Segmentul de corporate travel – călătorii în scop de afaceri – pare să fi depăşit perioada nefastă din ultimii 6 ani şi revine la...
travelSegmentul de corporate travel – călătorii în scop de afaceri – pare să fi depăşit perioada nefastă din ultimii 6 ani şi revine la normal, spun oficialii celor mai mari companii care activează pe această piaţă. Astfel, la nivel internaţional, nişa de corporate travel înregistrează un plus de 5%, în următorii doi ani fiind aşteptată o creştere de 7%.

“Trecem prin vremuri grele în ţări precum Grecia, Portugalia, poate şi în România. Companiile care lucrează în industria de turism văd cel mai bine începutul unei crize. Dacă o ţară are probleme, primul care cade este segmentul de travel. În acelaşti timp, tot noi vedem şi când o economie îşi revine, pentru că este valabilă şi reciproca. În recesiune, intrăm noi în acţiune pentru că ne ocupăm de eficientizarea costurilor de călătorii. Clienţii vin şi ne spun că nu mai pot cheltui aşa de mult pentru travel. Cheltuielile pentru călătorii sunt, de obicei, al treilea sau al patrulea segment dintr-o companie mare spre care se duc banii, după salarii şi departamentul IT”, a declarat Franzikus Bumm, Regional Network Leader Europa în cadrul FCm Travel Solutions, prezent la Bucureşti pentru întâlnirea anuală a membrilor companiei.

La nivel local, FCm, una dintre cele mai mari companii de travel management din lume, este partener încă din 2008 al Happy Tour, unul din cele mai mari grupuri de turism din România. javier garcia del vallejpg

Javier Garcia del Valle, CEO-ul Happy Tour Group, este de părere că tendinţele globale au aplicabilitate şi pe piaţa autohtonă. Astfel, se poate observa o stabilitate a pieţei de corporate travel de la an la an, în opinia sa, segmentul urmând să înregistreze o creştere de 5-10% în 2014. Deşi ţara noastră suferă de pe urma unei lipse acute de statistici, oficialul Happy Tour a precizat că valoarea pieţei locale de business travel este de circa 300 de milioane de euro. La nivel internaţional, suma cheltuită pe călătoriile de business este de 1.700 de miliarde de dolari.

“România este o piaţă importantă la nivel mondial în corporate travel, pentru că aici sunt cea mai mare parte din brandurile globale. Imediat ce aceste companii se stabilesc într-o ţară, au nevoie de o echipă care să se ocupe local şi să le ofere servicii de corporate travel la faţa locului”, a precizat Gregory Lording, Global General Manager FCm Travel Solutions.

Low-cost cu beneficii upscale

Potrivit managerului Happy Tour, sectorul de corporate travel din România a fost afectat în ultimii ani la fel ca şi cel internaţional. “Tehnic, companiile au fost mai interesate de controlul costurilor. Cheltuielile au fost reduse, dar e un pas normal pentru o situaţie de criză. Ceea ce am observat este o preponderenţă către cheltuieli mai bine făcute, pentru că o criză nu înseamnă că opreşti toate călătoriile. Business-ul trebuie susţinut în continuare, de aceea managerii trebuie să se plimbe de la un sediu la altul, sau să ţină sub observaţie fabricile. Vorbim însă despre investiţii mai bine făcute şi despre cheltuieli mai bine controlate pe segmentrul de travel”, a precizat Javier Garcia del Valle.

Tocmai de aceea, în opinia celor trei specialişti, companiile s-au orientat mai mult spre serviciile oferite de operatorii low-cost, care au început să pună la dispoziţia clienţilor servicii business premium, precum şi un orar de zbor atractiv, care le permite acestora să viziteze o destinaţie şi să se întoarcă în aceeaşi zi.

“Înainte, dacă aveau o întâlnire la ora 11 dimineaţa, veneau cu o zi mai devreme, dormeau, apoi mergeau la şedinţă şi poate chiar mai rămâneau o noapte după. Acum, managerii vin dimineaţa devreme şi pleacă în aceeaşi zi. Călătoria a rămas la fel, companiile încă au buget pentru călătorii, însă s-a scurtat perioada şi sunt mai atenţi la cheltuieli”, a declarat del Valle.

“E o tendinţă mondială ca lumea să se orienteze spre low cost, dar mai interesant este de observat faptul că aceste companii aeriene încep să vină mai aproape de cerinţele şi nevoile clienţilor de corporate travel”, a adăugat Gregory Lording.

Referitor la opțiunile de călătorie, 5% dintre cei care efectuează deplasări în interes de serviciu călătoresc la business class, restul de 95% optând pentru economic.

javier garcia del vallePotrivit şefului Happy Tour, circa 10% dintre clienţii corporate ai agenţiei aleg serviciile companiilor low-cost. “Depinde de destinaţie. Dacă călătoresc la Viena, merg cu Austrian Airlines sau TAROM, dacă merg la Londra pot alege Wizz Air, Ryanair, BlueAir, EasyJet, deci au şi soluţii mai ieftine. La finalul zilei, ce-i interesează pe clienţi este să găsească zborurile care răspund cel mai bine nevoilor lor, pentru că vorbim despre călătorii de business, nu de leisure. Dacă cea mai bună soluţie vine de la un low cost, atunci trebuie luată clar în considerare”, a mai spus CEO-ul Happy Tour.

În acest sens, la nivel mondial, suma medie cheltuită de o companie pentru o deplasare de afaceri de două zile este de aproximativ 300 de euro, tendinţă observată şi pe piaţa locală, cu câteva deosebiri, însă.

“Nu pare mult, dar trebuie să te uiţi la imaginea de ansamblu. Dacă vorbim despre pieţe în care se cheltuieşte mult, ca SUA sau China, sunt multe călătorii de o zi, multe zboruri interne, aşa că numărul călătoriilor în care se cheltuiesc 50-60 de euro este foarte mare, şi aşa ajungem la această medie. Nu putem compara însă cu România, pentru că din păcate aici nu sunt aşa multe călătorii interne de business (traficul domestic reprezintă doar 8% din totalul călătoriilor de afaceri -n.red.) dar aici călătoriile de afaceri se fac ori în Europa, ori la nivel internaţional şi cheltuiesc ceva mai mulţi bani decât media”, a declarat Franzikus Bumm.

Traficul domestic reprezintă chiar și 60% din totalul zborurilor efectuate în anumite țări precum Germania, Franța, Statele Unite, statele nordice, în timp ce americanii sunt lideri la călătoriile în interes de serviciu la nivel global.

Potrivit oficialilor FCm Travel Solutions, în următorii 5 ani, suma medie va rămâne la acelaşi nivel, însă va fi importat de observat cum se vor cheltui aceşti bani, în ce fel de zboruri, dacă se va mări durata călătoriilor (deja managerii au reînceput să aibă călătorii în care petrec cel puţin o noapte într-o destinaţie). “Aici vor fi schimbările imediat ce o companies sau o ţară iese din recesiune”, a mai spus Bumm.

Interese noi, destinaţii noi

În plus, reprezentanţii FCm Travel Solutions observă interesul companiilor pentru călătorii în noi ţări, care în urmă cu 5 ani nu erau pe harta de business travel. “În afară de destinaţiile clasice Londra, New York, Shnaghai, Tokio, vedem ţări din Africa precum Angola, Mozambic, sau din Europa de Est, ca de exemplu Kazakhstan sau Azerbaijan. Acestea se bucură de resurse noi şi atrag foarte multe investiţii”, a completat Bumm. travel

În ceea ce priveşte cele mai căutate destinaţii de business pentru oamenii de afaceri români, acestea sunt Viena, Londra, Paris, New York, Bangkok sau Beijing (cursele long courier însumează 30% din totalul călătoriilor). Managerii străini care ne vizitează ţara ajung mai întâi la Bucureşti (80% dintre aceştia călătoresc spre Capitală, oraș urmat de Cluj Napoca și Timișoara) şi vin din ţările care sunt şi cei mai mari investitori străini în România: Austria, Olanda, Franţa, Germania, Italia.

“Cei mai mulţi călători de business de la noi vin pentru că au reprezentanţe puternice în România. Ţara noastră beneficiază de multe relocări ale unor companii foarte mari. Avem birouri locale ale Google, Microsoft şi alţi giganţi din întreaga lume”, a afirmat managerul Happy Tour.

Potrivit acestuia, cel mai mare buget pentru călătorii îl au companiile din sectorul energetic, farma şi al producţiei (o tendinţă similară cu ceea ce se întâmplă la nivel global).  Happy Tour deserveşte 30 dintre cele mai mari 100 de companii din ţara noastră. “Companiile româneşti au un buget anual pentru călătorii ce variază de la 500.000 de euro la 2 milioane de euro. Când vorbim despre multinaţionale, bugetul este deja double-digit”, a mai spus Javier Garcia del Valle.

Comparativ, la nivel global o multinațională alocă anual un buget între 30 și 100 de milioane de euro pentru deplasările în inters de serviciu. De obicei, rezervările biletelor de avion sunt efectuate cu cinci până la șapte zile înainte de data plecării. În acest caz, la nivel mondial situația este similară.

”În funcție de contractele aflate în desfășurare ale companiilor, sunt ani în care reprezentanții unei anumite firme călătoresc cu regularitate către una sau mai multe destinații, odată încheiate aceste contracte călătoriile putându-se diminua foarte mult”, spune Javier Garcia del Valle.

Oficialul Happy Tour estimează pentru acest an o cifră de afaceri de circa 70 de milioane de euro, în creştere faţă de cele 60 de milioane de euro raportate în 2013. Potrivit lui del Valle, segmentul de business travel aduce 65% din veniturile grupului, restul banilor fiind aduşi de segmentul de leisure şi de rezervările online.

Happy Tour a fost înființată în anul 1996 ca o afacere de familie. La sfârșitul anului 2007, compania a fost achiziționată de GED Capital. Happy Tour Group este unul din cele mai mari grupuri de turism din România, compus din agenția de turism Happy Tour, portalul de rezervări online Paravion, agenția Travel House și turoperatorul Prestige Tours.

Cu o experiență de zece ani în travel management, FCm a fost numită pentru a treia oară consecutiv  ”World’s Leading Travel Management Company” la World Travel Awards. Lansată în Australia, în 2004, de către Flight Centre Travel Group,  compania s-a dezvoltat prin achiziții importante de grupuri de turism, printre care Sydney Business Travel (Australia), Internet Travel Group (Australia), Garber Travel (USA), Britannic Travel (UK), American International Travel in Hong Kong, Liberty (USA), Friends Globe Travels (India), China Comfort (China) și Air Services International (Singapore).  Expansiunea internațională a făcut parte din strategia de dezvoltare, astfel că, în prezent, rețeaua de agenții afiliate FCm numără 87 de membri.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *