Activitatea de tranzacţionare în sectorul bunurilor de consum a cunoscut un uşor declin în trimestrul al treilea din 2013 comparativ cu trimestrul anterior, marcând...
HandshakeManWomanActivitatea de tranzacţionare în sectorul bunurilor de consum a cunoscut un uşor declin în trimestrul al treilea din 2013 comparativ cu trimestrul anterior, marcând cel mai scăzut nivel trimestrial în ceea ce priveşte volumul de tranzacţii din ultimele 12 trimestre analizate. De asemenea, valoarea totală anunţată a tranzacţiilor a scăzut dramatic pe fondul absenţei mega-tranzacţiilor estimate să aibă loc în această perioadă, conform studiului EY Pent-up deal momentum.

În trimestrul al treilea din 2013, au fost anunţate 285 de tranzacţii în sectorul bunurilor de consum, într-o uşoară scădere, de 3%, comparativ cu T2 2013. Deşi dezamăgitoare, scăderea nu este atât de abruptă ca aceea de 15% înregistrată în activitatea de tranzacţionare între trimestrele 1 şi 2 din 2013.

Valoarea anunţată a tranzacţiilor a scăzut până la 15 miliarde de USD în T3 2013, de la totalul de 30 de miliarde de USD în T2 2013. În T3, nu a vut loc niciuna dintre mega-tranzacţiile de peste 5 miiarde de USD anunţate şi s-au finalizat doar patru tranzacţii care au avut o valoare de peste 1 miliard de USD.

Fluctuaţia lunară a statisticilor activităţii de tranzacţionare poate fi influenţată major de momentul ales pentru anunţarea tranzacţiilor. Cu toate acestea, estimăm că vom asista la o creştere a interesului pentru tranzacţii în sectorul bunurilor de consum, atât din partea celor dornici să cumpere, cât şi a celor care doresc să vândă. Un alt aspect interesant este faptul că, din punct de vedere geografic, tranzacţiile de active pe segmentul produselor de consum, atât pe partea de cumpărare, cât şi pe cea de vânzare, devin din ce în ce mai internaţionale.

Pieţele emergente ocupă primele 10 poziţii în topul activităţii de tranzacţionare

În pofida încetinirii generale înregistrate, în pieţele emergente continuă să se deruleze o activitate intensă de tranzacţionare în sectorul bunurilor de consum. Dintre cele mai importante 10 tranzacţii finalizate în acest trimestru, patru au fost efectuate de companii din America Latină iar trei au avut ca ţintă companii din China şi Hong Kong.

Tranzacţiile din segmentul produselor de uz casnic şi de îngrijire personală sunt în creştere 

Patru tranzacţii din segmentul produselor alimentare şi trei din segmentul băuturilor s-au clasat în top 10 tranzacţii încheiate în T3 2013. Restul de trei tranzacţii din top 10 au fost în segmentul produselor de uz casnic şi de îngrijire personală, având valori anunţate de la 660 de milioane de USD, la 1,1 miliarde de USD.

În condiţiile în care numărul de tranzacţii din segmentul produselor alimentare şi al băuturilor a scăzut în T3 2013, tranzacţiile din segmentul produselor de uz casnic şi al produselor de îngrijire personală au inversat tendinţa, înregistrând o creştere solidă a activităţii de tranzacţionare, de la 33 de tranzacţii încheiate în T2 2013, la 46 de tranzacţii în T3 2013, dintre care trei clasate în topul celor mai importante 10 tranzacţii trimestriale.

Producătorii de băuturi şi de produse alimentare se confruntă adesea cu o concurenţă acerbă din partea producătorilor locali în pieţele emergente, însă, în cazul produselor de uz casnic şi a celor de îngrijire personală, se impune o tendinţă tot mai clară de adoptare a mărcilor internaţionale de către noile clase de mijloc. Cum veniturile disponibile sunt în creştere iar urbanizarea continuă, consumatorii din pieţele emergente cheltuiesc mai mult pe produse de îngrijire personală şi pe produse de uz casnic destinate noilor lor locuinţe.

În acest context, marii producători de produse de uz casnic şi de îngrijire personală sunt în căutarea unor branduri locale pe care să le poată achiziţiona şi pe care să le poată folosi ca platformă de intrare în pieţele cu creştere rapidă pentru produsele din propriile portofolii. În acest sens, în cel de-al treilea trimestru 2013, de exemplu, Svenska Cellulosa (SCA) a cumpărat restul de 74% pe care încă nu le deţinea din Vinda International Holdings, cel de-al treilea cel mai mare producător de şerveţele din hârtie şi alte produse din hârtie din China. Pe acelaşi tipar, L’Oréal a cumpărat Magic Holdings International, cel mai mare producător de măşti cosmetice din China.

Fondurile private de investiţii devin mai active

Numărul total de tranzacţii realizate de fondurile private de investiţii (private equity) a crescut la 63 de tranzacţii în T3 2013, de la 53 în T2 2013, marcând o evoluţie de +19%. Deşi se remarcă o îmbunătăţire, această valoare nu reflectă nivelul total de activitate, deoarece analiza noastră clasifică tranzacţiile în corporative sau realizate de investitori instituţionali în funcţie de tipul de cumpărător. Astfel, aceasta nu include vânzările realizate de fondurile de private equity care sunt în prezent o componentă importantă a activităţii de tranzacţionare.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *