Potrivit celui mai recent studiu al companiei de consultanţă şi audit EY, Creating Growth – Measuring Cultural and Creative Markets in the EU, industriile...
industrii-creativePotrivit celui mai recent studiu al companiei de consultanţă şi audit EY, Creating Growth – Measuring Cultural and Creative Markets in the EU, industriile creative și culturale sunt unul dintre cei mai importanţi factori care au contribuit la ieşirea din criza economică care a marcat continentul european.

Astfel, cu un venit anual de 535,9 miliarde de euro și peste 7 milioane de angajați, dintre care 19,1% sunt persoane sub 30 de ani, industria culturală și creativă se plasează în top trei angajatori din Europa, imediat după construcții și serviciile din alimentație și băuturi.

“Nu se poate pune la îndoială contribuția esențială a culturii și creativității la definirea identității europene. Iar acest studiu subliniază, într-un mod strălucit, că acestea sunt la fel de importante și pentru economia europeană. Conform studiului nostru, industriile culturale și creative asigură în Uniunea Europeană un număr de locuri de muncă de 2,5 ori mai mare decât producătorii auto iar sectorul artelor vizuale angajează mai mulți oameni decât industria telecomunicațiilor “, a declarat  Bogdan Ion, Country Managing  Partner, EY România.

Studiul a analizat 11 piețe culturale și creative europene: cărți; ziare și reviste; muzică; arte interpretative, arte vizuale; televiziune; film; radio; jocuri video; arhitectura și publicitate și este primul studiu care analizează în detaliu industria de cultură și creativitate din statele europene.

Cele mai mari trei domenii de activitate în 2012 au fost artele vizuale (127 miliarde de Euro), publicitatea (93 miliarde de Euro) și televiziunea (90 miliarde Euro), care au generat mai mult de jumătate din veniturile industriilor culturale și creative.

Editurile – de ziare, reviste și cărți – în același timp au generat un venit total de 107 miliarde de Euro. Cei mai mari angajatori din cadrul industriilor culturale și creative europene au fost artele vizuale, artele spectacolului și industria muzicală. Acestea au cumulat aproximativ jumătate din cele 7 milioane de locuri de muncă generate la nivelul Uniunii Europene în 2012.

Prezența digitală

Industriile culturale și creative sunt bine poziționate în centrul economiei digitale. Fiind o sursă de inovare și de creativitate, au depășit provocările noilor media și au crescut utilizarea cross-media. Studiul arată că 70% din timpul pe care utilizatorii îl petrec în medie pe o tabletă este dedicat consumului de bunuri culturale. Între 2001 și 2011, veniturile provenite de pe piața digitală au generat venituri suplimentare de peste 30 de miliarde de Euro în toate sectoarele culturale.

Astfel, pentru muzica înregistrată, creșterea digitalului a însemnat o creștere a vânzărilor de 109% între 2009 și 2013; pentru cărți, dezvoltarea de noi servicii, cum ar fi cărțile digitale, a generat o creștere anuală de 12% a veniturilor on-line pentru publicitate; utilizarea imprimării 3D a avut impact în arhitectură; presa a înregistrat povești de succes precum cea a revistei de știri săptămânale Der Spiegel care are 5,6 milioane de vizitatori unici pe lună în ediția web.

Industria filmului este mult mai dinamică odată cu noile tehnologii digitale și 3D, radioul, de asemenea,  a devenit o multiplatformă media, în timp ce „coloana vertebrală” a prezenței industriei culturale pe piața digitală rămâne sectorul jocurilor.

Pe măsură ce dispozitivele mobile devin tot mai performante și ușor de utilizat, europenii își schimbă comportamentul de consum și inclusiv modul în care accesează informațiile din mass-media și pe cele culturale. Peste 50 milioane de europeni accesează mediul online de pe tablete iar 68% dețin un telefon mobil cu acces la internet – față de 46% din 2010.

industrii creative

Acest context facilitează o schimbare a modului în care oamenii citesc, vizionează și ascultă informații din mass-media, din cultură și multe alte domenii. Iar acest nou ecosistem este determinat de conținutul cultural: jocurile ocupă primele locuri în topul celor mai profitabile aplicații descărcate din magazinele de aplicații mobile.

Două dintre primele șapte categorii de bunuri și servicii cumpărate online sunt cele culturale. Cărțile sunt elementele cele mai cumpărate online: 35% dintre cumpărătorii din mediul online au achiziționat cărți folosind acest mediu.

Accelerarea creșterii: puterea indirectă a motorului creativ

Sectoarele creative și culturale sunt catalizatori puternici pentru alte industrii vitale. În Europa, de pildă, planurile de vacanță ale unuia din trei turiști sunt făcute în funcție de atracțiile culturale din zona vizată. Doar în Franța, turismul cultural a generat venituri de 18 miliarde de Euro în 2011, reprezentând 35% din opțiunile de consum turistic.

Cultura reprezintă, de asemenea, o cheie de boltă în inovația digitală. Multe dintre aplicațiile dezvoltate de companiile digitale sunt create în jurul unor lucrări culturale, a distribuției acestora, sau a recunoașterii lor. În schimb, aceste aplicații accelerează inovarea în industriile creative și culturale.

Pe de altă parte, disponibilitatea unor produse culturale și creative în format digital a accelerat difuzarea terminalelor electronice în rândul consumatorilor. Consumatorii din UE s-au obișnuit să asculte muzică, să se pună la curent cu ce se prezintă la TV sau radio sau să joace jocuri folosind terminalele lor mobile. Când își folosesc tableta, petrec în medie 70% din timp ”consumând” lucrări creative. În cazul smartphone-ului, 50% din timp este folosit nu pentru a vorbi la telefon, ci pentru a juca diverse jocuri, a urmări filmulețe, a asculta muzică sau a naviga pe internet.

Accelerarea inovației în sectoarele creative a deschis calea inovării rapide a terminalelor electronice. Munca efectuată de creativi a încurajat explozia din segmentul smartphones și tablete. Sectoarele creative sunt în avangarda introducerii consumatorilor în noile modele de business din era digitală, deschizând această cale și pentru alte sectoare care încep să-și mute serviciile în online. 

UE, un pol al liderilor internaționali din industriile creative

UE este un pol al industriilor creative în care își au sediul o mare parte dintre liderii internaționali din domeniu, precum Egmont, Grupo Planeta, La Scala, RTL Group, Nordisk Film, Deezer, Rovio Entertainment, Dorotheum, BBC World Service, Publicis și Sweco. De fapt, șapte dintre cei mai mari publisheri din lume după venituri sunt europeni, așa cum cinci din cele mai importante zece festivaluri de muzică din lume sunt tot europene.

Situația se prezintă la fel în privința liderilor internaționali din industria muzicală, precum și în cazul a două dintre cele trei cele mai mari companii de advertising din lume. Toate aceste povești de succes sunt o reflexie a piețelor din care provin și ilustrează avântul și evoluția pozitivă a industriilor creative europene.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *