Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR) este o organizatie apolitica, recunoscuta ca sustinator al celor mai valoroase idei si actiuni ce fac ca...
cristian-parvan-aoar

Cristian Pârvan, AOAR
Sursa foto: Ziarul Financiar

Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR) este o organizatie apolitica, recunoscuta ca sustinator al celor mai valoroase idei si actiuni ce fac ca economia romaneasca sa se dezvolte si sa se integreze tot mai mult economiei europene si mondiale. Anul acesta, AOAR a implinit 20 de ani in sustinerea consecventa a capitalului romanesc, aflat in concurenta inegala prin patrunderea rapida a capitalului strain. Prin membrii sai, AOAR se constituie intr-o structura reprezentativa a mediului de afaceri din România, reunind experiente si problematici economice diverse din domenii diverse. Structura membrilor asociatiei a suferit schimbari continue, dar s-a reusit pastrarea practic neschimbata a menirii pentru care a fost constituita asociatia.

In calitatea sa de secretar general al AOAR, de peste 10 ani, Cristian Pârvan este “vocea” Asociatiei, recunoscuta ca fiind una din cele mai active in Romania. Acesta ne-a raspuns, pe scurt, la cateva din curiozitatile legate de mediul antreprenorial romanesc.

Ce s-a schimbat in anii de criza in aceasta industrie?

Schimbarea structurii industriale a afectat toate sectoarele, in sensul restrangerii drastice a activitatii, asa cumva este cazul metalurgie (insolventa a 5 companii Mechel), chimiei (Oltchim si Arpechim) Cuprumin, Europharm (medicamente) si I Cantacuzino (productia de vaccinuri, inclusiv BGC, antitetanos sa). Industria se bazeaza pe importuri, utilizarea fortei de munca si reexportarea.

Care a fost cel mai greu proiect dezvoltat in acesti ani?

Pentru noi, proiectele nu pot fi grele sau usoare. Daca vorbim de proiecte pentru companii, in acesta perioada s-au dezvoltat proiecte vizand cresterea productivitatii si a eficientei energetice. Ca Asociatie, AOAR a derulat un proiect POSDRU prin care, la nivel national, a urmarit cresterea spiritului antreprenorial si stimularea dezvoltarii capitalului autohton.

Cum este relatia cu autoritatile din Romania? Cat de greu/usor se colaboreaza cu statul roman?

Formal, colaborarea este buna, dar eficienta acestora este limitata. Indiferent de Guvern, ministrii sau conducatori ai unor institutii (ANRE, ANRM, sa.)

VEZI și:

Business Trends – Claudiu Georgescu, APMCR: Viitorul meu profesional? In nici un caz in politica

Business Trends – Monica Ene-Pietroșanu, ANIS: oportunitățile reale ale țării noastre sunt în zona de inovare, de dezvoltare de proprietate intelectuală

Cat de profesionisti sunt antreprenorii/managerii romanii comparativ cu ceilalti europeni?

Managerii romani au pornit cu un mare handicap generat de lipsa de pregatire teoretica si o structura de organizare a institutiilor publice si a structurii sistemului bancar net diferita de manageri din companiile vest europene. Au invatat, progresat, si in anumite zone, comert, constructii, chiar industrie, realizeaza, in conditii inca diferite (de ex. – in ceea ce priveste costul creditarii), performanta economica si profit. Incidental, anumiti manageri romani reusesc sa-si internationalizeze activitatile.

Care este proiectul de care sunteti foarte mandru?

Ca Asociatie, AOAR a dus la bun sfarsit proiectul de crestere a performantei managerilor romani, cursurile si atestarile performantelor manageriale.

Care este strategia pentru a reprezenta cat mai bine interesele membrilor AOAR?

Strategia AOAR vizeaza reindustrializarea in Romania, prin dezvoltarea exportului de servicii din industria ospitalitatii (sanatate impreuna cu turism), IT, Industrii creative si sustinerea si integrarea capacitatilor de productie din industria constructoare de masini in context european.

Cat de rapid evolueaza domeniul in care activati in tara noastra comparativ cu alte tari europene si nu numai?

In ansamblu, investitiile ce se fac in Romania, vizeaza in special, cu mici exceptii, utilizarea fortei de munca cu costuri reduse. Exceptii fac proiectul ELI (n.red. cel mai mare laser din lume, care va fi construit la Magurele, langa Bucuresti), Centrul de Cercetari Renault, centre IT sa.

Ce pasi trebuie sa urmam la nivel local pentru a tine pasul cu evolutia internationala a pietei?

Prin educatie, inovare, creativitate pentru a valorifica posibilitatile dezvoltarii economice bazate pe productie conceputa si realizata in Romania.

Care sunt principalele probleme/griji cu care v-ati confruntat in ultimii ani?

Intrebarea este mult prea generoasa: in prezent, lipseste vointa de a crea un proiect de tara, in corelare cu resursele de care dispunem, resurse  naturale (exploatate fara a se cunoaste care este interesul national), resurse umane, care aleg alte tari pentru a-si valorifica competentele sa.

Cum se intampla lucrurile in organizatii similare din alte tari?

Interesele: diferitele grupuri de interese legitime, sunt aparate prin lobby, bani, studii, campanii. Exemplu: industria bancara. Si-a aparat privilegiile si a capatat sustinerea guvernelor si a Comisiei Europene mergand cu solutii pana la utilizarea deponentilor cu valori mai mari de 100.000 euro, pentru salvarea unor banci conduse aventuros.

Cum reusiti sa imbinati cerintele business-ului pe care il conduceti cu activitatea asociatiei? Sunteti mai subiectiv din acest punct de vedere?

Exista de la creerea AOAR, o separare neta intre afacerile membrilor si mesajele si actiunile Asociatiei in favoarea imbunatatirea mediului de afaceri. AOAR este axata exclusiv catre asigurarea unor conditii nediscriminatorii pentru companiile cu capital autohton (de ex. nu am reusit sa modificam Codul Fiscal care sa permita consolidarea fiscala la nivelul grupurilor de firme cu capital autohton asa cum au dreptul companiile multinationale).

Cum arata viitorul AOAR?

Viitorul formelor asociative de aparare in comun ale unor interese legale este o parte integranta a unei societati democratice, unde dialogul social nu se poate face in piata publica.

Articolele din seria “Business Trends” sunt realizate de către echipa editorială a Gadget & Trends Magazine cu sprijinul Gras Savoye Romania, una din principalele companii de brokeraj in asigurari si consultanta de risc dedicate segmentului business.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *