Opinie: de ce nu funcționează turismul în România? Opinie: de ce nu funcționează turismul în România?
Acum vreo două săptămâni am avut parte de un weekend prelungit la munte. Mai exact la Brașov. Învățătoare fiind, mama era în vacanță, tata... Opinie: de ce nu funcționează turismul în România?

Acum vreo două săptămâni am avut parte de un weekend prelungit la munte. Mai exact la Brașov. Învățătoare fiind, mama era în vacanță, tata a reușit să-și ia vreo două zile zile libere, la fel și noi, și cum nu mai vizitasem muntele pe timp de iarnă (nu suntem deloc niște schiori talentați) de ceva vreme, am zis că e momentul potrivit.

Aranjamentele de cazare fuseseră făcute din timp, tata fusese desemnat șoferul oficial, așa că mi-am luat părinții și soțul din dotare și am plecat spre munte. Buuuun…

Drumul:

Aventura noastră a început încă de la primii kilometri de șosea. Pentru că stăm aproape de intrarea pe Autostrada Soarelui, am decis să scurtăm timpul petrecut la semafoare luând-o pe șoseaua de centură a Capitalei.

Pentru cei care nu sunt obișnuiți cu acest drum (așa cum a fost cazul meu), o bună parte din șoseaua care înconjoară Bucureștiul  – atenție! o capitală europeană, în anul 2015 – este echivalentă cu o aventură pe un circuit de curse. Nu au fost puține momentele în care viața mi-a trecut prin fața ochilor, iar Loganul părinților cred că va trebui să primească ceva îngrijiri medicale.

Șoseaua arată ca după un bombardament, plină de gropi printre care conducătorii auto trebuie să facă slalom, având grijă să nu se izbească de ceilalți colegi de trafic. Nu-i de mirare de ce transportatorii care trebuie să tranziteze capitala se plâng de orele interminabile pe care le petrec pe centură (traficul îngreunat vine la pachet cu multe mașini care stau încolonate).

Am apreciat însă intrarea pe autostrada care leagă Bucureștiul de Ploiești, și cele trei benzi pe sens care  au fost făcute pe parcursul unei bune bucăți de drum.

Under_Construction_Sign_2

Odată ieșiți de pe autostradă, lucrurile au luat iar o turnură nefastă. Încercând să găsim intrarea pe drumul spre Cheia, am luat-o înapoi spre București pe drumul vechi, prin Otopeni. De ce? În primul rând, nu există un indicator clar care să semnaleze intrarea pe centura Ploieștiului imediat ce ieși de pe autostradă. Recunosc, semnul era (oarecum) vizibil dacă veneai pe drumul vechi. În al doilea rând, benzile sensurilor de mers nu au deloc intercalate și zone în care poți întoarce mașina, în cazul în care ai greșit direcția, sau pur și simpu vrei să intri în  curtea casei tale care este pe partea opusă a drumului.

Tot o problemă de semnalizare a rutelor este și la intrarea pe drumul spre Cheia (indicatorul este amplasat la ceva distanță după intersecție).

Acopăr domeniul de travel de câțiva ani buni, am fost în deplasări și concedii în diverse capitale sau orașe europene și chiar prin vreo 2 țări de pe continentul african care nu au o reputație prea bună, dar care trăiesc din turism. Nu s-a pus niciodată problema (nici nu vreau să deschid discuția despre orașele din Europa), chiar și în pustiul Tunisiei sau în deșertul Egiptului, să nu existe indicatoare (chiar și șosele asfaltate drepte ca o foaie de hârtie) care să își indice drumul potrivit, astfel încât chiar și un turist care vine pentru prima data în acele locuri să reușească să se descurce.

Aș vrea să închei problema drumului semnalând o altă situație de “se poate și așa” pe care autoritățile române o folosesc. Din punctul meu de vedere, călătoria spre Cheia este mult mai interesantă decât cea tradițională, spre Sinaia și Bușteni. Însă sunt zone în care terasamentul începe să se prăbușească și să ia cu el o bună bucată de șosea. Uitându-mă pe site-ul Administrație Naționale a Drumurilor, am văzut că acele zone sunt cu probeleme și se pare că ar fi în reabilitare, urmând a fi gata chiar în acest an. Din păcate, lucrurile sunt departe de a fi așa: zonele afectate sunt semnalizate cu o bandă și…. cam atât.

Întrebare: cum ar trebui un străin, care vine pentru prima dată în țara noastră să se descurce pe acest traseu? Sau un șofer care a trecut de prima tinerețe și care nu este tocmai un “vrăjitor”  în ceea ce privește utilizarea gadgeturilor pentru navigare?

Cazarea

Sunt adepta site-urilor de rezervări online. Preferatul meu este Booking, așa că l-am desemnat motorul de căutare al apartamentului nostru din Brașov. Țin să precizez că până în acest moment am rezervat de pe Booking doar camera în hoteluri sau pensiuni. Pentru că eram 4, am decis acum să căutăm un apartament. Am găsit ce ne doream, locație central, preț bun, instrucțiuni de sunat cu o jumătate de oră înainte de a ajunge pentru a primi cheile, totul mergea ca pe roate.

Până la un anumit punct. În momentul în care ne-am anunțat venirea, proprietarii ne-au spus cu nonșalanță că acel apartament nu este disponibil pentru că “au prea multe rezervări și le este greu să mai țină socoteala”, așa că l-au închiriat altor persoane și nu este problema lor ce vom face noi.

După câteva momente de panică, am reușit să găsim cazare într-un hostel (ultimele 2 camere cu baie privată – unde ne-am distrat teribil), evident, tot prin Booking.

brasov (2)

La câteva ore după ce am ajuns în Brașov, au urmat o serie de telefoane din partea acelorași proprietari care ne așteptau, se pare (deși din conversația inițială nu a reieșit acest lucru) la un alt apartament. Care era “the catch”, așa cum spun americanii? “Avem 12 apartamente și noi decidem în care din ele vă cazăm, nu voi”. Adică turistul care vede un anunț pe un site de rezervari, într-o anumită locație și la un anumit preț și decide că îl vrea pe acela se poate trezi, peste noapte, cazat în cu totul alte condiții (poate chiar și la alt tarif) pentru că proprietarul hotărăște că dorința clientului său nu contează.

Întrebare: câți turiști străini s-ar mai întoarce la noi dacă s-ar confrunta cu această situație?

(Un mail trimis către Booking a rezolvat imediat problema, reprezentanții site-ului sunându-ne imediat și oferindu-și tot ajutorul pentru rezolvarea situației, apartamentul în cauză și proprietarii săi fiind pe lista neagră a site-ului.)

Stațiunea de schi

După cum am spus la început, nu suntem niște schiori împătimiți, însă nu puteam trece prin Brașov fără a urca în Poiană. Din păcate, din cele 3-4 ore pe care ni le propusesem să le petrecem acolo, am ajuns să plecăm după doar una jumătate.

Stațiunea duce lipsă de pârtii pentru începători sau de unele cu un grad de dificultate mai mic, pentru a fi încercate și de cei mai mari dintre noi care nu sunt schiori experimentați. Iar odată ce stațiunea de umple de sportivi, și pârtiile existente devin neîncăpătoare.

Nu sunt magazine prin care să îți petreci vremea fără a îngheța și din care să-ți iei suveniruri interesante.

Un plus: regia de transport în comun din Brașov are autobuze care urcă în Poiană a fiecare jumătate de oră.

 Orașul

Brașovul este, pe lângă Timișoara, unul dintre orașele mele de suflet din țara noastră, iar fiecare vizită acolo este o bucurie. Am vizitat iar Biserica Neagră și biserica din Schei (din păcate nu am reușit să mai intrăm și la Prima Școlă Românească), ne-am plimbat prin Piața Sfatului și pe străduțele din Centrul Vechi, ne-am delectat cu o cafea bună în cafenele din piață și am mâncat regește la Sergiana (vi-l recomand!).

Un plus: muzeul din Turnul Sfatului este extrem de interesant pentru a vedea perioada de înflorire a Brașovului, momente în care orașul de la poalele Tâmpei era în aceeași ligă cu importantele capitale europene.

Disclaimer: problemele pe care le-am discutat în acest material sunt o opinie strict personală. Eu cred că înainte de a face master planuri pentru a ne crește numărul de vizitatori străini, și de a le cere românilor să petreacă mai mult timp plimbându-se prin țara lor, ar trebui să mai lucrăm la modul în care se prezintă România. Am susținut mereu (și îmi păstrez părerea) că, înainte de a aduce turiști din afară, trebuie mai întâi să le oferim șoselele și aeroporturile pe și de pe care să ajungă în cele mai frumoase destinații pe care le avem de oferit, precum și hotelurile în care merită să fie cazați.

brasov (6)

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *