Potrivit estimărilor principalilor jucători din mediul online românesc, piața locală de retail digital a depășit cifra de 1 miliard de euro în 2014, comparativ...
online-advertisingPotrivit estimărilor principalilor jucători din mediul online românesc, piața locală de retail digital a depășit cifra de 1 miliard de euro în 2014, comparativ cu aproximativ 600 milioane euro în 2013. Mai exact, piața de e-tail românească se situează între 1,1 și 1,2 miliarde de euro în anul recent încheiat, cifra vehiculată făcând referire exclusiv la produsele comercializate online (indiferent de natura lor) și nu la servicii, precum plata facturilor de utilități, bilete de avion, bilete la spectacole, vacanțe și călătorii.

Conform ultimului recensământ, România are o populație de 19,7 milioane de locuitori, din care aproape 10 milioane sunt utilizatori de Internet, rata de penetrare a Internetului în țara noastră fiind de 49,76%. Din acest punct de vedere, lucrurile nu s-au schimbat foarte mult față de anul 2013, dar există și câteva statistici îmbucurătoare care plasează România pe primul loc în Europa în ceea ce privește viteza de download pentru conexiuni broadband: 55,54 Mbps comparativ cu Suedia (locul al doilea – 47,08 Mbps) și Olanda (locul al treilea – 45,71 Mbps).

Numărul de conexiuni mobile la Internet a crescut vertiginos de la 8,2 milioane în 2013, la 9,6 milioane la nivelul lunii iunie 2014, depășind probabil pragul de 10 milioane în decembrie 2014.

Nefiind incluse în raport tocmai pentru că lucrurile nu s-au schimbat comparativ cu 2013, vârsta medie a celor care cumpără online este cuprinsă între 25 și 35 de ani, iar majoritatea cumpărătorilor locuiesc în mediul urban (peste 80%).

La nivelul lunii decembrie 2014 se estimează că în România există 5.000 de magazine online, cu puțin peste cele 4.500 de magazine estimate în 2013. Din totalul de 5.000, sunt înrolate în sistemul 3D Secure 1.173 (sursa: RomCard) comparativ cu aproximativ 1.000 în 2013.

Piața românească de e-tail se situează între 1,1 și 1,2 miliarde euro, aproape dublă ca valoare comparativ cu anul 2013, când era estimată la 600 milioane euro. Totuși, segmentul e-commerce din totalul retail-ului este încă mic (între 2,2 și 2,5%), fiin observată, totuși, o creștere față de 2013.

black-friday-shopping-womenCele mai vândute produse online au rămas cele din categoria Electro-IT&C, urmate de articolele de vestimentație și încălțăminte (încadrate sub titulatura generică de Fashion). Surpriza anului 2014 o reprezintă produsele din categoria Home & Deco, pe locul al III-lea în preferințele românilor, “în condițiile în care acest segment de piața este relativ nou în comerțul electronic românesc, crescând considerabil doar în ultimii doi ani”, după cum spune Andrei Radu, CEO & Founder GpeC (GPeC -Gala Premiilor eCommerce – este, de 10 ani, cel mai important eveniment de comerț electronic din România care, printre altele, centralizează și publică în fiecare an raportul oficial al pieței autohtone de e-commerce).

Astfel, revenind la categoria fashion, se pare că, în 2014, românii au cheltuit online 140 de milioane euro doar pentru produsele din categoria Fashion, potrivit estimărilor principalului jucător de pe acest segment, FashionDays.ro.

Și campaniile de Black Friday au atins un punct culminant în 2014, românii achiziționând produse în valoare de circa 75 de milioane euro.

În ceea ce privește principala metodă de plată a cumpărăturilor realizate în mediul online, indiferent de natura produselor cumpărăte, peste 90% din cumpărătorii online preferă să plătească ramburs (la livrare). În schimb, plata online prin card bancar devine metoda preferată atunci când este vorba de plata facturilor la utilități, vacanțe și călătorii, bilete la spectacole sau alte tipuri de servicii online. infografic gpec

Valoarea totală a tranzacțiilor prin card în 2014 a fost de 337 milioane euro, potrivit volumelor declarate de principalii procesatori de plăți RomCard și mobilPay (respectiv, circa 255 milioane euro procesate prin RomCard și 82 milioane euro procesate prin mobilPay).  Numărul total al tranzacțiilor prin card a fost de 9.456.668, din care 7.534.668 au fost înregistrate în sistemul RomCard și 1.922.000 prin Netopia mobilPay. Potrivit RomCard, cel mai mare număr de tranzacții plătite online prin card s-a înregistrat în luna decembrie a anului trecut, respectiv 753.038 tranzacții într-o singura lună.

La finalul anului 2014, în România existau 13.666.219 carduri înrolate în sistemul 3D Secure (sursa: RomCard), în creștere considerabilă față de 2013 când se înregistrau circa 12 milioane de carduri înrolate în 3D Secure. Din totalul de carduri înrolate în 3D Secure, doar 830.912 carduri sunt activate în 3D Secure, fiind folosite efectiv în tranzacționare.

Valoarea medie a unei tranzacții plătite online prin card la comercianții români este, potrivit oficialilor Visa, 47 euro (tranzacție generată de un card Visa emis în România la comercianți români), comparativ cu 67 euro când vine vorba de cumpărăturile făcute de românii posesori de card Visa la comercianții străini (de peste hotare).

Totuși, reprezentanții GPeC au calculat valoarea medie a unei tranzacții online prin card, raportându-se la volumul total declarat de RomCard și mobilPay (337 milioane euro) împărțit la numărul total de tranzacții raportat de RomCard și mobilPay (9.456.668), cifra rezultată fiind de aproximativ 35 euro/tranzacție.

Nu în ultimul rând, dacă vă gândiți să vă deschideți un magazin online ar trebui să stiți că ziua din saptămână în care românii cumpără cel mai mult este cea de miercuri.

“Cifrele pe care tocmai le-am publicat arată potențialul uriaș al pieței de comerț electronic din România – poate printre puținele industrii din țară care crește vertiginos. Primul miliard de euro a fost depășit, aștept cu nerăbdare primul număr cu două cifre și sunt convins că acest lucru se va întampla mult mai repede pentru că ritmul de creștere al pieței va fi accelerat”, afirmă Andrei Radu.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *