Acum o săptămână ajungeam la Zilele Biz, în sesiunea dedicată antreprenoriatului şi aveam ocazia să revăd câţiva oameni de afaceri pe care, personal, îi...
antreprenoriatAcum o săptămână ajungeam la Zilele Biz, în sesiunea dedicată antreprenoriatului şi aveam ocazia să revăd câţiva oameni de afaceri pe care, personal, îi apreciez foarte mult: Dragoş Petrescu – fondatorul reţelei City Grill -, Camelia Şucu, Jean Valvis sau Iulian Stanciu – CEO-ul retailerului eMAG.

Incluşi într-un clasament realizat de jurnaliştii Biz, Top Antreprenori 2013, cei patru au vorbit despre sentimentele care i-au ghidat în afaceri şi despre câteva trăsături cheie pe care trebuie să le aibă orice antreprenor. Punctele comune ale celor patru discursuri: pasiunea şi viziunea. În plus, un antrenor trebuie să recunoască valoarea.

“Antreprenorul ideal trebuie să aibă viziune, adică să identifice acele oportunităţi care i se oferă. Apoi trebuie să acţioneze, să fie un bun strateg, să demonstreze consecvenţă şi flexibilitate, dar nu în ultimul rând, trebuie să adune în jurul său o echipă foarte bună”. Aşa descriau realizatorii clasamentului portretul robot al antreprenorului ideal.

În plus, Camelia Şucu, ownerul Class Living şi deţinătoarea unui portofoliu de business variat, în domenii precum design, lifestyle, nutriţie, agricultură, mai identifică câteva trăsături la fel de importante, care o caracterizează deplin: antreprenorul este stăpânit de un fel de virus care îi determină să acţioneze şi să-şi planifice mutările în business, iar în acelaşi timp este neliniştit şi caută mereu lucruri pe care să le facă mai bine decât persoana de lângă.

“Continui să am idei, să cred în ele şi să muncesc foarte mult. Din punctul meu de vedere, ca om de afaceri român, încerc să contrabalansez tot ceea ce se aude negativ despre această ţară”, afirma Camelia Şucu.

În 1993 Camelia Şucu făcea primul pas către o nouă carieră (absolventă de Medicină, a activat ca medic vreme de trei ani), în afaceri, fondând împreună cu fostul soţ, Dan Şucu, Mobexpert, devenit cel mai mare retailer de mobilă din România. A fost unul dintre oamenii de afaceri care şi-a clădit businessul de la zero. La fel ca Dragoş Petrescu, cel care controlează reţelele de restaurante City Grill, Buongiorno, City Cafe, precum şi Caru’ cu bere şi Hanu’ Berarilor.

Dragoş Petrescu a povestit în cadrul Zilelor Biz despre începuturile sale în business, pe cont propriu, fără ajutor din partea nimănui şi fără aşa-numitele “pile”.

„Nu aveam niciun ban în buzunar, dar pur şi simplu am vrut să fac ceva. Şi m-am tot gândit ce pot face”. Azi, Petrescu este unul dintre inovatorii din domeniul restauraţiei, reuşind să îmbine tehnologia cu sectorul food. A lansat recent o platformă de social media, un  program de fidelizare, campanii value şi servicii ce pot fi accesate direct de pe telefon şi posibilitatea de a plăti nota prin scanarea unui QR Code. “Şi domeniul restaurantelor a început să fie în trend cu cel al mobilelor, aşa că trebuie să ţinem pasul”, spune Petrescu.

Iulian Stanciu, CEO-ul eMAG ţine şi el pasul cu cerinţele din retailul modern. “Avem curaj, avem idei, avem know-how şi ne permitem să facem planuri pe 5-7 ani”, spune el. Iar pentru eMAG curajul se traduce în introducerea acum 3 ani a campaniei Black Friday, preluată în acest moment de toţi jucătorii de profil. “Putea fi un fiasco. Am riscat foarte mult cu această iniţiativă, dar această trăsătură trebuie să definească un antreprenor. Acesta trebuie să îşi asume riscuri”, a precizat Stanciu.

Acum, Pentru ziua celor mai mari reduceri din an, eMAG ţinteşte vânzări în valoare totală de peste 22 de milioane de euro, dublu faţă de vânzările generate în 2012 cu aceeaşi ocazie.

Pentru Jean Valvis, proprietarul Valvis Holding, nu ţinta este importantă, ci parcursul. Omul de afaceri cu cetățenie greacă și elvețiană este unul dintre cei mai cunoscuți antreprenori din mediul local de business. De numele sau se leagă tranzacțiile cu două dintre cele mai importante multinaționale: vânzarea Dorna Apemin SA către Coca-Cola Hellenic Bottling Company și The Coca-Cola Company și, în anul 2008, vânzarea companiei Dorna Lactate și a brandului LaDorna către Grupul Lactalis.

În prezent, Valvis se ocupă de dezvoltarea brandului de apă AQUA Carpatica, al celui de vin Domeniile Sâmbureşti, dar şi de afaceri în domeniul energiei verzi şi al agriculturii bio. “Nu trebuie să fii expert într-un domeniu pentru a fi antreprenor. Trebuie doar să fii foarte bine informat. Informaţia este capitală pentru business”, e părerea acestuia.

Astfel, în opinia sa, un antreprenor trebuie să aibă intuiţie, să anticipeze înainte de alţii oportunităţile şi nevoile oamenilor. “Un antreprenor aduce valoare adăugată”, completează Valvis.

În acest context, dictonul lui Albert Einstein – „Try not to become a person of success, but rather try to become a person of value” – capătă tot mai mult sens. Eu zic să-l luăm drept exemplu.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *