Adrian Gheară este antreprenor, consultant şi investitor în startup-uri în tehnologie. De-a lungul timpului a înfiinţat diferite proiecte online, proiecte din care a făcut...
adrian-ghearaAdrian Gheară este antreprenor, consultant şi investitor în startup-uri în tehnologie. De-a lungul timpului a înfiinţat diferite proiecte online, proiecte din care a făcut exit-uri de succes, iar astăzi contribuie la dezvoltarea ecosistemului local şi ajută antreprenorii să îşi crească propriile afaceri. Este specializat în dezvoltarea de afaceri online, dezvoltarea de produse web şi software, managementul proiectelor şi are o experienţă impresionantă în domeniul consultanţei în tehnologie.

În luna noiembrie Adrian va participa la How to Web Startup Spotlight, competiţie şi program de mentorat adresat celor mai bune echipe din regiune, şi va sta de vorbă cu cei 32 de finalişti ai programului. Până atunci însă, echipa Gadget&Trends Magazine a stat de vorbă cu Adrian pentru a afla ce caută la startup-urile în care alege să investească.

Gadget &Trends: Cum ai decis să devii business angel? Care a fost motivaţia ta?

Adrian Gheară: Nu am luat o decizie hotărâtă să mă ocup activ de asta. A fost o decizie spontană, pur întâmplătoare. S-au ivit nişte oportunităţi, propuneri venite de la antreprenori în care am văzut potenţial, în produsul sau business-ul lor, iar lucrurile au decurs natural.

How to Web 2013 – Mălin Ştefănescu, business angel: un antreprenor trebuie să fie insistent, inteligent şi curajos!

Gadget&Trends: Care sunt lucrurile pe care le cauţi la un startup pentru a-l lua în considerare pentru o investiţie?

A.G.: Trebuie să îmi placă domeniul şi să văd potenţial în business-ul lor. De asemenea, trebuie să fie în aria mea de expertiză, să pot aduce un plus de valoare prin know-how şi networking. Nu în ultimul rând, trebuie să existe „chimie” între mine şi fondatori.

Gadget&Trends: Ce sumă eşti dispus să investeşti într-un startup? Ai de la bun început o anumită sumă în minte sau te orientezi în funcţie de specificul afacerii şi potenţialul ei de business?

A.G.: Investiţiile de tip angel sunt de nivelul a câteva zeci de mii de euro pentru un procent minoritar din business. Mai departe este o negociere în care fiecare parte vine cu ceva: capital, muncă, patente, consultanţă. Adrian Gheara la LeWeb alaturi de fondatorii 123contactform

Gadget&Trends: Top 5 cele mai bune domenii de business în care ai investi în acest moment. De ce?

A.G.: Eu nu investesc în multe domenii şi alegerea este destul de personală. Astfel mă interesează segmentul business to business SaaS unde am multă experienţă şi, recent, am un interes ridicat înspre hardware, unde noile tehnologii permit invenţii care nu erau posibile în urmă cu doar câţiva ani.

Gadget&Trends: Eşti în prezent mentor pentru mai multe startup-uri. Când ştii, ca om de afaceri, că ai devenit suficient de bun pentru a fi mentor?

A.G.: Nu ştii, şi nici nu simţi. Şi cu cât ştii mai mult, realizezi cât de puţin ştii. Dar dacă vin alţii să te întrebe, probabil văd ei ceva în tine.

Gadget&Trends: Care sunt cele mai frecvente greşeli pe care le întâlneşti la un startup?

A.G.: Cel mai des văd soluţii la probleme inexistente. E ca în bancul cu bătrânica ce nu vrea să treacă strada. Aş vrea să văd mai multe startup-uri cărora să nu le fie frică să abordeze probleme grele, la care desigut soluţia este aproape imposibilă. „Aproape”. Dacă era uşor, sigur o făcea cineva mai repede. A doua mare greşeală este concentrarea exclusivă pe produs şi nu pe business. De cele mai multe ori uită că cineva trebuie să cumpere respectivul produs, uită că se adresează unui client, şi, de multe ori, nici nu discută cu potenţialul client ci fac presupuneri. Presupunerile sunt cheia marilor eşecuri.

Gadget&Trends: Care a fost cel mai mare succes al tău până în prezent?  Dar cel mai mare eşec?

A.G.: În 2009 am avut un exit de succes, un business de software de securitate vândut către o multinaţională. Eşecuri au fost multe, nu îmi vine în minte unul anume, doar numărul lor mare. Au fost multe proiecte dezvoltate care nu au avut tracţiune, dar am învăţat ceva din fiecare.

Gadget&Trends: În cazul tău, de ce ai ales să porneşti propriile afaceri? Ai plecat din start cu ideea că vor avea succes sau că vor fi ulterior vândute?

A.G.: Am fost dintotdeauna întreprinzător, nu mi-a plăcut postura de angajat în care mi se spune ce să fac. Astfel propriile afaceri au fost ceva ce simţeam că îmi vin natural. Nu am plecat din start cu ideea de exit, ci de a crea ceva de valoare. Exitul a venit ca o consecinţă a faptului că am creat un business interesant şi de succes.

Gadget&Trends: Când este cel mai bun moment pentru un exit? De ce?

A.G.: E o decizie grea şi de cele mai multe ori personală. Varianta simplă: când ţi se oferă o sumă suficient de mare încât să te mulţumească. Întotdeauna am fost de principiul că orice e de vânzare pentru preţul corect. Rămâne aşadar doar problema preţului corect. Principial vorbind, un business în creştere cu o echipă de management excelentă nu ar trebui vândut decât dacă se anticipează în viitorul apropiat o schimbare de trend. Desigur, un cumpărător vrea să vadă creştere şi trebuie să mai fie loc de creştere şi după achiziţie. Doar în acest fel se poate obţine un preţ mulţumitor.

De cele mai multe ori ofertele de exit vin pe neaşteptate şi nu te simţi pregătit să vinzi. Orice antreprenor dezvoltă un ataşament emoţional pentru compania lui şi preţul dorit are o mare doză de subiectivism. Încercaţi să priviţi detaşat şi să aveţi aşteptări realiste.

Gadget &Trends: La final, 3 sfaturi pentru viitori antreprenori!

A.G.: Să creeze lucruri de valoare, care rezolvă o problemă reală şi nu una inventată. Să fie dispuşi să-şi asume riscuri, să muncească mult, să fie pregătiţi pentru eşecuri şi oricând dispuşi să o ia de la capăt!

Acest material face parte din campania „Let’s grow together” a How to Web, cel mai important eveniment dedicat tehnologiei si antreprenoriatului din Europa de Sud-Est. How to Web 2013 are loc pe 20 si 21 noiembrie in Bucuresti. In Cadrul conferintei va avea loc si Startup Spotlight, competitie si program de orientare adresat celor mai performante start-up-uri din regiune.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *