Afacerile din exporturi generează un profit de două ori mai mare faţă de cele locale, prima impresie fiind că la export banii se fac...

foc

Afacerile din exporturi generează un profit de două ori mai mare faţă de cele locale, prima impresie fiind că la export banii se fac uşor, dar este una falsă: “să faci export e ca o alergare pe cărbuni încinşi”, a declarat Ciprian Oprea, directorul general al MCA Grup, cel mai mare producător naţional de uşi de garaj, la ZF Business Construct, unde a participat ca speaker.

La eveniment au participat producătorii de materiale de construcţii care au rezistat cel mai bine scăderilor din ultimii ani, cu cele mai performante fabrici din industrie. În încercarea de a găsi soluţii şi strategii pentru creşterea pieţei construcţiilor, un pilon de bază al economiei, dar puternic afectat de criză, una din temele conferinţei a fost mirajul străinătăţii, care îi atrage pe producătorii români de materiale de construcţii la export.

Ciprian Oprea a vorbit despre experienţa extinderii MCA Grup pe pieţele vest-europene. Producătorul cu 15 ani de activitate în spate a început să exporte din 2009, în opt state precum Italia, Franţa, Bulgaria şi Serbia. Pentru MCA exportul a început ca o alternativă la scăderea pieţei locale, după declanşarea crizei economice.

Prima impresie este că la export banii se fac uşor. Dar e falsă. Am reuşit să obţinem până în prezent afaceri de peste 3 milioane de euro din vânzările la extern, cu un grad de profitabilitate de două ori mai mare decât pe plan local, dar munca este asiduă şi drumul plin de provocări. Să faci export e ca o alergare pe cărbuni încinşi. Anul acesta ne aşteptăm să ajungem la 2,5 milioane de euro din export, am trecut deja de 1 miliona de euro”

Ciprian Oprea, directorul general al MCA Grup

Străinii – reticenţi la plăţi în avans

Printre obstacole se numără lipsa de experienţă, costurile mari ale investiţiei iniţiale necesare pentru implementarea unei strategii sustenabile pe termen lung, neîncrederea generală a clienţilor şi distribuitorilor străini în produse româneşti şi în români, de unde a rezultat şi problema refuzurilor de a face plăţi în avans. Aceste plăţi în avans sunt necesare pentru producătorii români, întrucât riscul de neplată e ridicat. O recomandare din partea lui Oprea pentru cei care vor să exporte este să se concentreze pe fiecare piaţă în parte, să nu se extindă rapid în prea multe ţări deodată.

Sunt desigur şi avantaje de care pot profita exportatorii:

  • Pieţele vest-europene sunt mult mai mari şi mature

  • Clienţii au un nivel de trai mai ridicat

  • Constructorii sunt mult mai bine planificaţi. Cererile cu livrare „ieri” nu există.

  • Disponibilitate mai mare de achiziţionare a unor produse mai accesorizate şi cu valoare ridicată

  • Sezonalitate diferită faţă de România – oportunitate de a vinde pe tot timpul anului

În ceea ce priveşte piaţa naţională a uşilor de garaj, oficialul MCA nu s-a arătat la fel de optimist, previzionând o scădere a pieţei cu 10%.

“Ceea ce ne deranjează pe noi cel mai mult este concurenţa neloială. Iar vânzarea la negru este concurenţă neloială. Considerăm că guvernul ar trebui să se implice mai mult deoarece vânzarea la negru înseamnă în primul rând lipsa siguranţei consumatorilor”, a precizat Oprea.

În semestrul I 2013, MCA a vândut 2.000 de uşi de garaj secţionale (industriale şi rezidenţiale) şi 4.800 de rulouri exterioare pentru ferestre (termostoruri). Grupul mai comercializează şi grilaje metalice, automatizări pentru porţi, bariere, uşi antifoc, copertine şi pergole. Afacerile MCA au atins 8,2 milioane de euro în 2012, iar în primele şase luni ale anului curent s-au situat la 2,8 milioane de euro. Ponderea exporturilor este de 20% din business.

Producătorul are o cotă de piaţă în România de aproximativ 32% pe segmentul de uşi de garaj. Pentru 2013, MCA ţinteşte menţinerea afacerilor la 8 milioane de euro.

Producătorul cu o experienţă de 15 ani exportă regulat în opt state europene, precum Belgia, Franţa, Italia, Austria, Bulgaria, Ungaria sau Moldova, având cea mai mare fabrică de uşi secţionale din Europa de Est, cu o producţie de 10.000 unităţi anual.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *