Pentru piața auto din România, anul 2014 a fost unul liniștit, fără schimbări legislative care să influențeze puternic tendințele de cumpărare. Numărul de mașini...

autoPentru piața auto din România, anul 2014 a fost unul liniștit, fără schimbări legislative care să influențeze puternic tendințele de cumpărare. Numărul de mașini noi cumpărate a cunoscut o creștere procentuala mai mare față de cea a mașinilor second hand, iar numărul autoturismelor reînmatriculate a încercat să se redreseze după blocajul adus de timbrul de mediu din anul 2013.

În 2014, piața mașinilor noi a înregistrat creștere după șase ani consecutivi de scădere ce au dus-o de la peste 300.000 la sub 60.000 de unități. Anul trecut numărul autoturismelor noi înmatriculate a urcat cu 21,6% față de 2013, al doilea semestru fiind mult mai bun decat primul. Un factor important care a dus la această creștere a fost programul Rabla, care a început în martie și a generat un sfert din vânzările totale, corelând eficient cererea cu oferta.

În ultimii ani, piața mașinilor second-hand din import a oscilat foarte mult, dar în 2014 variația a fost doar de -1%. Primele patru luni ale anului trecut au fost mai slabe decât lunile corespondente din 2013, însă spre final de an lucrurile s-au schimbat și situatia s-a mai echilibrat.

Cele mai afectate tranzacții cu mașini au fost reînmatriculările, adică autoturismele second-hand tranzacționale pe plan intern. Întrucât 2013 a fost un an dezastruos din cauza blocajului adus de timbrul de mediu, 2014 nu a putut compensa scăderea de 150.000 de unități din anul anterior, dar  totusi, 10 dintre cele 12 luni au adus cifre mai mari decat în 2013 si, per total, segmentul s-a încheiat pe plus (5,7%).

“Anul 2014 este al doilea an consecuvitv de când numărul reînmatriculărilor este sub cel al înmatriculărilor de mașini second-hand din import. Este o situație anormală, care produce efecte negative, mai ales pentru piața de mașini noi. Constatăm că timbrul de mediu aplicat mașinilor deja înmatriculate blochează tranzacționarea buy-back și trade-in a mașinilor Euro 3 și Euro 4. O soluție pentru această problemă poate fi reducerea treptată, adică în 2-3 ani, a valorii timbrului de mediu la valori suportabile de 100-200 de Euro. Astfel timbrul de mediu nu ar mai fi un factor blocant al tranzacțiilor, iar veniturile la buget s-ar completa cu încasările din impozitul anual calculat dupa o formulă nouă.”

Mihai Cune, Business Manager Autovit.ro

Datele extrase din platforma Autovit.ro, cel mai mare site de anunțuri auto, arată că prețul este cel mai important element pentru clientul de mașină second-hand. Cu toate acestea, în 2014 ponderea mașinilor de sub 5.000 de euro a scăzut pe Autovit.ro, crescând numărul celor de peste 10.000 de euro, in principal datorita masinilor second hand importate.

În funcție de norma Euro, segmentul care a crescut exploziv în 2014 este cel al mașinilor Euro 5. Numărul de anunțuri a urcat cu 30%, iar ponderea acestor mașini pe Autovit.ro aproape că s-a dublat anul trecut. De asemenea, și anunțurile pentru mașini Euro 6 au cunoscut o creștere impresionantă de 150% în 2014 față de 2013.

În concluzie, anul 2014 a fost unul care a marcat o ușoară creștere a pieței auto. În 2015, piața mașinilor noi ar putea să crească față de anul în curs, ajutată de desfășurarea eficientă a programului Rabla. Programul de reînnoire a parcului auto trebuie atent supervizat, deoarece cu ajutorul lui s-au vândut 17.000 de mașini în 2014, număr care poate crește semnificativ în 2015.

Iar pentru piața mașinilor second hand este necesară o revigorare printr-o reducere a timbrului de mediu până la volori care să nu mai blocheze tranzacțiile, asigurând astfel o dinamică crescută pe piața internă care păstrează automat banii în economia locală și generează un plus de capital pentru creșterea segmentului de mașini noi.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *