiența traiului în mai multe orașe europene – Riga, Vilnius sau București. Cel mai recent proiect finalizat în România este ansamblul rezidențial The Park, situat în proximitatea Parcului Tineretului din București. Echipa „The Trends Magazine” i-a aflat, deja, toate secretele.

Mai multe detalii despre business & lifestyle, în interviul pe care Mindaugas ni l-a acordat de curând.

The Trends: Care este povestea din trecut? Cand ati pornit primul proiect de succes? Ce ati facut inainte de Hanner OU?

Prima afacere am început-o când aveam aproape zece ani. Vindeam lucruri prietenilor și vecinilor. Prin școală am fost implicat în mai multe afaceri, majoritatea dintre ele fiind legate de domeniul IT. Niciodată nu am plănuit, însă, să lucrez ca angajat.

În ultimii ani de școală am participat la o competiție în vederea efectuării unui stagiu de practică în cadrul grupului Hanner, cel mai mare dezvoltator din Lituania, iar ei au decis să mă angajeze pentru acea vară.

Una dintre primele atribuții avute în companie a fost aceea de a coordona cel mai mare contract de finanțare pentru țările baltice, la data respectivă. Cu alte cuvinte a fost o provocare, dar entuziasmant încă din prima zi de lucru.

După trei luni (aceasta era intervalul de practică) mi s-a propus să rămân în continuare în companie ca angajat. Nu voiam să accept această ofertă pentru că visam să pun pe picioare un business propriu. Echipa de conducere Hanner m-a convins, în cele din urmă, să mai rămân o vreme.

Am lucrat de atunci timp de patru ani în cadrul acestui grup. Înainte de a termina facultatea mi-am dat demisia și mi-am început business-ul visat. A avut succes, dar între timp, a venit criza financiară, în 2008, care mi-a afectat atât afacerea demarată, dar și activitățile companiei Hanner. Acesta a fost momentul în care m-am întâlnit din nou cu proprietarul Hanner și am decis împreună să lucrăm într-un parteneriat. Relația noastră s-a extins mult, ulterior. În urmă cu câțiva ani chiar am schimbat activele deținute și am preluat un pachet de acțiuni Hanner.

În primul an în compania Hanner am luat partea la realizarea unui proiect imobiliar care a presupus dezvoltarea unor clădiri cu suprafețe totale de peste 100.000 de metri pătrați. Era un proiect mixt care include și o clădire de birouri cu 33 de etaje. A rămas până acum unul dintre cele mai mari proiecte imobiliare din țările baltice înregistrând un real succes și fiind recunoscut internațional datorită premiilor obținute. Pentru mine experiența aceasta a fost, pur și simplu, incredibilă. Aveam mai puțin de 20 de ani atunci. Proiectul respectiv m-a ajutat enorm în a-mi dezvolta abilitățile și cunoștințele.

The Trends: Va mai aduceti aminte de prima zi de munca? Care erau planurile initiale atunci si cum a decurs totul?

Înainte de a ajunge în compania Hanner am participat și am câștigat locul doi la o competiție organizată de Siemens numită European Management Cup. Concursul era axat pe modelare financiară. Practic, existau anumite modele create pe calculator, competiția fiind un joc în care era simulată o anumită piață cu ajutorul computerului. Pe această piață operau diverse companii, iar participanții trebuia să administreze una dintre aceste afaceri.

Când am intrat în Hanner am învățat că lucrurile sunt similare condițiilor create în cadrul competiției organizate de Siemens. Exista o singură diferență: banii erau reali la Hanner.

Pentru mine totul era atât de entuziasmant și doream să învăț toate detaliile aferente unei afaceri reale! Niciodată nu mi-am imaginat că voi lucra în domeniul imobiliar, dar o dată cu fiecare zi care trecea lucrurile erau din ce în ce mai interesante. Important este că lucrurile au rămas la fel și astăzi. Domeniul acesta este unul captivant. Zi de zi sunt din ce în ce mai pasionat de ce fac.

The Trends: Cum arata, in prezent, o zi de munca?

Cred că 90% din timpul meu îl petrec călătorind. În mod normal, îmi încep ziua pe la ora 08.00 făcând exerciții fizice. Pe la ora 09.00 deja am programate primele întâlniri. Sunt prins în diverse discuții până târziu, după masă. Restul zilei o petrec în fața calculatorului. De obicei am de muncă până pe la 08.00 – 09.00 PM. Uneori, ajung să stau lucrând și până după miezul nopții. Asta se întâmplă atunci când trebuie să grupez mai multe activități în a doua parte a zilei, deoarece în prima parte sunt prins călătorind dintr-un loc în altul.

Faptul că am un program atât de încărcat nu mă deranjează având în vedere că fac ceea ce îmi place.

The Trends: Ce imi puteti spune despre Hanner, daca ar trebui sa descrieti compania pe care o conduceti intr-o singura fraza? Cum vedeti concurenta in acest domeniu azi?

Hanner este cel mai bun dezvoltator imobiliar din țările baltice cu ambiții de ajunge cel mai bun jucător din Europa într-un orizont de 30 de ani.

Competiția în acest domeniu este una foarte intensă. Piața este, cumva, inundată de bani ieftini și de administratori de fonduri care nu sunt foarte bine pregătiți. Unii oameni încă se mai încred în acești administratori de fonduri (eu prefer să-i numesc contabili) care promit că vor livra profituri foarte mari, dar eșuează atât de des. Acești administratori de fonduri plasează sume importante oriunde fără a înțelege de ce fac asta și ce fac de fapt. Asta duce la o competiție puternică, cu mulți investitori. Noi facem lucrurile diferit. Avem un grup specific de clienți care admiră lucrurile pe care le facem și achiziționează produsele noastre.

The Trends: Care a fost cel mai greu proiect dezvoltat in acesti ani?

Proiectul Jauna Teika din Riga. Prima fază a proiectului (cuprinzând unițăți rezidențiale și clădiri de birouri cu o suprafață totală de 50.000 mp a fost finalizată în anul 2009, interval în care piața era moartă total. Timp de un an nu a existat nici un contract de închiriere sau de vânzare. Atmosfera era deprimantă.

Până acum am reușit să închiriem toate spațiile și să vindem toate apartamentele, iar acest proiect este considerat cel mai bun complex dezvoltat pe piața din Riga. Este o poveste în care am fost martori ai unei răsturnări de situație uriașe fiind cea mai de succes revenire într-un proiect imobiliar.

Acum construim în continuare în proiectul Jauna Teika. Plănuim ca, în următorii patru ani să livrăm clădiri cu spații totale de aproximativ 80.000 de metri pătrați. Va fi cel mai mare și cel mai bun proiect imobiliar din Riga cu o infrastructură foarte bine dezvoltată: club sportiv propriu, grădiniță, centre medicale, priveliște superbă, locuri de joacă pentru copii, spații publice frumos amenajate, etc.

The Trends: Ce imi puteti spune despre proiectele din Romania si concurenta locala pe acest domeniu?

The Park (1)În primele două proiecte imobiliare realizate în București am mizat pe parteneriate oferind, în principal, suport financiar. Primul proiect a fost finalizat înainte de criză. A fost o provocare. Am învățat multe lucruri până acum pe piața din România și cred că am devenit un dezvoltator foarte puternic și vom dovedi asta prin modul în care va fi realizat ansamblul The Park, în care, de această dată, suntem implicați 100%.

The Trends: Ce s-a schimbat in anii de criza? Care sunt pasii castigatori?

În primul rând, s-au schimbat mult clienții. Acum aceștia sunt mai raționali pentru că au bugete mai mici, având în vedere că băncile acordă mai greu împrumuturi comparativ cu perioada dinaintea crizei financiare.

De asemenea, observăm un interes mai mare din partea clienților pentru calitate.

Acestea sunt principalele caracteristici ale blocurilor din The Park: apartamente de cea mai bună calitate la un preț accesibil. Credem că rezultatele de aici sunt unele foarte bune.

The Trends: Ce actiuni aveti in plan pentru a atrageti noi clienti?

Comunicarea acestui proiect și a avantajelor oferite este foarte imporantă pentru noi. Dorim într-o primă fază să educăm piața și, de-abia apoi, să-i lăsăm pe clienți să aleagă dacă vor sau nu să locuiască în proiectul construit de noi.

Dacă clienții nu sunt interesați de calitatea construcției și a materialelor utilizate, de eficiența energetică sau de localizarea imobilui atunci îi sfătuim să cumpere de la competitorii noștri pentru că e clar că acești clienți nu văd valoarea adăugată aferentă produsului livrat de noi.

Partea bună, însă, este că, majoritatea clienților sunt interesați de aceste aspecte, dar trebuie să înțeleagă diferențele într-un mod personal și să ia singuri deciziile.

The Trends: Care sunt urmatorii pasi? Care sunt planurile de viitor ale Hanner?

În această perioadă ne extindem activitatea pe piețele principale din țările baltice și ne retragem de pe piețe precum Ucraina și Rusia. Anul acesta vom începe să ne concentrăm mai mult pe noi achiziții în București și Varșovia. În același timp, analizăm o eventuală prezență Hanner pe piețele din Germania și Marea Britanie.

The Trends: Ce inseamna pentru dumneavoastra cuvantul antreprenor? Care este diferenta intre antreprenor si angajat?

Pentru mine, antreprenor înseamnă o șansă, înseamnă posibilitatea de a avea un control mai mare asupra lucrurilor pe care le faci și de a-ți transforma visele în realitate cu pasiune. Totul depinde de cum te raportezi la tine însuți.

Când eram angajat mereu aveam gândul ăsta că aș fi făcut lucrurile diferit dacă locul unde lucram ar fi fost afacerea mea. Când am demarat, însă, propria afacere am înțeles mult mai bine ce înseamnă să depinzi de o serie de factori externi (piețe, bănci, clienți, etc) și să fii nevoit să te adaptezi la aceștia. În cele din urmă, ceea ce face diferența este echipa pe care o ai alături.

The Trends: Cat de profesionisti sunt antreprenorii europeni comparativ cu romanii?

Dacă e să generalizez, aș spune că antreprenorii români par mai concentrați pe câștigurile obținute pe termen scurt. Pare a lipsi, în unele cazuri, gândirea pe termen lung.

The Trends: Cat de mult conteaza echipa alaturi de care lucrati?

Pentru mine echipa este cea mai importantă. Orice ai realiza, dacă faci asta alături de oameni care nu-ți plac atunci orice satisfacție parcă dispare. Pentru mine, a lucra alături de oameni dragi e cea mai puternică motivație.

The Trends: Care este proiectul de care sunteti foarte mandru?

Proiectul Europa Business Center din Vilnius este cel mai premiat și apreciat și sunt foarte mândru de tot ce am realizat acolo. Depun acum foarte multe eforturi ca și complexul Jauna Teika din Riga și The Park în București să beneficieze de aceeași apreciere. Cred că voi fi și mai mândru de aceste două proiecte atunci când ele vor fi finalizate.

The Trends: Cum se imbina viata de familie cu business-ul?

Cred că reușesc să se îmbine bine. Fiecare (eu, soția mea și fiul meu de trei ani) suntem foarte fericiți și ne bucurăm din plin de viață. Într-o săptămână reușesc să petrec 2-3 zile acasă, dar cât timp sunt acasă petrecem timpul împreună. Este un timp dedicat familiei.

The Trends: Daca nu investeati atata timp in proiectul Hanner ce alt business v-ar fi tentat?

Nu am nici o idee. Îmi place Hanner atât de mult, încât mi-e greu să mă gândesc la alternative.

The Trends: In ce domeniu recomandati tinerilor sa investeasca?

Le recomand pur și simplu să-și urmeze visele și pasiunile. Faceți, de asemenea, lucrurile în așa fel încât, după ce le-ați finalizat să nu regretați și să vă gândiți că ați fi putut face totul mai bine!

Eu mereu fac lucrurile în așa fel încât chiar dacă ce am făcut va eșua măcar să-mi pot spune că am dat tot ce am putut mai bun. Nu veți câștiga mereu, dar dacă nu cedați și perseverați, în cele din urmă, veți reuși să ajungeți la țintă.

Life & Style

Care este destinatia dvs preferata?

Urăsc să călătoresc atunci când vreau să mă relaxez. Călătoresc foarte mult în interes de business pentru a coordona activitățile din proiectele pe care le dezvoltăm. Prin urmare, aleg să petrec vacanțele în țările baltice, în măsura în care acest lucru este posibil. De altfel, iubesc plajele de la Marea Baltică.

Descrieti in cateva cuvinte cea mai recenta vacanta.

Ultima vacanță de vară am petrecut-o aproape în întregime în Riga. A fost o combinație între muncă și relaxare. Ne-am mutat cu familia aici pentru trei luni și ne-am bucurat de plaje, de parcuri, de locuri de relaxare. În plus, am putut practica aici sportul meu preferat, kiteboarding, aproape în fiecare zi pentru că am locuit foarte aproape de plajă.

Cum arata o zi perfecta?

Dacă aș reuși ca măcar jumătate dintr-o zi de muncă să nu fie dedicată întâlnirilor atunci aș putea aloca mai mult timp analizelor și planificării. În mod normal, însă, sunt prins în foarte multe întâlniri, dar trebuie să încerc să deleg mai mult și să câștig astfel mai mult timp pe care să-l aloc unor activități strategice importante.

Ce va inspira?

Sunt uimit mereu de oamenii care reușesc să facă lucruri extraordinare. Mă refer la toți cei care au reușit să facă această lume un loc mai bun în care să trăim. Genul de oameni care apăreau în reclamele Apple din categoria “Think different”.

Restaurantul preferat.

Sunt un fan al restaurantelor Vapiano. E un lanț german specializat în gătirea pastelor și a salatelor.

Brandul de fashion sau designerul preferat.

Nu sunt foarte sensibil la acest subiect. Nu-mi plac anumite lucruri datorită semnăturii pe care o poartă. În general, folosesc multe produse Hugo Boss. Motivul principal este, însă, acela că se potrivesc: au mărimile mele și sunt prezenți în magazinul meu preferat aflat într-unul dintre aeroporturile prin care trec mai des.

Care este gadget-ul fara de care nu puteti rezista?

Pot trăi fără orice dispozitiv modern, dar dacă este să aleg unul fără de care mi-ar fi mai greu cred că acela ar fi telefonul.

Android/iOS (iPhone)/Blackberry/Windows Phone?

Android

Marca de masina pe care o conduceti acum si care este cea la care visati?

Deținem acum BMW și plănuim să ne schimbăm mașina cu o Tesla imediat ce vom avea o reprezentanță foarte aproape de țările baltice.

Ce personalitati de business admirati?

Warren Buffett

Autorul/cartea preferata.

„Scrisoare deschisă către acţionarii Berkshire Hathaway” , de Warren Buffett

Ultima carte citita.

Howard Schults – It’s Not About the Coffee: Leadership Principles from a Life at Starbucks

Moto-ul dvs.

Savurează clipa.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *