Are dimensiuni impresionante: 117 metri lungime, aproape 15 metri lățime și o capacitate de 3.432 tone deadweight. Este cea mai veche și încă funcțională...
SEDOV (2)Are dimensiuni impresionante: 117 metri lungime, aproape 15 metri lățime și o capacitate de 3.432 tone deadweight. Este cea mai veche și încă funcțională navă cu vele din lume, construită de nemți la începutul secolului al XX-lea.

După ce Germania a pierdut războiul, în 1945, a ajuns însă în proprietatea Rusiei și a fost rebotezată Sedov, după numele exploratorului rus, Georgij Sedov, care și-a pierdut viața în timpul unei expediții arctice în 1914. Și istoria tumultoasă a acestei nave încă se scrie.  Spre exemplu, în ultimii 15 ani a fost adeseori ținta creditorilor neplătiți de Federația Rusă. În 2002, velierul Sedov a fost chiar nevoit să părăsească de urgență Marsilia în miez de noapte pentru nu fi confiscat de Asociația Franceză a Deținătorilor de Bonduri Rusești.

În mai însă, la Constanța, Sedov va pluti în ape sigure. Alături de alte peste 40 de veliere mari din întreaga lume, legendarul velier Sedov va participa la regata Black Sea Tall Ships care se va desfășura pe parcursul a 30 de zile în apele Mării Negre între patru porturi: Varna, Novorossiisk, Soci și Constanța.

Totodată, evenimentul, desfășurat sub înaltul patronaj al preşedinţilor ţărilor gazdă, Rosen Plevneliev – Bulgaria, Vladimir Putin -Federația Rusă, Traian Băsescu – România, prilejuiește și sărbătorirea a 75 de ani de la intrarea navei şcoală “Mircea” în Serviciul Marinei Române. Bricul românesc este mai tânăr însă decât Sedov, care împlinește anul aceste 93 de ani de la lansarea la apă. A 90-a aniversare și-a petrecut-o în primul său voiaj în jurul lumii, care a durat aproape 14  luni și s-a încheiat în iulie anul trecut la Sankt Petersburg.

Pe lângă velierele mari, care vor fi atracţia principală, regata va prilejui o serie de diverse alte evenimente care vor menţine publicul în zonă pe durata celor patru zile ale evenimentului maritim: un festival, activităţi culturale, sportive, parade, concerte, focuri de artificii.

“O flotă de o asemenea dimensiune, aflată în premieră la Constanţa, va fi o imagine copleşitoare şi de senzaţie pentru toţi spectatorii care vor fi aici cu noi, în luna mai”, a declarat Peter Newell, directorul cursei navale Black Sea Tall Ships Regatta 2014.

Alături de velierul românesc Adornate şi de iahtul Apollodor, va concura şi bricul Mircea, nava-şcoală a Academiei Navale și simbolul marinăriei româneşti.

Partenerii organizatorilor regatei sunt Academia Navală Mircea cel Bătrân, Administraţia Portului Constanţa şi primăria Constanţa.

SEDOV (1)Lansată la apă în portul  Kiel în 1921, nava a purtat inițial numele Magdalene Vinnen II. A fost construită de compania navală germană Friedrich Krupp Germaniawerft pentru compania de transport maritim F. A. Vinnen & Co. of Bremen, una dintre cele mai mari companii germane de transport naval la începutul secolului al XX-lea.

Inițial, cei de la Vinnen s-au opus instalării unui motor pe navă, dar constructorul a avut câștig de cauză, fapt care a transformat Magdalene Vinnen în prima și cea mai mare navă cu vele cu motor auxiliar modern folosită exclusiv în transportul de mărfuri. Primul voiaj a început la 1 septembrie 1921 din Bremen până în Buenos Aires.

Ultimul voiaj făcut sub numele de Vinnen a fost în  1936, an în care a fost vândut companiei de transport din Bremen, Norddeutscher Lloyd, luând numele de Kommodore Johnsen. Noul proprietar a transformat-o în navă de transport și navă școală în același timp.

După ce a ajuns în posesia Uniunii Sovietice, în 1945, nava a luat numele lui Georgij Sedov, exploratorul rus care și-a pierdut viața în timpul unei expediții arctice în 1914. Din 1952 până în 1957, forțele navale sovietice au folosit Sedov ca navă-școală, timp în care a străbătut apele din jurul Americii de Sud și ale Africii.

Din 1957 până în 1966, Sedov a fost folosită și în diverse expediții de cercetare oceanografice din Atlanticul de Nord.

SEDOVÎn 1981 a suferit un facelift major. În prezent, servește exclusiv ca navă-școală pentru cadeții de la liceele maritime din Kaliningrad și Murmansk. Mentenanța și managementul navei sunt asigurate de autoritățile orașului-port Murmansk.

Poate găzdui un echipaj de 240 de oameni. Una dintre atracțiile majore este sala de ceremonii cu pereți de sticlă, care o fac să fie singura navă de acest gen cu un astfel de element de suprastructura. Alături se află un mic muzeu în care este detaliată istoria navei și a numelor pe care le-a purtat de-a lungul timpului. Printre alte surse de distracție și relaxare se numără și o sală de cinematograf și un bar.

Pentru a-și asigura stabilitatea optimă, are nevoie de 500 de tone de balast solid și 1.000 de tone de balast lichid – apă și combustibil – dispus în două rezervoare amplasate în dublul bordaj.

Greementul nu a fost deloc modificat de-a lungul timpului. Velatura are 4.192 de mp din care 3.117 mp sunt vele duble.

SEDOV (3)Astăzi, Sedov participă la diverse evenimente care reunesc veliere mari. În condițiile în care o navă de 25 de ani este deja considerată învechită și, prin urmare, este ținută mai mult la ancoră, pare un miracol că Sedov mai navighează și cu succes încă. Din 1986, Sedov a participat la 9 curse Cutty Sark, iar în 1992 la regata Columbus. A câștigat trofeul Cape Horne pentru cea mai rapidă navă din clasa sa de două ori: în 1988 și în 1995.

Din 1989, oameni din toată lumea pot participa la voiaje de pregătire pe Sedov, o ofertă de care au beneficiat până acum peste 5.000 de persoane.

SCF Black Sea Tall Ships Regatta se va desfășura între 30 aprilie și 27 mai 2014 pe traseul Varna – Novorossiisk – Soci – Constanța.

Trei premiere: este o pentru prima oară când o astfel de regată pentru vase mari cu pânze se desfășoară în Marea Neagră. Pentru prima dată în istorie, 3 președinți de stat din această zonă a Europei se reunesc ca patroni ai unui eveniment sportiv regional. România este pentru prima dată în istorie implicată într-un astfel de eveniment în calitate de gazdă, iar Portul Constanța înregistrează o premieră ca punct de sosire pentru o astfel de cursă maritimă.

Regata este o întrecere a navelor cu vele, fie că sunt nave școală, militare sau civile, fie că au velatură tradițională sau modernă. Constă în două curse, o croazieră de repoziționare a flotei, și câte 3 zile petrecute în porturi. Pe nave se vor îmbarca tineri participanți la programul de “sail training”.

La finalul cursei, întreaga flotă participantă va rămâne în portul Constanța între 24 și 27 mai pentru ceremonia de premiere a participanților, iar navele vor putea fi vizitate de către public. În timpul șederii în port, toate navele vor fi deschise gratuit pentru publicul vizitator.

Bricul Mircea împlinește în acest an, chiar în luna mai, 75 de ani de la lansarea sa la apă. 

Regata este organizată în România de Navigator Yacht Club în parteneriat cu Academia Navală „Mircea cel Bătrân”, Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” și Primăria Municipiului Constanța.

Pe plan internațional, regata este organizată de Sail Training International, o organizație non-profit cu sediul în Marea Britanie care organizează astfel de activități în întreaga lume și se bucură de sprijinul companiei Sovcomflot (SCF – Rusia) care a dat și numele regatei.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *