Ce faci atunci când jobul tău, pe care îl credeai de vis, dispare?! O iei de la capăt şi începi propria afacere! Povestea lui...
iustina&claudiuCe faci atunci când jobul tău, pe care îl credeai de vis, dispare?! O iei de la capăt şi începi propria afacere!

Povestea lui Claudiu Ludoşan, fondatorul agenţiei de digital media Creative Luggage pare destul de simplă la prima vedere. Absolvent de Jurnalism şi Ştiintele Comunicării în cadrul Universităţii Bucureşti, specializarea Publicitate, şi masterand la Producţie Multimedia Audio-Video, Claudiu avea prin 2008 un job care i-ar face pe mulţi să simtă măcar puţină invidie. Lucra de aproape doi ani într-o agenţie de digital japoneză, Horizon Business Solutions (HBS) şi se ocupa de promovarea cartierelor rezidenţiale de pe Costa del Sol, Spania. În septembrie 2008, când criza a lovit Spania, vânzătorul numărul unu de imobiliare din lume a fost lovit din plin, iar agenţia pentru care lucra Claudiu a resimţit din plin efectele.

“În septembrie 2008 îmi strângeam cutiuţa cu ce aveam pe birou şi mă duceam acasă. După o lună de zile de suferinţe că mi-am pierdut job-ul în care investisem timp, energie şi pasiune, mi-a venit ideea: cum ar fi să deschid propria firmă?! Am tot know-how-ul, toată echipa (foştii oameni de la HBS), aş putea să pornesc încet, să lansez un site de portofoliu şi călătoresc mult….de ce nu? Hai!”, îşi aminteşte Claudiu, acum, la cinci ani de la lansarea pe piaţă a agenţiei Creative Luggage, un business care şi-a dublat portofoliul şi încasările de la an la an, şi care a ajuns să creeze proiecte impresionante pentru branduri precum Rso Scotti, Suzuki, Anima, Otto Curier, Asesoft.

Dar să nu ne îndepărtăm, totuşi, de la firul poveştii noastre.

Deşi uşor de realizat în teorie, planul de lansare al noii firme se întindea pe 7 luni. Pânâ în martie 2009 îşi dăduse răgaz Claudiu pentru a pune pe picioare viitorul brand care îi va aduce recunoaşterea. Avea doar 300 de euro, pe care îi câştigase la un concurs internaţional de grafică .

Ai intrat în joc. Şi acum?

Primul birou? Camera sa, tapetată cu planul de afaceri şi cu ideile de proiecte, din care visa la întâlniri cu cei mai mari clienţi din lume şi pe care şi-o imagina ca fiind centrul de control al întregii agenţii în care lucrau zeci de oameni.

“După 7 luni de program strict, pe 5 martie 2009, semnam discul de aur cu proiectul Creative Luggage, disc pe care îl am atârnat deasupra biroului meu şi acum, şi pe care scriam <I’m going PLATINUM!>”, mai spune el.

Pornise cu ideea de a dezvolta un site de portofoliu, un brand personal şi un blog cu articole inovatoare pe partea de digital, lucruri care în urmă cu cinci ani lipseau, cu desăvârşire, din peisajul digital românesc.

Însă partea cu adevărat grea a dezvoltării afacerii a venit după 5 martie. “După puţin timp, mi-am dat seama că lumea nu mă suna aşa cum îmi imaginasem, clienţii nu intră puhoi pe uşa şi nici banii nu mă dau afară din casă. Aveam un client la aproape două luni…trebuia să fac ceva. Trebuia să ma apuc de vânzări! Dar cum nu făceam aproape deloc bani şi cum nu aveam experienţă de vânzător, trebuia să găsesc o variantă prin care să învăţ să vând şi în acelaşi timp să fac rost de bani pentru a merge înainte. Dacă voiam să văd Creative Luggage sus, trebuia să fac asta!”, povesteşte Claudiu.

Aşa că a fost necesar un alt sacrificiu, însă unul care s-a dovedit benefic: avea timpul necesar pentru a-şi crea un portofoliu de clienţi, a se documenta şi a învăţa să facă vânzări, dar şi banii de care avea nevoie pentru a supravieţui: un prieten îi găsise un job project-based în cadrul unei multinaţionale.

În momentul în care s-a simţit pregătit, a renunţat la locul de muncă temporar şi s-a apucat să-şi facă cunoscut propriul proiect, o muncă titanică, dar necesară, combinată cu o atenţie deosebită la detalii.

“Dădeam aproximativ 60 de telefoane pe zi timp de 4-5 zile pe săptămână şi mă duceam la 20-30 de întâlniri. Eram singur, dar mă prezentam de ziceai că am o armată de oameni în spate. Încetul cu încetul am început să luăm clienţi. Lucram remote, eu de acasă trimiteam brief-uri şi coordonam proiectele pe care oamenii le lucrau în timpul lor liber sau full time. Îi plăteam per proiect şi aveam grijă ca totul să iasă extraordinar. Câteodată mă ocupam chiar eu de grafică dacă eram prea aglomeraţi. Mindset-ul şi implementarea la un standard de agenţie mare – nu acceptam să ne prezentăm altfel – ne-au adus mulţi clienţi şi multe recomandări”, mai spune fondatorul Creative Luggage.

Partenerii potriviţi

iustina&claudiu1Astfel, după mai mult de un an de la acel disc de aur, în noiembrie 2010 Claudiu deschidea primul birou într-un apartament de la capătul Bucureştiului şi încasa din proiecte peste 10.000 de euro. În 2011 lansa un program de Hunting, prin care îşi dorea dezvoltarea departamentului de vânzări, oameni care să răspândească vorba despre ceea ce poate aduce în plus business-ului agenţia Creative Luggage.

Aşa a apărut în poveste Iustina Gumeniuc, o absolventă de Jurnalism care îşi dorea anturajul perfect pentru a-şi folosi şi dezvolta creativitatea.

“În mai 2011 am găsit anunţul de hunter în cadrul agenţiei Creative Luggage…M-a atras şi m-a intrigat denumirea de “hunter” şi mi-am dorit să aflu ce reprezintă! Era un post pe vânzări. Din primele luni de colaborare cu Claudiu ne-am dat seama amândoi că ne înţelegem foarte bine pe plan profesional şi împărţim aceleaşi idealuri şi valori. Ne-am stabilit obiectivele şi ne-am pus pe treabă!”, povesteşte ea.

Acum, Iustina este mâna dreaptă a lui Claudiu, din 2013 devenind Managing Partner şi COO la Creative Luggage.

“Iustina a fost acel om care, din momentul în care a călcat în agenţie, i-a văzut potenţialul şi a început să tragă cu mine cot la cot pentru a o dezvolta şi mai mult. Când plecam cu ea la întâlniri era ca şi cum plecam împreună în Cruciadă. Din 70 de oameni recrutaţi pe vânzări, Iustina a fost singura care a rămas loială cauzei!”, completează Claudiu.

Însă de ce ar trebui să îţi laşi proiectele pe mâna lor şi la ce te ajută un specialist în branding, comunicare şi strategie? “Costurile de externalizare sunt, cu siguranţă, mult mai bune decât cele de internalizare. O agenţie te scuteşte de timp şi te lasă să-ţi concentrezi atenţia asupra vânzărilor şi asupra altor aspecte ale afacerii. Ai un furnizor căruia îi dai un task şi nu-l întrebi cum îl rezolvă, îl laşi să-l rezolve, iar tu nu-ţi baţi capul cu aspectele logistice, cu resursele umane sau cu resursele de proiect”, afirmă fondatorul Creative Luggage.

“În momentul în care o companie încearcă prin forţe proprii, fără oameni specializaţi să îşi lanseze un nou produs, să-şi facă un rebranding sau să se reinventeze pe canalele de socializare este ca şi cum ai încerca să-ţi renovezi casa după o poză văzută într-o revistă de design interior. Ce poate fi atât de greu?! Puţină vopsea aici, puţin tapet acolo, câteva piese de mobilier de lux “aruncate” prin casă şi, când vrei să aprinzi lumina, îţi dai seama că ai uitat să tragi firele de curent la lustră. Trebuie să ai echipa potrivită pentru proiectele tale!”, completează Iustina.

Nu renunţa!

De la acei primi ani presăraţi de temeri şi mii de ore petrecute în căutarea clienţilor, agenţia Creative Luggage a ajuns la afaceri de peste 75.000 de euro anual şi are 15 angajaţi împărţiţi în trei departamente: Client Service, Producţie (Creaţie şi Programare) şi Social Media.

“Agenţia noastră a acumulat o experienţă foarte mare în servicii digitale, dezvoltare strategie, arhitectură informaţională, branding, dezvoltare web, dezvoltare aplicaţii/software şi comunicare în Social Media”, mai spune Claudiu.

Au trecut, cu mult curaj, peste momentele în care le-a venit să renunţe la tot, să caute confortul unui job sigur şi călduţ şi au luptat pentru a duce agenţia mai departe. Că doar aşa e în antreprenoriat! Acum au ajuns într-un moment în care vizează atât dublarea cifrei de afaceri, cât şi a portofoliului de clienţi, precum şi extinderea pe pieţe externe şi completarea portofoliului de servicii oferite.

“Este o linie punctată între curaj şi nebunie. Cred că îţi trebuie o mică doză din ambele. Trebuie să fii suficient de curajos să porneşti la drum şi suficient de nebun să continui atunci când toate situaţiile şi toată lumea din jurul tău îţi dau argumente să renunţi. E uşor să renunţi, e uşor să te angajezi din nou, nu este un lucru rău, este o alegere. E greu să continui, cea mai mare parte din timp o să ai senzaţia că eşti 30 de metri sub apă. Găseşte motivaţia aia, care să nu te lase să renunţi atunci când dai cu capul de perete. Drumul este dificil, dar recompensele sunt extraordinare, nu există descriere pentru acel sentiment că ai construit ceva şi că ai reuşit să treci peste toate obstacolele!”, concluzionează Claudiu.

Mini interviu Claudiu Ludoşan:

Gadget&Trends Magazine: Ce te inspiră?

Ce mă inspiră şi-mi dă putere: muzica! Dacă sunt obosit şi ascult muzica potrivită, îmi revin imediat, dacă sunt supărat şi ascult muzica potrivită, îmi revin imediat, dacă sunt deconcentrat şi ascult muzică, îmi recapăt focusul imediat. Muzica reprezintă un punct central în viaţa mea.

G&T Magazine: Care este gadget-ul fără de care nu poţi rezista?

Laptopul meu!

G&T Magazine: Android/iOS (iPhone)/Blackberry/Windows Phone?

iOS – este o decizie emoţionala, nu neapărat argumentată. Primul meu smartphone a avut iOS.

G&T Magazine:Ce personalităţi de business şi nu numai, din ţară sau din strainatăte, admiri?

Dragoş Nicolaescu este un model de antreprenor pentru mine. Flexibil, profesionist şi relaxat, este un om care a trecut prin experienţe antreprenoriale dificile, a condus o multi-naţională şi, mai departe, şi-a lansat propriile afaceri, care au făcut foarte mulţi oameni fericiţi.

La nivel de business îmi place de Emil Gal de la Brainient. Îmi place cum şi-a construit brand-ul, îmi place că a dezvoltat agenţia internaţional şi, mai ales, îmi plac produsele pe care le-a dezvoltat.

G&T Magazine: Ultima carte citită.

Peter Berresford Ellis, Celtic Myths and Legends.

G&T Magazine: Moto-ul tău.

„Lucrurile se aşează de la sine.” Autor necunoscut

 

Mini interviu Iustina Gumeniuc:

Gadget&Trends Magazine: Ce te inspiră?

Mă inspiră frumosul, optimismul şi simplitatea lucrurilor. Suntem înconjuraţi de lucruri şi persoane care ne pot inspira, însă, de cele mai multe ori, nu ne găsim timp să le admirăm şi să ne bucurăm de ele.

G&T Magazine: Care este gadget-ul fără de care nu poţi rezista?

Pentru mine gadget-urile sunt împărţite în 2 categorii: cele de zi cu zi şi cele de care mă bucur în timpul liber. Din prima categorie fac parte gadget-urile utile pentru activitatea de birou: smartphone, laptop, iar pentru timpul liber gadget- ul preferat este camera GoPro Black Edition. Ador să surprind momente, emoţii şi lucruri frumoase, aşa că nu există vacanţă fără GoPro.

G&T Magazine: Android/iOS (iPhone)/Blackberry/Windows Phone?

Îmi plac, în egală măsură, atât Android-ul, cât şi iOS-ul. Fiecare are părţi şi bune şi rele. iOS este mai “user friendly” şi cu o grafică  mai atrăgătoare, însă unul dintre minusurile telefoanelor cu iOS este display-ul mult prea mic. Telefoanele cu Android câştigă prin flexibiltate, însă pierd la oferta de aplicaţii. În momentul de faţă, sunt utilizator de smarthphone cu Android.

G&T Magazine: Ce personalităţi de business şi nu numai, din ţară sau din străinătate, admiri?

Mi-a plăcut şi m-a inspirat “povestea” Zappos şi a lui Tony Hsieh.

G&T Magazine: Ultima carte citită.

Ultima carte citită este  “Arta războiului” de  Sun Tzu.

G&T Magazine: Moto-ul tău.

Mă ghidez în viaţă după moto-ul: “Your playing small doesn’t serve the world.” -Nelson Mandela.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *