După o primă licitație de succes la finalul anului 2013, Casa de Licitație GRIMBERG deschide seria de evenimente de anul acesta cu o licitație...
Stefan GrimbergDupă o primă licitație de succes la finalul anului 2013, Casa de Licitație GRIMBERG deschide seria de evenimente de anul acesta cu o licitație care reunește opere de valoare din pictura clasică românească, pictura contemporană dar și obiecte decorative cu o valoare totală estimată a lotului cuprinsă între 190.000 – 320.000 Euro. Ștefan Grimberg, fondator al Casei de Licitații și Galeriei de Artă GRIMBERG a fost de accord să ne răspundă la câteva întrebări.

Cum văd românii arta și cui i se adresează Casa de Licitație și Galeria de Artă GRIMBERG?

Există în mod cert un segment de public educat și care vede bunurile culturale ca o necesitate, un public care frecventează în mod constant spațiile și evenimentele culturale. Bineînțeles că și în acest caz vorbim de un profil diferențiat: colecționari, profesioniști în diverse zone artistice, amatori de frumos în genere.

Casa de Licitație Grimberg  reprezintă o alternativă la ceea ce oferă piața în acest moment. Totodată, ne dorim ca în timp numele Grimberg să fie perceput ca un nucleu al bunului gust, de educare și promovare a culturii pe linia artelor plastice.

Ce vă propuneți de la actuala licitație?

Pentru licitația din 24 februarie, principalul scop este acela de a oferi colecționarilor,  investitorilor și iubitorilor de frumos un fond de lucrări valoros, pictură românească și europeană, dar și artă decorativă.  Această licitație este cadoul nostru pentru amatorii de artă la început de primăvară.

Care sunt criteriile după care ați ales lucrările de această dată?

Criteriile de selecție pentru loturile care compun această licitație au fost, în genere, dictate de strategia  generală de dezvoltare a casei GRIMBERG: să oferim lucrări de foarte bună calitate, structurate pe diferite categorii de public și consumatori. Lotul include pictură românească și europeană de secol XIX și XX, obiecte decorative, pictură contemporană.

Care este diferența între pasionații de artă, colecționari și investitori?

Diferențele între aceste categorii de target constau în maniera în care fiecare dintre segmentele menționate se raportează la opera/ lucrarea/ piesa de artă, iar acestă înșiruire nu este întâmplătoare. Există  diferite nivele de implicare emoțională  și financiară  pentru fiecare segment menționat.

Care au fost cei mai căutați artiști români în ultimul an? Dar străini?

Cei mai căutați artiști  în anul precedent au fost: Ștefan Luchian, Nicolae Tonitza, Nicolae Grigorescu, Ion Țuculescu, Nicolae Dărăscu, Nicolae Vermont, Gheorghe Petrașcu, Samuel Mutzner, Iosif Iser, Rudolf Schweitzer – Cumpăna, Octav Băncilă, Alexandru Ciucurencu. Această listă este completată de o serie de artiști contemporani precum: Horia Bernea, Sorin Ilfoveanu, Ștefan Câlțea, Constantin Piliuță, Sabin Bălașa, Vasile Grigore, Spiru Chintilă, Ion Pacea, Ion Musceleanu.

Ce s-a vândut cel mai bine?

Cel mai bine se vinde pictura clasică românească, pictori de patrimoniu național, cu câteva exemple sporadice de pictură contemporană.În cazul artiștilor străini, nu putem remarca vânzări importante, nici la nivel de nume și nici dacă ne referim la cote, piața de artă europeană făcând primii pași către publicul autohton.

Care sunt tendințele pe această piață?

Mergând pe linia generală de evoluție a economiei în momentul actual, piața de artă  nu a cunoscut salturi spectaculoase, însă se remarcă faptul că opera de artă rămâne una dintre cele mai sigure investiții în vremurile de instabilitate  economică generală, iar investitorii și oamenii de afaceri știu și pot specula acest lucru. În acest context, un jucător pe piața de artă autohtonă trebuie să fie extrem de atent la gustul clienților și la maniera în care își structurează loturile, atât în ceea ce privește valoarea artistică, cât și cea pur investițională.

În ce ar trebui să investești la 30 de ani, 40 de ani, 50 de ani? Pictură clasică românească, pictură contemporană, obiecte decorative … Există o rețetă a succesului?

Pentru a face o investiție profitabilă, cei care cumpără bunuri artistice trebuie să își diversifice portofoliul de achiziții, plecând de la artă clasică românească, până la artă contemporană, incluzând artiști care au deja o cotă pe plan internațional. În ceea ce privește obiectele de artă decorativă, acestea trebuie în primul rând să bucure estetic colecționarii, tendința actuală fiind aceea ca din ce în ce mai mulți români care au posibilități  financiare să apeleze la designeri de interior și arhitecți. Obiectul de artă este astfel contextualizat.

Ce sfaturi aveți pentru anul 2014. În ce să își plaseze oamenii banii?

Așa cum am menționat, arta reprezintă o investiție rezistentă la șocurile economice, însă sfatul direct este acela de a cumpăra lucrări care să le ofere și o satisfacție estetică, obiecte de care să se atașeze emoțional. Acesta este marele secret al colecționarilor adevărați: faptul că arta devine parte din viața de zi cu zi.

Ce acțiuni ați programat pentru anul în curs?

Pentru anul  în curs, ne dorim să organizăm în jur de 8 licitații, să continuăm să promovăm și să lansăm noi nume de artiști  tineri, talentați și să organizăm expoziții individuale sau colective în raport cu exigențele pe care Casa Grimberg le promovează.

Care este artistul dv. preferat?

Lista preferaților ar fi mult prea lungă pentru a putea fi expusă. Un iubitor de artă nu are un artist de care este atașat, un iubitor de artă este iremediabil atașat de fenomenul artistic, de obiectele de artă valoroase.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *