Matinali, pentru a prinde un nou răsărit pe Nil, am luat din mers micul dejun și apoi am părăsit vasul de croazieră cu destinația...

Egiptul_antic_2014 (12)Matinali, pentru a prinde un nou răsărit pe Nil, am luat din mers micul dejun și apoi am părăsit vasul de croazieră cu destinația Templul Edfu, dedicat zeului Horus, unul dintre cele mai bine păstrate temple din Egipt. Pe mal ne așteptau, deja, (cu suveniruri) gălagioșii localnici, care ne-au suit, ulterior, în trăsurile lor pentru a putea ajunge mai repede către un nou punct de atracție al Egiptului antic. Am trecut somnoroși prin Edfu, un loc aparte în care sărăcia se putea observa prin toate cătunele (vezi foto). Scurtul dialog cu vizitiul s-a axat mai mult pe bacșișul pe care acesta îl pretindea, cu toate că întreaga cursă era, deja, achitată. Am lăsat, totuși, ceva mărunt, care, parcă, nu prea l-a mulțumit pe “șoferul” nostru de ocazie.

VEZI aici Ep1: Travel Trends: Egiptul, altfel! Între trecut și prezent… sărăcie și lux (Ep.1)

Vezi aici Ep2: Travel Trends: Egiptul, altfel! (Ep.2 – Valea Regilor, Templul Reginei Hatshepsut și Coloșii lui Memnon)

A urmat apoi un scurt drum pe jos până la templul dedicat lui Horus. Târgoveții din fața intrării au atacat din nou, însă eram deja specialiști în arta negocierii. Nu ne-am lăsat păcăliți, iar dezamăgirea lor li se citea pe fețe. Le-am promis, totuși, că vom intra în magazinele lor imediat după ce aflăm povestea locului de la ghidul nostru.

Aflat între Aswan și Luxor, Templul lui Horus din Edfu dateaza din perioada dinastiei Ptolemeu si a fost construit intre anii 237 si 57 I.Hr. Dintre toate templele din Egipt, acesta este cel mai bine conservat. Numele sau vine de la zeul caruia i-a fost dedicat, Horus, iar constructia templului a fost inceputa de catre Eurgetes I si a fost terminata de catre succesorul sau, Philopator. Inscriptiile si reliefurile de pe pereti ilustreaza scene si fapte petrecute in vremea lor.

Ne-am intors cu același șofer, pe aceeași ruta, iar vasul s-a pus din nou în mișcare. Destinația: Templul Kom Ombo si apoi se pleaca catre Aswan. În timpul liber, o parte din colegi au ales piscina, iar altii au trecut la vanatoare de crocodili pe Nil. Sau mai bine zis la fotografierea zonei! Pranzul (foarte bogat și diversificat) s-a servit, din nou, pe vasul de croazieră în timp ce se naviga către Kom Ombo. Am ajuns în partea a doua a zile când soarele încingea la maxim nisipul din templu. Impunătorul templu se zărea încă din departarea, de pe vas, iar în Egiptul Antic a controlat rutele comerțului dintre Nubia și Valea Nilului.

Templul este unic și datorită faptului că este …dublu, adică a fost construit pentru doi zei. Partea de sud este dedicată zeului crocodil Sobek, un zeu al fertilității, în timp ce partea e nor a fost ridicată pentru zeul vultur Haroeris, cunoscut și ca Horus cel bătrân. Templu este atipic și pentru că totul este perfect simetric în jurul axei principale. Construcția sa a fost începută de Ptolemy VI Philometor (180-145 BC) și finalizată de Ptolemy XIII (51-47 BC). O mare parte din templu a fost distrusă de către Nil, cutremure și, mai târziu, de constructori care au folosit pieterele din templu pentru a ridica alte proiecte.

În apropierea templului din Kom Ombo au fost găsite circa 300 de mumii de crocodili, iar câteva din acestea au fost expuse chiar în Muzeul Crocodililor din vecinătatea templului pe care l-am vizitat și noi. După circa o oră și jumătate de stat în Kom Ombo și alte negocieri cu localnicii, ne-am urcat pe vapor, iar seara am acostat în Aswan, un oraș important și datorită

celui mai mare baraj din Egipt. Acesta este situat langa orasul Aswan, in apropierea primei cataracte a fluviului Nil si consta de fapt din 2 baraje diferite: un baraj vechi, terminat in 1902, situat in partea inferioara, si un baraj nou, situat in partea superioara, construit cu ajutorul sovieticilor (dar si al românilor) in anii ’60 si terminat in 1970.

Ambele baraje reguleaza cursul raului, prevenind inundarea anuala a regiunii sudice a Egiptului. Constructia barajelor a devenit necesara odata cu cresterea populatiei si dezvoltarea culturilor agricole din regiune, in special bumbacul si orezul, productia agricola crescand cu pana la 500% din 1970. Deoarece cantitatea de precipitatii care cade in regiune este foarte mica, agricultura depinde aproape in intregime de irigatii. Anual, in jur de 46 miliarde m3 de apa de la barajul superior sunt folositi pentru irigatii. Barajul alimenteaza 12 turbine, fiecare avand o capacitate de 175 MW, puterea totala a energiei produse fiind de 2,1 GW. Producerea energiei a inceput in 1967. Pentru crearea lacului de acumulare Lacul Nasser, a fost inundata o parte din Nubia inferioara, iar 60.000 oameni au fost stramutati.

A urmat ultima noapte pe vasul de croazieră (cu o petrecere pe cinste), iar a doua zi dimineața, după servirea unui mic-dejun copios, urma să facem check-out si debarcare de pe vasul de croazieră. Am plecat să vizităm Obeliscul neterminat și Templul Philae. Aici am aflat că Obeliscul neterminat este cel mai mare obelisc antic cunoscut, iar arheologii susțin că Hatshepsut ar fi comandat construcția sa. Obeliscul este cu o treime mai mare decât orice alt obelisc egiptean antic construit vreodată. În cazul în care ar fi fost terminat, el ar fi măsurat circa 42 m și ar fi cântărit aproape 1.200 de tone. Arheologii mai spun că proiectul a fost abandonat după ce Obeliscul s-a crăpat când era aproape de terminare și a fost abandonat.

Grupul nostru a vizitat Templul Philae, care inițial se regăsea pe insula cu același nume și care era considerată lăcașul sacru al zeiței Isis. Pe teritoriul insulei se aflau mai multe temple, cel mai vechi datând din secolul VII î.Hr. Cu toate acestea, după finalizarea lucrărilor de la barajul Aswan în 1970, templele au fost mutate pe insula Agikia, iar Philae a fost scufundată în apele lacului Nasser.

Prânzul a fost ceva special. Ne-am lăsat răsfățați într-un restaurantul nubian de la marginea deșertului după un drum de circa 20 de minute de mers cu barca pe Nil din Aswan. Pe traseu am zărit Old Cataract Hotel, unde Agatha Christie scria romanul Death on the Nile, am reuși să fotografiez un crocodil și am dansat pe vas cu echipajul, așa cum era tradiția. Ajunși la Nubian Beach am zărit o casă-restaurant tradițională și plină de culoare. Ne-am adunat în jurul mesei și am servit ceai rece de hibiscus, humus, tahini, castraveți condimentați, orez, bame, miel și pui cu condimente locale. Apă la sticlă, dar și Coca Cola. Ne-am conversat cu localnicii și am aflat câteva din obiceiurile zonei. Drumul de întoarcere a părut mult mai scurt, iar transfer la aeroportul din Aswan pentru zborul către Cairo nu l-am simțit deloc.

În episodul următor ajungem în Cairo, orașul cu circa 22 de milioane de locuitori, unde zebrele sau semafoarele lipsesc cu desăvârșire și unde poți să stai chiar și 15 de minute până să ajungi de pe o parte pe cealaltă a trotuarului (experiment testat de colega noastră Elena Drăghici). Vizităm Muzeul de Egiptologie, Piramidele, Sfinx-ul, luăm pulsul orașului și plecăm cu autocarul spre Hurghada ( un drum de 6-7 ore) unde ne așteaptă o zi de relaxare la Marea Roșie într-un complex de 5 stele. Pentru documentarea materialului am folosit informații …via wikipedia. Fotografiile au fost realizate cu un Sony a7.

No comments so far.

Be first to leave comment below.