Cabinetul de consultanță Taxhouse-Taxand România a identificat o serie de provocări pe care marile companii multinaționale le vor întâmpina în anul 2015, mai ales...
Businessman-SuperheroCabinetul de consultanță Taxhouse-Taxand România a identificat o serie de provocări pe care marile companii multinaționale le vor întâmpina în anul 2015, mai ales că mediul de afaceri este într-o schimbare accelerată. Astfel, conform studiului Taxhouse-Taxand 2015,  realizat in Europa, Asia si America, multinaționalele se pregătesc pentru o noua ordine fiscală mondială, iar armonizarea sistemelor de taxe și impozite la nivel global reprezinta cea mai mare preocupare a directorilor financiari.

“Traversăm o perioadă tumultuoasă, cu modificări importante în sistemele de fiscalitate la nivel internațional, iar companiile trebuie să se adapteze la un mediu de business internațional în schimbare accelerată. Există înca incertitudini și neclarități în aria de reglementare a taxelor, iar impactul se resimte puternic și asupra filialelor românești ale companiilor multinaționale, ale căror operațiuni locale sunt și vor fi influențate atât de schimbările legislative internaționale, cât și de cele locale. Un prim exemplu este cel legat de schimbul automat de informații fiscale la nivel internațional, implementat deja în legislația românească, iar un altul e legat, spre exemplu, de apariția noului Cod Fiscal și a celui de Procedură Fiscală, în 2015”, a declarat Angela Roșca, Managing Partner Taxhouse – Taxand Romania.

Reputația multinaționalelor este sub atac

77% dintre respondenții la studiul global Taxand 2015 au considerat că expunerea în media a activităților de planificare și optimizare a taxelor prejudiciază reputația companiilor, dacă acestea sunt percepute ca fiind “agresive”.

Atmosfera politică și opinia publică au un impact direct asupra operațiunilor companiilor : 60% dintre companiile multinaționale au înregistrat o intensificare vizibilă a  controalelor din partea autorităților fiscale în ultimul an, iar 70% dintre respondenți au remarcat o atenție sporită acordată de autorități elementelor de substanță în tranzacțiile acestor companii, pe lângă verificările de rutină și de formă. “Practic, autoritățile fiscale din toate țările se concentrează acum mult mai mult pe ce se întâmplă în realitate, pe substanța tranzacțiilor, versus pe ce se prevede a se întâmpla în contracte, care pot reprezenta doar formal o tranzacție”, spune Angela Roșca.

Noua ordine mondială : multinaționalelor le va fi tot mai greu să  transfere profiturile dintr-o țară în alta, în goana după fiscalitate redusă

Reglementările internaționale BEPS (« Base erosion and profit shifting ») introduse recent de OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) în ceea ce privește profiturile multinaționalelor, cu scopul de a limita strategiile de reducere a bazei de profit impozabile recunoscute în diverse țări, sunt privite cu rezerve de directorii financiari ai corporațiilor. Aceștia nu sunt convinși că inițiativele de reglementare BEPS vor reuși să creeze un sistem internațional de taxare sustenabil, deși 80% dintre respondenți consideră necesare reforme majore în sistemul actual de impozitare la nivel global.

Raportarea « country-by-country » de completare a dosarului prețurilor de transfer la nivel de țară în cazul multinaționalelor rămâne cea mai contestată arie a inițiativei BEPS, companiile fiind îngrijorate de potențiale probleme de confidențialitate a datelor și informațiilor strategice, de dificultatea prezentării acestor informații in dosarele lor de prețuri de transfer, precum și de costul ridicat al acestei noi cerințe de documentare.

Impozitarea tranzacțiilor transfrontaliere continuă să le dea dureri de cap multinaționalelor

Prețurile de transfer au fost considerate zona care creează cele mai multe probleme directorilor financiari, precum și subiectul care a atras cel mai mult atenția autorităților și a opiniei publice.  Prețurile de transfer se referă la prețurile practicate pentru bunuri și servicii, percepute între companii din cadrul aceluiași grup sau deținute/controlate în comun, și care sunt adesea o zonă gri, în care plafoanele impuse de autoritățile fiscale pot deveni arbitrare sau insuficient înțelese și dificil de implementat în practică. Pe de altă parte, această arie e de un real interes în jocul mondial al alocării profiturilor în țările îin care se adaugă efectiv valoare pe lanțul de producție-distribuție.

Concurență intensă între țări pentru a atrage investitorii. România se înscrie în cursă

83% dintre respondenți consideră că în următorii 5 ani concurența dintre state, prin intermediul impozitării, va crește. În multe cazuri, deși statele introduc reglementări din ce în ce mai stricte în verificarea practicilor fiscale ale companiilor, aceleași țări iau măsuri compensatorii pentru a se asigura că rămân totuși destinații atrăgătoare pentru investitori. Astfel, concurența între țări, prin intermediul sistemelor de impozit pe profit, este și devine tot mai strânsă.

Angela Roșca

Angela Roșca

“Și România este prinsă la mijloc în această competiție acerbă. Ministerul de Finanțe  pregăteste un nou Cod Fiscal, prin intermediul căruia sperăm că se vor genera oportunități de atragere a cât mai multor proiecte de noi investiții internaționale, care pot contribui la relansarea economică. Impozitul pe profit de 16% este atractiv, însă nu mai e singular în regiune și avem concurență din această perspectivă, chiar și cu țări din vestul Europei. Trebuie așadar să ne străduim sa fim mai inventivi și să gândim noi metode de încurajare și atragere de investiții în anumite sectoare – de pildă cel IT&C sau cel al cercetării-dezvoltării, al agriculturi etc.– sectoare care au demonstrat deja că sunt fundamentale pentru creșterea României și că fac parte dintr-o strategie națională mai largă. În același timp, trebuie să ne folosim de prevederile noului Cod Fiscal și Cod de Procedură Fiscală pentru a proteja companiile care operează în România, pentru a le oferi un cadru egal și corect de operare și a le asigura un minim « confort » în care să devină cât mai competitive și mai profitabile pe termen lung”, consideră Roșca.

“Companiile multinaționale sunt în prezent într-o situație dificilă, și la nivel global, și în România. Pe de o parte admirate pentru eficiența lor, pentru activitățile de cercetare și inovatie, pentru procedurile de calitate sau pentru politicile de resurse umane coerente, multinaționalele sunt în același timp și ținta unor teorii ale conspirației care le acuză că evită să plătească taxe, folosindu-se de metode neetice sau chiar la limita legii. Sigur că există și astfel de cazuri, însă majoritatea companiilor au proceduri corecte și legale și au la rândul lor cerințe de maximizare a profitului net care se reflectă în valoarea acțiunilor lor.  Recomandarea Taxhouse – Taxand România este ca orice companie să își definească o strategie în ce privește optimizarea fiscală, pe care să o aplice consecvent, împreună cu specialiști care se pot asigura că metodele utilizate sunt corecte și sustenabile și pe termen scurt, dar și, mai ales, pe termen mediu și lung“, a mai spus specialistul Taxhouse-Taxland.

Taxhouse – Taxand România este un cabinet independent de consultanță, ce oferă servicii integrate, specializate și independente de consultanță fiscală locală și internațională. Taxhouse a fost fondat în 2006 și asigură clienților săi acces direct la echipa locala de experți fiscali, precum și la cei peste 2.000 de experți fiscali din echipa globală Taxand din aproape 50 de țări.

Taxand este cea mai mare organizație independentă de consultanți fiscali, care oferă servicii fiscale de înalt nivel la nivel global. Taxand a fost fondată în anul 2005, ca răspuns la creșterea mondială a necesității de servicii fiscale independente, și a crescut exponențial de la înființare.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *