Francezii, britanicii şi nemţii dezvoltă o tehnologie care va transforma muzeele într-o experienţă mobilă şi interactivă Francezii, britanicii şi nemţii dezvoltă o tehnologie care va transforma muzeele într-o experienţă mobilă şi interactivă
Vizitatorii muzeelor din Europa vor avea în curând posibilitatea de a-și personaliza experiența culturală chiar înainte de a-și părăsi locuințele sau de a se... Francezii, britanicii şi nemţii dezvoltă o tehnologie care va transforma muzeele într-o experienţă mobilă şi interactivă
chess2Vizitatorii muzeelor din Europa vor avea în curând posibilitatea de a-și personaliza experiența culturală chiar înainte de a-și părăsi locuințele sau de a se urca în avion. Totul grație unei inovații care utilizează tehnologii mobile, de realitate augmentată și localizare geografică, o vizită obișnuită la muzeu se poate transforma într-o experiență personală, interactivă care îl face pe vizitator parte din poveste.

Un consorțiu format din instituții academice, organizații industriale și culturale din mai multe țări europene a folosit investiții UE pentru a crea și dezvolta o tehnologie mobilă care le va permite vizitatorilor să își îmbunătățească experiența culturală prin participarea la un tur personalizat și interactiv, creat chiar de site-urile muzeelor.

Aplicația CHESS va putea fi descărcată pe smartphone-uri și tablete și are ca obiectiv să aducă trecutul în prezent, la dispoziția utilizatorilor, făcând astfel cultura și istoria atractive și accesibile tuturor.

„Un tur organizat este o experiență lineară, unde vizitatorul are un rol pasiv. Prin tehnologia CHESS, vizita la muzeul devine o joacă și îi îndeamnă pe vizitatori să fie activi și implicați în experiența culturală. Aceștia pot fi informați, dar și provocați, tachinați sau amuzați. Acest lucru este vital pentru menținerea interesului vizitatorilor, în special al celor mai tineri care sunt cuceriți de jocurile de pe console, telefoane și tablete”, afirmă Dr. Olivier Balet de la DIGINEXT, compania franceză care coordonează proiectul.

Cum funcționează

Proiectul numit ,,Experiențe culturale prin interacțiuni personale și storytelling” (Cultural-Heritage Experiences through Socio-personal interactions and Storytelling – CHESS) este susținut cu finanțare de peste 2,8 milioane de euro din partea Comisiei Europene și are ca obiectiv transformarea vizitei la muzeu într-o experiența atractivă, care să implice oamenii.

Prin acest proiect s-au realizat o serie de instrumente inovatoare care se concentrează pe vizitatori și permit site-urilor dedicate instituțiilor culturale să creeze și să publice itinerarii personalizate pentru aceștia. Prin intermediul sondajului online CHESS, vizitatorii își pot înregistra interesele, pasiunile sau, dimpotrivă, lucrurile care nu îi interesează.

Acest instrument le permite muzeelor să creeze sondaje cu o singură sau cu multiple variante de răspuns și să asocieze răspunsurile cu o personalitate, de exemplu, una reprezentativă pentru profilul vizitatorului. Instrumentul „CHESS authoring” le permite profesioniștilor care nu lucrează în IT, cum ar fi curatorii sau personalul muzeului, să dezvolte povești care să includă informații de pe mai multe canale și conținut multimedia integrat avansat. Apoi „Storytelling engine” va rula povestea potrivit informațiilor adunate și o va personaliza, actualizând profilul vizitatorului în interiorul poveștii potrivit opțiunilor sale individuale.

Spre deosebire de itinerariile tradiționale din muzee, aplicația CHESS spune fiecărui vizitator o poveste dedicată, concentrându-se pe cele mai relevante expoziții pentru acesta, în funcție de interesele și dispoziția sa, cu mai multe sau mai puține detalii, după cum preferă fiecare. Poveștile pot fi îmbunătățite cu multimedia, 3D, jocuri care includ realitate augmentată și, în unele cazuri, piesele de muzeu pot vorbi și cere vizitatorilor să interacționeze cu ele.

La ieșirea din muzeu, vizitatorii vor găsi suveniruri de la propria lor poveste pe site-ul muzeului, unde vor avea o amintire personală a experienței ce poate fi împărtășită cu familia și prietenii, de exemplu, un videoclip sau o imagine. Potrivit Dr. Maria Roussou de la Universitatea din Atena, „proiectul are potențialul de a revoluționa modul în care ne comportăm și interacționăm atunci când vizităm un muzeu.”

„Obiectivul CHESS este de a îmbunătăți experiența fiecărui vizitator prin crearea unui itinerariu personalizat, concentrat pe interesele și pasiunile fiecăruia. Prin îndrumarea vizitatorului către exponatele care îl interesează cel mai mult și includerea conținutului interactiv, cum ar fi scurte teste sau jocuri, putem îmbunătăți în mod semnificativ experiența acestuia. Acest lucru nu reprezintă un beneficiu doar pentru vizitatori, ci și pentru muzee, care își doresc să le ofere celor dintâi o experiență cât mai interesantă, care să îi determine să revină”, a declarat Profesorul Yannis Ioannidis de la Universitatea din Atena.

Dezvoltarea produsului și comercializarea sa

CHESS a fost testat anul trecut în cadrul Muzeului Acropole din Atena, Grecia și Cité de l’EspacePark (parcul tematic „Orașul Spațial”) din Toulouse, Franța, timp de şase luni, și s-a bucurat de un succes major.

Produsul a fost dezvoltat de șapte parteneri din patru ţări – Franţa, Grecia, Marea Britanie şi Germania – şi va fi lansat pe piaţă de către coordonatorul proiectului, DIGINEXT, pentru a duce proiectul din faza de cercetare în faza de comercializare. Coordonatorii proiectului estimează că CHESS va fi lansat pe piață peste doi ani.

„Fără fondurile UE această iniţiativă nu ar fi fost posibilă. Proiectul a necesitat o vastă experiență în numeroase domenii de activitate, ceea ce nu este în general disponibil la nivel național în Europa. În prezent sunt aproximativ 55.000 de muzee în întreaga lume, astfel încât există importante oportunități de dezvoltare la nivel global”, a precizat Dr. Balet.

Michael Jennigs, purtătorul de cuvânt al comisarului european pentru Cercetare, Inovație și Știință Máire Geoghegan-Quinn, a declarat: „Europa are o istorie extrem de bogată pe care tehnologii precum CHESS o pot aduce la îndemâna unei generații care a crescut cu calculatorul, pentru a o face accesibilă tuturor. Crearea unor comunități complete și contemplative reprezintă o prioritate pentru programul Horizon2020, iar acest obiectiv poate fi atins inclusiv printr-o promovare inovatoare a moștenirii culturale europene.”

În prezent, în România există aproximativ 940 de instituții muzeale. Mai mult, evenimente precum Noaptea Muzeelor se bucură de o popularitate în creștere: la ediția din 2013 desfășurată în București au participat 171.824 de vizitatori, comparativ cu 150.000 în anul 2011 și 132.900 în 2009 .

CHESS (Experiențe culturale prin interacțiuni personale și storytelling) este un proiect cofinanțat de Comisia Europeană în cadrul celui de-al șaptelea Program Framework (FP7) al Uniunii Europene. Obiectivul principal al CHESS este de a cerceta, implementa și evalua povești interactive personalizate pentru vizitatorii obiectivelor culturale și coordonarea acestora de către experți din domeniul culturii. CHESS reprezintă rezultatul unei colaborări între DIGINEXT (Franța), National Kapodistrian University of Athens (Grecia), University of Nottingham (Marea Britanie), Fraunhofer Institute for Computer Graphics (Germania), Real Fusio (Franța), Acropolis Museum (Grecia) și Cité de l’Espace (Franța).

chess3

chess1

chess

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *