Legea Sponsorizării și Codul Fiscal permit societăților comerciale să direcționeze, în fiecare an, până la 525 de milioane de Euro către organizațiile neguvernamentale din...
Gabriel Sincu - Executive Director EY

Gabriel Sincu, Tax Executive Director EY România

Legea Sponsorizării și Codul Fiscal permit societăților comerciale să direcționeze, în fiecare an, până la 525 de milioane de Euro către organizațiile neguvernamentale din România. În prezent, doar 22% din aceste fonduri ajung la potențialii beneficiari.

Fundația HOSPICE Casa Speranței și AlTreileaSector.ro, în parteneriat cu EY România, au organizat un eveniment de presă pentru a prezenta cifre concrete în ceea ce privește utilizarea Legii Sponsorizării.

Această lege și Codul Fiscal permit societăților comerciale să investească în dezvoltarea societății românești, fără niciun cost pentru ele. Firmele pot direcționa până la 20% din impozitul pe profit către organizații neguvernamentale – în limita a 0,3% din cifra de afaceri – sumă ce se scade din impozitul pe profit de plată.

Conform datelor ANAF, în 2013, 191.691 de societăţi comerciale au înregistrat profit în România. Dacă toate acestea ar fi direcţionat către sectorul non-profit suma maximă prevăzută de lege – până la 2,3 miliarde de Lei[i] (525 milioane de Euro) – ar fi susținut domenii cheie, deficitare în prezent, precum sănătatea, mediul și educația. Totuși, doar 16% dintre companii (30.651) au ales să facă sponsorizări, valoarea totală fiind de 523 milioane de Lei, adică doar 22% din potențialul maxim.

Cu 525 de milioane de Euro directionați de mediul de business către ONG-uri, în fiecare an s-ar putea realiza, concomitent, proiecte[ii] cu impact major în comunitățile din România, ca de exemplu:

  • 17.500 de hectare de terenuri degradate s-ar tranforma în păduri. În 5 ani, în Teleorman, 20% din suprafața județului ar fi împădurită;
  • 31 de centre de îngrijiri paliative ar putea fi construite în România, care să ofere servicii gratuite pentru 61.000 persoane cu boli incurabile. Acoperirea pentru acest tip de servicii ar crește, la nivel național, de la 5% la 45%;
  • Peste 800.000 de adolescenți din România ar putea fi susținuți să se implice în proiecte de educație în următorii cinci ani.

Pentru ultimii 3 ani, tendința sponsorizărilor este ușor crescătoare, numărul companiilor care au folosit legea crescând de la 29.317 în 2011, la 30.651 în 2013, adică o creștere de la 13% la 16% din totalul companiilor care ar fi putut direcționa fonduri în anii respectivi.

Principalele concluzii ale unei cercetări calitative[iii] realizate în mediul IMM și cel ONG au fost:

  • 93% dintre IMM-uri cunosc legea sponsorizării, însă doar jumătate dintre aceste direcționează fonduri spre sectorul non-profit, alegând să susțină, cu precădere, domeniile: sănătate 29% și educație 27%. IMM-urile care nu au direcționat fonduri, spun că principala piedică este “mecanismul fiscal prea complicat” – 43%. Tot acestea spun că 30% nu au fost abordate de un ONG cu o solicitare de sponsorizare.
  • 86% din ONG-urile intervievate cunosc facilitățile oferite de Legea Sponsorizării, însă doar 56% dintre ele au folosit-o/accesat-o în 2013. 89% dintre organizații nu au avut un buget pentru a derula campanii de strângere de fonduri prin această lege.

Cu ocazia acestui eveniment de presă, reprezentanții HOSPICE Casa Speranței au prezentat ca studiu de caz, proiectul noului centru HOSPICE din București. Un centru cu o investiție totală de 5,7 milioane de Euro, finanțat inclusiv prin mecanismul legii sponsorizării. Centrul HOSPICE din București este situat în sectorul 2 și oferă îngrijire paliativă gratuită, copiilor și adulților cu boli incurabile.

Gabriel Sincu, Tax Executive Director EY România a prezentat invitaților un sumar al prevederilor legislației fiscale ce oferă facilități fiscale contribuabililor persoane juridice care aleg să sponsorizeze activitățile non-profit. “Această facilitate este prevăzută de legislația fiscală de ani buni dar, din pacate, fiind prea puțin popularizată nu este exploatată la potențialul maxim. Deși ințial a fost introdusă în legislație cu scopul de a sprijini activitatea sportivă, ea are o sferă de aplicare mai largă, companiile putând alege să sponsorizeze o gamă exstinsă de activități non-profit sau să ofere burse private. Rolul nostru e să facem cunoscută această posibilitate și să oferim sprijin tuturor celor care doresc să facă uz de ea”.


[i] Potențialul maxim, calculat fără a lua în considerare limitarea de 0,3% din cifra de afaceri.

[ii] Scenarii construite pe baza informațiilor primite de la Asociația ViitorPlus, Fundația HOSPICE Casa Speranței și organizația Școala de Valori.

[iii] Cercetarea a fost realizată de HOSPICE Casa Speranței și AlTreileaSector.ro, cu sprijinul EY. Colectarea datelor a avut loc în perioada septembrie – noiembrie 2014 și analizează răspunsurile a 115 reprezentanți IMM-uri și 97 de reprezentanți ONG.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *