Cu o experienţă de peste 20 de ani în sectorul IT, Marius Căpraru, CEO-ul Sistec – unul dintre cei mai importanți integratori IT de...
Marius Capraru - CEO Sistec

Marius Capraru – CEO Sistec

Cu o experienţă de peste 20 de ani în sectorul IT, Marius Căpraru, CEO-ul Sistec – unul dintre cei mai importanți integratori IT de pe piața din România – a fost (şi este) unul dintre vizionarii pieţei locale de profil. “Acum 10 ani povesteam cuiva despre soluţiile de virtualizare. Nimeni nu înţelegea cum să îţi ţii serverul într-o aplicaţie care foloseşte acest gen de resurse”, spune Căpraru.

Între timp, piaţa românească s-a maturizat, încercând să ţină pasul constant cu cerinţele din afara graniţelor. Să nu ne îmbătăm însă cu gândul că am ajuns un fel de Silicon Valley european care dă tonul în industria tech. Chiar dacă suntem încă cu vreun an-doi în urma ţărilor din vest (Căpraru dă exemplul Olandei, unde segmentul cloud este mult mai dezvoltat, iar o multitudine de companii preferă să îşi ţină datele pe astfel de platforme), România face paşi repezi pentru a intra în rândul ţărilor tech-savvy.

Acesta este şi unul dintre motivele pentru care şeful Sistec derulează constant investiţii în dezvoltarea infrastructurii de cloud.

În acest sens, compania a finalizat recent o rundă de finanţare pentru trei Data Centere, în Bucureşti şi Cluj-Napoca, un proiect în valoare de 3,8 milioane de euro (din care 1,8 milioane de euro reprezintă investiția Sistec, restul banilor fiind obţinuţi prin finanţare europeană), care permit găzduirea serverelor clienţilor. Vorbim despre companii din sectorul banking, din retail, servicii sau producţie.

Sistec a investit 3,8 mil. euro într-un proiect de realizare a trei Data Centere

“Noi avem nişte produse destul de bine poziţionate atât din punct de vedere tehnic cât şi din punct de vedere al promovării. Încercăm să ne reinventăm, normal, plecând de la produsele pe care le avem. În acest moment încercăm să trecem anumite produse şi servicii în zona de cloud având această investiţie în data center. Încercăm să trecem în zona de cloud şi alte soluţii software. Asta a fost strategia cu data centerele, să construim infrastructura, să construim un portofoliu de produse care să folosească această infrastructură şi să urmărim trendul cloud-ului care se pare că este viitorul”, ne-a precizat Căpraru.

Reticenţă şi beneficii

Însă, pentru a reuşi să atragă un număr tot mai mare de clienţi pe acest segment, compania mai are de trecut un hop: reticenţa companiilor, chiar şi a celor mari în a-şi păstra toate informaţiile în cloud. Deşi există nişte avantaje clare (utilizatorul poate sincroniza toate datele de pe diverse gadgeturi, de exemplu smartphone, tabletă, notebook sau un PC, având o capacitate de stocare şi viteză de calcul sporite, documentele online din cloud se pot prelucra cu ajutorul unor aplicații web), există şi câteva motive de îngrijorare în rândul utilizatorilor. Cel mai frecvent: securitatea datelor (mai ales că vorbim despre servere care se pot găsi în cu totul alte ţări decât în cea în care este rezident utilizatorul.

Tocmai de aceea, Căpraru observă reticenţa companiilor din sectorul banking în utilizarea serviciilor cloud.

“Companiile mici se adaptează mai repede. Tocmai de aceea am investit în aceste data centere care oferă servicii de disaster recovery, backup la distanţă, sau postarea unor aplicaţii în data centerele noastre. Aşa le-am construit. Vrem, nu vrem, o să urmărim ca abordare celelalte ţări europene”, a afirmat directorul Sistec. Data Center Sistec detaliu 1

În plus, acest gen de servicii aduce beneficii şi din punct de vedere al optimizării business-urilor şi al accesibilităţii mult mai mari pe care îl oferă lucrul în cloud.

Sistec și-a majorat numărul de clienți noi pe divizia abas cu 300% față de 2013

“Două dintre principalele obiective ale unei companii sunt legate de conectarea cu tot ceea ce se întâmplă la nivelul business-ului și de generarea de profit. Iar obținerea profitului se poate realiza prin vizibilitate asupra costurilor și monitorizare cât mai eficientă a acestora. Astfel, accesul la diferite soluții de Data Center poate optimiza procesul de lucru și poate oferi beneficii directe, ce pot fi traduse printr-o reducere de costuri situată între 5 și 50%”, spunea Căpraru în luna iunie, odată cu inaugurarea centrelor de date.

Diferenţierea de competiţie

Un alt beneficiu pe care Sistec îl oferă clienţilor săi este reprezentat şi de reţeaua de service de care compania dispune. Astfel, alături de parteneri, Sistec are o reţea de 28 de puncte de service la nivel naţional prin care poate interveni la orice client în cel mult o oră, un serviciu care îi diferenţiază de mulţi competitori din piaţă.

“Ne-am gândit că trebuie să aducem o soluţie completă. Am plecat de la ce am avut, adică un department de IT externalizat şi am adăugat la acest department tot ce avem astăzi, cele 6 linii de business (implementare de soluţii software, infrastructură hardware, consultanţă de business, outsourcing, arhivare fizică şi electronică, data center – n.red.).

În ceea ce priveşte o posibilă extindere în afara graniţelor, Căpraru spune că va avea loc în funcţie de oportunităţile pe care le oferă piaţa.

“Oportunistic o să încercăm să intrăm şi pe acest segment, pe măsură ce o să luăm proiecte noi. Nu avem planuri clare pentru că vrem să consolidăm ce avem aici. Dacă apare oportunitatea şi ne pică un proiect, ne putem mobilize rapid”, a mai spus el.

În ceea ce priveşte propriul business, cei de la Sistec şi-au propus o creştere a încasărilor din acest an până la valoarea de 6,5 milioane de euro în contextul în care anul trecut au avut venituri de 5,6 milioane de euro (peste 80% din business vine din segmentul de servicii). Iar planul lui Căpraru este de a avea EBITDA de 10%.

Îndepărtarea de RTC

Până la jumătatea lui, 2014 se arăta promiţător. În orice caz, niciun alt an nu ar mai avea cum să fie la fel de slab ca 2013. “Abia am ajuns pe break-even, iar până atunci am avut profit an de an. Dacă anul trecut a fost destul de greu şi al contractelor şi al oportunităţilor în piaţă, anul acesta a început destul de bine. Şi sper să închidă cel puţin aşa cum a început”, a precizat CEO-ul Sistec.

Printre motive: investiţiile reduse din industrie şi problemele cu care s-au confruntat o serie de clienţi care ori şi-au închis business-urile, ori şi le-au restrâns. Şi cum grupul RTC era unul dintre cei mai mari clienţi (serviciile prestate pentru aceştia aveau o pondere de 45% în rulajul Sistec) – Octavian Radu este principalul acţionar Sistec, Căpraru având circa 10% dintre acţiunile companiei – integratorul a avut de pierdut.

“Am reuşit să creştem din exterior. Căderea a fost de 200.000 de euro, cu o creştere de 700.000 de euro în afara grupului. Căderea pe grup a fost de vreo 500.000 de euro. Ne-am redresat din ceilalţi clienţi”, a afirmat Căpraru. În acest moment, ponderea serviciilor pentru RTC nu o să fie mai mare de 4% în rulajul Sistec.

Deja, Sistec și-a majorat numărul de clienți noi pe divizia abas, care furnizează soluții software dedicate sectorului de business, cu 300% față de 2013. Rezultatele pozitive înregistrate pe această divizie se datorează creșterii sectorului industrial, dar și investițiilor Sistec din perioada 2005 – 2013, în valoare de peste un milion de euro, în localizarea aplicației pentru piața autohtonă și formarea echipei de specialiști care asigură implementarea soluțiilor din suita abas Business Software.

Față de 2013, Sistec și-a crescut numărul clienților care au optat pentru suita de produse abas ERP (producție), abas Distribution (distribuție) și abas eB (portaluri web), urmând ca, până la finalul anului, să implementeze 12 proiecte noi. Dintre acestea, trei sunt cofinanțate din programele operaționale ale Ministerului Fondurilor Europene și prin programul BAS, al BERD și Ministerului Finanțelor din Austria.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *