Daca in 2009, cand criza se manifesta din plin, principalul argument intr-o relocare era chiria cat mai scazuta, ideal de 10 Euro/mp luna, incepand...

chirie- locuintaDaca in 2009, cand criza se manifesta din plin, principalul argument intr-o relocare era chiria cat mai scazuta, ideal de 10 Euro/mp luna, incepand cu anul trecut remarcam ca argumentele devin mai complexe , angajatorii avand ca preocupare centrala satisfactia angajatilor la locul de munca.

Criza a adus dupa sine si aplatizarea chiriilor, diferenta dintre Victoriei, centru vest vs. Floreasca , sau intre Dimitrie Pompeiu si vest nu mai era asa de mare.

In 2008 aveam pe masa contracte semnate cu 22-25 Euro/mp in Victoriei, 18 Euro in Floreasca si16 Euro in Grozavesti. In 2012,  in Piata Victoriei  (CBD) chiria se situa la nivelul de 16-18 Euro/mp, in Floreasca la 14-16 Euro/mp, Grozavesti (centru-vest) la 14-15 Euro/mp, Dimitrie Pompeiu la 12-14 euro/mp.

Aceasta evolutie este rezultatul presiunii exercitate de chiriasi asupra nivelului chiriei  iar relocarea nu avea ca fundament accesibilitatea angajatilor la birou ci un nivel minim al chiriei. In perioade de criza, presiunea asupra costurilor este atat de mare, incat acest trend este considerat unul firesc. Astfel, nu numai ca aceste chirii au scazut in fiecare zona, insa si diferenta dintre zone a urmat acelasi trend.

In anii urmatori, revine insa diferentierea mai clara intre zone,  chiriile cele mai mari vor fi inregistrate in zonele unde se  vor dezvolta proiecte. Din tabelul preluarilor totale de spatii de birouri in 2014 remarcam ca 80% din cerere provine din 3 zone: centru, vest si Floreasca, zone in care se concentreaza jumatate din totalul activitatii de inhiriere si unde se vor livra proiecte in viitor.

chirie

In 2014, companiile cauta cladiri ce confera accesibilitate la o statie de metrou, spatii cat mai eficiente si cu specificatii tehnice deosebite ori verzi, care pot fi partitionate ori transformate in asa fel incat angajatii sa se simta cat mai confortabil si sa produca acestora o stare de spirit pozitiva.

Sursa: Maria Florea, Head of Office Agency, JLL

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *