In lume exista peste 250 de milioane de motociclete si scutere de toate tipurile, ceea ce inseamna peste 35 de unitati/1.000 de locuitori. Spre...
Motocross FIMIn lume exista peste 250 de milioane de motociclete si scutere de toate tipurile, ceea ce inseamna peste 35 de unitati/1.000 de locuitori. Spre comparatie, numarul de automobile este de aproape trei ori mai mare, insa in unele tari motocicletele sunt mult mai numeroase, in timp ce in altele, inclusiv Romania, sunt de zeci de ori mai putine.

In tari precum China, India, Thailanda, Vietnam sau Indonezia scuterele si motocicletele sunt la tot pasul si sunt folosite in activitati de zi cu zi, nu doar in scop recreativ. Conteaza mult clima blanda ce permite utilizarea lor tot anul, dar si nivelul de trai scazut care face masinile inaccesibile pentru majoritatea populatiei. India si China au printre cele mai ieftine masini noi din lume, la preturi de sub 4.000 de euro, insa piata moto continua sa fie consistenta, cu peste 10 milioane unitati vandute in fiecare an. In Indonezia piata anuala este de circa 7 milioane de unitati, iar in Vietnam, de peste 3 milioane.

Moto trends: piaţa moto din România, dublare în ultimii 6 ani. 50% dintre branduri sunt japoneze

Situatia este diferita in Europa, SUA si Australia unde multi dintre cei care-si cumpara motociclete au deja un autoturism cu care merg la serviciu si aleg un vehicul pe doua roti (sau cu patru daca e vorba de un ATV) pentru a se relaxa. Pentru multi, motocicleta este simbol al statutului si cei care isi permit aleg modele scumpe si puternice care, desi nu se vand in volume mari, aduc marje de profit importante/unitate constructorului.

Top 5 tari europene in functie de parcul moto (sursa – ACEM)

Tara

Numar de motociclete si mopede in circulatie

Italia

8,55 milioane

Spania

5,02 milioane

Germania

3,84 milioane

Franta

3,09 milioane

Turcia

2,65 milioane

De la cel mai mic scuter de sub 50 cc, pana la super-motociclete de 1000 cc, industria motocicletelor are o valoare de peste 63 miliarde dolari/an, ajutata de ”boom-uri” din tari precum India sau Indonezia care compenseaza scaderea petrecuta in ultimii ani.

Cele mai iefine scutere noi, au preturi de sub 1000 de euro, iar o mare parte din piata este constituita de modele Entry in intervalul 1.000-2.000 euro. Cele mai scumpe modele de serie costa peste 50.000 euro si au viteze maxime de peste 300 km/h. La fel ca la autoturisme, si la motociclete exista modele rare ce costa sute de mii sau chiar peste un million de euro.

Europa si vehiculele pe doua roti

In Uniunea Europeana s-au inmatriculat anul trecut 1,27 milioane de motociclete si mopede, jumatate fata de 2006 cand s-a depasit valoarea de 2,5 milioane, arata datele asociatiei europene de profil ACEM care a strans statistici din Uniunea Europeana. Franta a fost cea mai mare piata, cu peste 250.000 de unitati inregistrate in circulatie anul trecut, in Italia s-a depasit 185.000, iar in Germania, 170.000. Romania, Ungaria sau Bulgaria, cu piete de sub 2.500 de unitati/an, aproape ca nu conteaza in statistici.

Parcul auto de vehicule motorizate cu doua roti totalizeaza 35 de milioane de vehicule in Uniunea Europeana, iar datele arata clar tarile in care aceste vehicule au traditie, tari in care clima este mai blanda (macar in regiunile sudice), locuri in care motocicletele si scuterele nu au doar un rol recreativ, ci sunt folosite pe scara larga in diverse activitati comerciale, inclusive taximetrie.

Statisticile legate de productie arata cat de mult a afectat criza acest segment. Inainte de 2007 productia moto a UE depasea chiar si 1,4 milioane unitati/an, iar in 2012 a scazut la sub 650.000 unitati, din care jumatate au iesit de pe liniile de asamblare in Italia. Germania, Austria, Franta si Spania au incheiat Top 5, insa in tari precum Spania productia a scazut cu 80% in ultimul deceniu.

Situatia din Romania

Tara noastra nu are traditia moto specifica unor tari precum Italia, Spania sau Franta, un impediment fiind clima temperat-continentala care timp de 5-6 luni pe an face dificila deplasarea pe doua roti. Drumurile cu gropi, o atitudine uneori agresiva a soferilor, dar si numarul relativ mic de locuri de unde puteau pana de curand sa fie cumparate scuterele si motocicletele sunt factori care au dus la un grad redus de motorizare. Totusi, lucrurile s-au schimbat in ultimul timp, iar intre 2007 si 2013 parcul moto si-a dublat volumul, de la sub 50.000 de unitati, la aproape 100.000.

Parcul moto din Romania

In Romania, categoriile “motociclu” si “motocicleta” au in total aproape 96.000 de vehicule inregistrate in circulatie si doar 2.500 au mai putin de doi ani vechime. Aproximativ 40% au intre doi si 10 ani vechime, 31.000 de vehicule au intre 11 si 20 de ani vechime, iar peste 22.000 sunt mai vechi de doua decenii. Vorbim asadar de un parc invechit fiindca aproximativ 40% dintre motociclete si scutere sunt produse inainte de 1999.

Numarul de vehicule aflate in circulatie (exemple pentru marcile cunoscute; sursa – DRPCIV)

Marca

Numarul de vehicule inmatriculate

Aprilia

3.177

BMW

2.678

Ducati

750

Harley Davidson

951

Honda

15.179

Kawasaki

6.503

KTM

1.739

Peugeot

647

Piagggio

1.965

Suzuki

11.084

Triumph

265

Yamaha

11.339

Doua marci cu preturi accesibile au depasit pragul de 5.000 de unitati: First Bike, cunoscuta pentru scutere si motociclete si Linhai, cu importante vanzari in segmentul ATV.

Parcul moto din Romania este foarte mic in comparatie cu tarile din Europa Centrala. In Cehia sunt pe strazi aproape un million de motociclete si mopede, in Polonia sunt peste 2,2 milioane, iar in Ungaria, peste 151.000.

Piata moto

Sunt foarte putine date disponibile despre vanzarile de motociclete, scutere si mopede, insa DRPCIV are statistici despre inmatricularile categoriei “motociclu”, segment care cuprinde aproape toata piata moto.

Numarul de vehicule noi inmatriculate anul trecut a fost de sub 1.200, in timp ce importurile second-hand au fost de aproape cinci ori mai mari, la fel cum si reinmatricularile (tranzactii pe plan intern) au depasit nivelul de peste 5.000 de unitati. Cifrele arata deosebita sezonalitate a pietei moto, neintalnita in piata autoturismelor unde luni care prin traditie erau de maxim, au ajuns sa fie printre cele mai slabe din an ca urmare a volatilitatii din piata. La segmentul motociclete si scutere piata merge bine cinci luni pe an, in timp ce decembrie, ianuarie si februarie au niveluri de patru-cinci ori mai mici decat lunile din perioada calda (aprilie – august).

Inmatricularile in piata moto in primele patru luni ale ultimilor trei ani (perioada ianuarie-aprilie) sursa – DRPCIV

Anul

Inmatriculari noi

Inmatriculari second-hand din import

Reinamtriculari

2014

382

1.511

1.668

2013

375

1.596

1.608

2012

298

1.112

1.426

Honda, Suzuki, Yamaha si Kawasaki au peste jumatate din piata, iar la vehicule noi se gaseste in top 5 si marca Linhai.

Datele pentru intervalul ianuarie-aprilie din ultimii trei ani arata ca 2014 este mai bun decat cei doi ani anteriori, insa cresterile nu sunt spectaculoase.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *